Ane Hansdatter
Moderator: MOD_Troms
Ane Hansdatter
Søker foreldre til Ane (Lucie?)Hansdatter.Hun giftet seg med Friderich Christian Hansen Hegelund 19 okt 1806 Karlsøy.Han var sønn av Hans Fridrichsen Hegelund og Kirsten Pedersdatter.Hvem var Anes foreldre?Takknemlig for hjelp-Karl Johnny Sommer
Re: Ane Hansdatter
Ungkar Fredrik Christian Hansen Heggelund f.1783 i Vannstuen trolovet 5.okt.1806 med enke Gjerche Olava Døll Rasch f.1768 d.1838. De ble gift 13.okt. i Karlsøy. Han er sønn av nevnte foreldre.
(jfr. Slekten Figenschou, av Hulda figenschou.) hvis den er OK.
Hvem er så din Fredrik Christian Hansen som ble gift med Ane Lucie ?
(jfr. Slekten Figenschou, av Hulda figenschou.) hvis den er OK.
Hvem er så din Fredrik Christian Hansen som ble gift med Ane Lucie ?
Hei Harald-Takk for svar.Det er tydeligvis to stk.Friderich Christian Hansen,med adresse Kiegelen,som gifter seg i Karlsøy 1806.Den Friderich jeg festet meg ved,fikk tre barn med Ane Lucie Hansdatter:Hanna Margrethe 1807-Hans Hegelund 1809 og Ole Christian 1816.Da har jeg et nytt spørsmål.hvem var foreldrene til dette ekteparet?Vitner/faddere ved barnas dåp:Christen Hansen-Fridrich Fridrichsen-Lars Løberg-Malena Fridrichsdatter-Charlotta Schelderup-Malena Hansdatter-Hans Locher-Jacob Blix-Hanna Sol Figenschou-og madam Grimlund.Håper noen har løsningen på dette.Mvh Karl Sommer
Hei Harald
Jeg har desverre ikke tilgang til"slekten Figenschou"av Hulda Figenschou.Står det der noe om når Fredrich Christian Hansen Hegelund døde?Kan det ha vært en drukningsulykke i 1817,på vei fra Langesund til Vandstuen?Mvh Karl Sommer
Jeg har desverre ikke tilgang til"slekten Figenschou"av Hulda Figenschou.Står det der noe om når Fredrich Christian Hansen Hegelund døde?Kan det ha vært en drukningsulykke i 1817,på vei fra Langesund til Vandstuen?Mvh Karl Sommer
Finner bare en Fredrik Christian, nemlig han som er døpt 1.påskedag 1784 (sø. 11/4-1784). Foreldre Hans Hegelund og Kirsten Pedersdtr. av Kieglen.
Finner to ekteskap med en Fredrik Christian !
Fredrik Christian Hansen, ungkar og Ane Lucie Hansdtr., pige, g. 1806 - 20.sø. e. T mandag herpå (mandag 20.okt.1806).
Deres sønn, Ole Christian f.15.april 1816 er født på Vandstuen.
Er denne Fredrik en Hegelund ?
Fredrik Christian Hegelund, ungkar og Jerche Olava Døll, enke, g. 1806 - 18.sø. e. Tf (søndag 5.okt.1806).
Jerche Olava dør på Vandstuen 20.sep.1838 -enke-74 år. Finner ingen barn i dette ekteskapet.
Er denne Fredrik en Hansen? (Det er mange feil i Figenschou-boka).
Finner bare en Fredrik Hansen som død i området, den Fredrik som omkommer på reise fra Langsund til Vandstuen 28.april 1817.
Det ser ut til at begge Fredriker bodde på Vandstuen !
I div. anetavler på nett (uten kildehenvisninger) er "din" Fredrik sønn til Hans Hegelund og Kirsten Pedersdtr.
Finner to ekteskap med en Fredrik Christian !
Fredrik Christian Hansen, ungkar og Ane Lucie Hansdtr., pige, g. 1806 - 20.sø. e. T mandag herpå (mandag 20.okt.1806).
Deres sønn, Ole Christian f.15.april 1816 er født på Vandstuen.
Er denne Fredrik en Hegelund ?
Fredrik Christian Hegelund, ungkar og Jerche Olava Døll, enke, g. 1806 - 18.sø. e. Tf (søndag 5.okt.1806).
Jerche Olava dør på Vandstuen 20.sep.1838 -enke-74 år. Finner ingen barn i dette ekteskapet.
Er denne Fredrik en Hansen? (Det er mange feil i Figenschou-boka).
Finner bare en Fredrik Hansen som død i området, den Fredrik som omkommer på reise fra Langsund til Vandstuen 28.april 1817.
Det ser ut til at begge Fredriker bodde på Vandstuen !
I div. anetavler på nett (uten kildehenvisninger) er "din" Fredrik sønn til Hans Hegelund og Kirsten Pedersdtr.
Hei Harald.Takk for opplysninger.Jeg er vel nå styrket i min tro på at det var Ane Lucies ektemann Frederich Christian,sønn av Hans Fredrichsen Hegelund og Kirsten Pedersdatter som druknet i 1817.Jeg får fortsette å lete etter foreldrene til Ane Lucie Hansdatter.Mvh Karl Johnny Sommer.
Etter gjennomgang av FT-1801 for hele landet finner jeg bare et eksemplar med navnet Ane Lucie.
Ane Lucie de_Lange, 17 år, gård 40, 12. rode, Bergen. Hennes mor, Maria de_Lange er 57 år og enke. Har ikke funnet hennes fars navn ennå....det burde jo være Hans..
Lite trolig... tror heller på feilinnførsel av presten..
Ane Lucie de_Lange, 17 år, gård 40, 12. rode, Bergen. Hennes mor, Maria de_Lange er 57 år og enke. Har ikke funnet hennes fars navn ennå....det burde jo være Hans..
Lite trolig... tror heller på feilinnførsel av presten..