Jens Peter Andreasen
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: SVOLVÆR
Jens Peter Andreasen
Er det noen som vet noe om opphavet til Jens Peter Andreasen født 1941 i Sandsvik i Torsken.
Jens Peter var gift med Karoline Kaspara Pettersdatter fra Vestpollen i Vågan. Familien bodde og barna ble født på Senja.
Takknemmelig for tilbakemelding.
MVH
Britt Engstad
Jens Peter var gift med Karoline Kaspara Pettersdatter fra Vestpollen i Vågan. Familien bodde og barna ble født på Senja.
Takknemmelig for tilbakemelding.
MVH
Britt Engstad
Re: Jens Peter Andreasen
Hei Britt
På FS fant jeg en Jens Peder Andreassen, døpt 5.nov 1841 i Torsken
Far: Andreas Kirkegaard Johansen
Mor: Elisabeth Maria Esausdr
Kanskje noe å sjekke videre på?
Mvh
Kristina
På FS fant jeg en Jens Peder Andreassen, døpt 5.nov 1841 i Torsken
Far: Andreas Kirkegaard Johansen
Mor: Elisabeth Maria Esausdr
Kanskje noe å sjekke videre på?
Mvh
Kristina
-
Hei Kristina.
Takk for hjelpa.
Jeg tror jeg fant han som sønn av Andreas Kjerregård Johansen og Johanna Pertikke Esausdrt. i bygdebøker for Berg og Torsken. Det kan ha vært en forvksling når det gjelder moren, men det skal jeg finne ut av. Jens Peder er min tipoldefar.
MVH
Britt
Takk for hjelpa.
Jeg tror jeg fant han som sønn av Andreas Kjerregård Johansen og Johanna Pertikke Esausdrt. i bygdebøker for Berg og Torsken. Det kan ha vært en forvksling når det gjelder moren, men det skal jeg finne ut av. Jens Peder er min tipoldefar.
MVH
Britt
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Berg og Torsken bygdebok har giftermål 1834 mellom Andreas Kjerregård Johansen, f. 1808 i Fruvåg i Tranøy, d. 1885 og Johanna Petrikke Esausdtr, f. 1812 i Sandsvik, d. 1862. Familien bodde i Barbogen i Torsken.
Barn:
1. Kaspar Kristian f. 1835, overtok bruket etter faren.
2. Lavine Bergithe, f. 1837, d. 1911
3. Jakob Pareli, f. 1839, husmann i Gryllefjord
4. Jens Peder, f. 1841
5. Iver Antoni, f. 1843, bosatt i Teistevik
Andreas Kjerregård Johansen var bror til Kristian Johansen som bodde i Sandsvik. Kristian giftet seg med Lava Esausdtr som var søster til Johanna Petrikke.
Johanna Petrikkes foreldre var Esau Pedersen, f. i Hesjevik (Fugleberg) i Salangen, d. 1851, gift 1807 med Engel Katrine Eliaserdtr fra Sandsvik. De hadde ialt 8 barn: Eliaser f. 1809, Johanna f. 1812, Jonette f. 1814, Olava (Lava) f. 1815, Per f. 1817, Anne f. 1819, Elisabeth f. 1820 og Synnøve f. 1827.
Hilde
Barn:
1. Kaspar Kristian f. 1835, overtok bruket etter faren.
2. Lavine Bergithe, f. 1837, d. 1911
3. Jakob Pareli, f. 1839, husmann i Gryllefjord
4. Jens Peder, f. 1841
5. Iver Antoni, f. 1843, bosatt i Teistevik
Andreas Kjerregård Johansen var bror til Kristian Johansen som bodde i Sandsvik. Kristian giftet seg med Lava Esausdtr som var søster til Johanna Petrikke.
Johanna Petrikkes foreldre var Esau Pedersen, f. i Hesjevik (Fugleberg) i Salangen, d. 1851, gift 1807 med Engel Katrine Eliaserdtr fra Sandsvik. De hadde ialt 8 barn: Eliaser f. 1809, Johanna f. 1812, Jonette f. 1814, Olava (Lava) f. 1815, Per f. 1817, Anne f. 1819, Elisabeth f. 1820 og Synnøve f. 1827.
Hilde
-
Hei Hilde.
Du store verden.Tusen takk.Sånn som æ har grubla.
MVh
Britt
Du store verden.Tusen takk.Sånn som æ har grubla.
MVh
Britt
- Hilde Elisabeth Wedde
Her har du vel Jens Peter i 1865: 1865
Dette er sannsynligvis faren i 1865, han er da enkemann (iflg bygdeboka dør kona i 1862). Han bor da sammen med datteren Lavina og hennes sønn:
Andreas 1865
Her er broren Kasper i 1865, og på samme gård bor broren Johan som tjenestekar: Kasper 1865
og her er broren Iver i 1865, han bor på samme gård som morens bror Eliazer: Iver 1865
Og her har du søsknene i 1875: Kasper
Lavine (hun bor på gården til farens bror Kristian)
Jakob Pareli
Jens Peter
Iver Anton Her bor også faren Andreas
...og her har du de i 1900:
Kasper Jeg er usikker på om dette er riktig Kasper, har annen kone, finner ikke dette giftermålet på FS, men finner at han giftet seg i 25. aug 1861 med Erika Serine Martinusdatter, og giftet seg igjen 23. april 1869 med Ingeborg Kristine Samuelsdatte (se 1865- og 1875-tellingen).
Lavine
Jakob
Iver
Jens Peter
Jeg kan også kikke mer i Berg og Torsken bygdebok hvis det er ønskelig.
Hilde
Dette er sannsynligvis faren i 1865, han er da enkemann (iflg bygdeboka dør kona i 1862). Han bor da sammen med datteren Lavina og hennes sønn:
Andreas 1865
Her er broren Kasper i 1865, og på samme gård bor broren Johan som tjenestekar: Kasper 1865
og her er broren Iver i 1865, han bor på samme gård som morens bror Eliazer: Iver 1865
Og her har du søsknene i 1875: Kasper
Lavine (hun bor på gården til farens bror Kristian)
Jakob Pareli
Jens Peter
Iver Anton Her bor også faren Andreas
...og her har du de i 1900:
Kasper Jeg er usikker på om dette er riktig Kasper, har annen kone, finner ikke dette giftermålet på FS, men finner at han giftet seg i 25. aug 1861 med Erika Serine Martinusdatter, og giftet seg igjen 23. april 1869 med Ingeborg Kristine Samuelsdatte (se 1865- og 1875-tellingen).
Lavine
Jakob
Iver
Jens Peter
Jeg kan også kikke mer i Berg og Torsken bygdebok hvis det er ønskelig.
Hilde
-
Hei Hilde.
Takk og takk.
En del av dette har jeg jo funnet, men kunne ikke sette navnene i sammenheng med Jens Peter da jeg ikke visste navn på foreldre og søsken.Det jeg vet sikkert nu er at hans siste barn er født i Lenvik.
Når du nevner forkortelsen FS går jeg ut fra at det er FamilySearch du mener.Har forsøkt å lete her,men jeg er ikke flink til dette så resultatet blir dårlig. Har du noen tips?
MVH
Britt
Takk og takk.
En del av dette har jeg jo funnet, men kunne ikke sette navnene i sammenheng med Jens Peter da jeg ikke visste navn på foreldre og søsken.Det jeg vet sikkert nu er at hans siste barn er født i Lenvik.
Når du nevner forkortelsen FS går jeg ut fra at det er FamilySearch du mener.Har forsøkt å lete her,men jeg er ikke flink til dette så resultatet blir dårlig. Har du noen tips?
MVH
Britt
- Hilde Elisabeth Wedde
Finner følgende barn født i Torsken:
Petrikke Josefine, døpt 15. mai 1873 Dåp
Finner giftermålet mellom Jens Peter og Karoline Kaspara på FamilySearch 16. aug 1874. Hun født 1848, hennes far Peter Kristiansen. Han 33 år ved giftermål
Finner også en datter; Berntine Henriethe, f. 1. juni 1869, døpt 8 aug. 1869. Bekreftet på scannede kirkebøker på arkivverket. Uægte, foreldre ungkarl Jens Peter Andreassen og Pige Hanna Kornelie Eliasdatter Botten. Faddere: Iver A. Andreassen, Jens K Jensen, Stina Iversdatter og Maren M Martinesdatter. Hjemmedøpt af Maren Rasmusdatter i nærv. af Maren Pedersdatter og moderen.
I den scannende kirkeboka bekreftes også Petrikke Josefines dåp 15. mai 1873. Også hun benevnt som uægte, hans 2. leiermaal. (men foreldrene gifter seg jo senere)
Kirkebok Torsken
Hilde
Petrikke Josefine, døpt 15. mai 1873 Dåp
Finner giftermålet mellom Jens Peter og Karoline Kaspara på FamilySearch 16. aug 1874. Hun født 1848, hennes far Peter Kristiansen. Han 33 år ved giftermål
Finner også en datter; Berntine Henriethe, f. 1. juni 1869, døpt 8 aug. 1869. Bekreftet på scannede kirkebøker på arkivverket. Uægte, foreldre ungkarl Jens Peter Andreassen og Pige Hanna Kornelie Eliasdatter Botten. Faddere: Iver A. Andreassen, Jens K Jensen, Stina Iversdatter og Maren M Martinesdatter. Hjemmedøpt af Maren Rasmusdatter i nærv. af Maren Pedersdatter og moderen.
I den scannende kirkeboka bekreftes også Petrikke Josefines dåp 15. mai 1873. Også hun benevnt som uægte, hans 2. leiermaal. (men foreldrene gifter seg jo senere)
Kirkebok Torsken
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Legger ved en lenke til en fin søkeside på FamilySearch. Her velger du Land, Fylke og Kommune, så kan du se hvilke bøker som er registrert.
FS
HIlde
FS
HIlde
- Hilde Elisabeth Wedde
Har sjekket bygdeboka vedr Kasper. Født 1835, d. 1907, gift 1)1861 med Erika Lavine Martinusdatter fra Gryllefjord, d. 1867 på barselseng, 28 år gml. Gift 2) 1869 med enke Ingeborg Kristine Samuelsdatter fra Barbogen, d. 1892. Gift 3) 1894 med enke Ingeborg Johansen f. 1858 i Steigen.
Han fikk 4 barn med kone nr. 1 og 3 barn med kone nr. 3. Fikk i tillegg to kull stebarn; kone nr. 2 hadde 5 barn og kone nr. 3 hadde 3 barn fra tidligere.
Så da var det riktig Kasper likevel i 1900-tellingen.
Hilde
Han fikk 4 barn med kone nr. 1 og 3 barn med kone nr. 3. Fikk i tillegg to kull stebarn; kone nr. 2 hadde 5 barn og kone nr. 3 hadde 3 barn fra tidligere.
Så da var det riktig Kasper likevel i 1900-tellingen.
Hilde
-
Hei Hilde.
Takk for hjelpa og tipset når det gjelder FS.Jeg Lærer vel etter hvert.
MVH
Britt
Takk for hjelpa og tipset når det gjelder FS.Jeg Lærer vel etter hvert.
MVH
Britt
Hei!
Andreas Kierregaard er min tipp-tipp-oldefar. Eg har funne namet hans i Tranøy: 1773-1806, Ministerialbok s 191, som konfirmert i 1803, tjener for Hans Hagerup, Skatviig i Tranöe
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9671&uid=ny&idx_side=-188
Finst også i FT 1801 som 15 år gml fostersøn til Hans Hagrup og Elen Kirstine Trane i Skatvig, Tranøe.
Kan dette vere den same som er gift i 1834 med Johanna Petrikke Esausdtr?
Berg og Torsken / Torsken: 1833-1878, Klokkarbok
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=231&uid=ny&idx_side=-148
Mvh
Liv Mari Torbjørnson
Andreas Kierregaard er min tipp-tipp-oldefar. Eg har funne namet hans i Tranøy: 1773-1806, Ministerialbok s 191, som konfirmert i 1803, tjener for Hans Hagerup, Skatviig i Tranöe
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9671&uid=ny&idx_side=-188
Finst også i FT 1801 som 15 år gml fostersøn til Hans Hagrup og Elen Kirstine Trane i Skatvig, Tranøe.
Kan dette vere den same som er gift i 1834 med Johanna Petrikke Esausdtr?
Berg og Torsken / Torsken: 1833-1878, Klokkarbok
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=231&uid=ny&idx_side=-148
Mvh
Liv Mari Torbjørnson
Hei.
Jeg et etterkommer etter Andreas`bror Kristian Hagerup Ravn Johansen f. l815. Deres far er Johan Peter Rasmussen f. 1779 i Å, Lavangen, som var gift med en Berit Larsdatter (ingen opplysninger om henne så langt). Johan Peters far var Rasmus Torbergsen, f. 1740 på Elvenes i Øvre Salangen (Troms) d. l791, gift med Anna Andreasdatter, f. l746 i Lauvdal, Gratangen, d. 1786.
Rasmus Torbergsens far var Torberg Anderssen, f. l720 i Hesjevik, d. l797 på Elvenes, Øvre- Salangen, gift med Synnøve Mikkelsdatter, f. l719 på Rollnes, Ibestad. d. l794.
(Kilder: bygdebøker for Salangen, Astafjord og Lavangen)
Mvh
Anita Aamo
Jeg et etterkommer etter Andreas`bror Kristian Hagerup Ravn Johansen f. l815. Deres far er Johan Peter Rasmussen f. 1779 i Å, Lavangen, som var gift med en Berit Larsdatter (ingen opplysninger om henne så langt). Johan Peters far var Rasmus Torbergsen, f. 1740 på Elvenes i Øvre Salangen (Troms) d. l791, gift med Anna Andreasdatter, f. l746 i Lauvdal, Gratangen, d. 1786.
Rasmus Torbergsens far var Torberg Anderssen, f. l720 i Hesjevik, d. l797 på Elvenes, Øvre- Salangen, gift med Synnøve Mikkelsdatter, f. l719 på Rollnes, Ibestad. d. l794.
(Kilder: bygdebøker for Salangen, Astafjord og Lavangen)
Mvh
Anita Aamo
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Andreas Kierregaard som ble oppfostret hos Hans Hagrup i Tranøy er ikke den samme som Andreas Kierregaard Johansen i Torsken. Andreas Kiergaard var født utenfor ekteskap i Ibestad, mor Rebekka Kielstrup, far Andreas Kiergaard (også omtalt som Kierumgaard) fra Bergen. Kilde Astafjord bygdebok/Ibestad mini.
OK, tusen takk! Her var mykje å finne langt bak, og særleg morsomt at Andreas og Kristian sine etterkomarar har dei same anene på begge sider
Det er Andreas Kierregaard Johansen i Barbogen, Torsken eg leitte etter anene til, så dette vart fint å få oppklara!
Grunnen til at eg fann den andre Andreas Kjergaard, var at eg leitte etter Fruvåg i Tranøy, utifrå at eg fann Fruvåg i Klokkarbok 1934

Det er Andreas Kierregaard Johansen i Barbogen, Torsken eg leitte etter anene til, så dette vart fint å få oppklara!
Grunnen til at eg fann den andre Andreas Kjergaard, var at eg leitte etter Fruvåg i Tranøy, utifrå at eg fann Fruvåg i Klokkarbok 1934
Fann både dette og mykje anna i Jarle Pedersen sitt flotte
slektsregister for Midt-Troms, kommunene Lenvik, Sørreisa, Dyrøy, Torsken og Berg.
slektsregister for Midt-Troms, kommunene Lenvik, Sørreisa, Dyrøy, Torsken og Berg.

-
Tilbake til Jens Peter.
I bygdebok for Berg og Torsken står det at Johanna Petrikke Esausdatter er hans mor. Men i Kirkebok for Berg-Torsken 1833-1878 side 21 står hennes søster pike Elisabeth Maria Esausdatter som hans mor.
Noen synspunkter på dette?
Hilsen Britt

I bygdebok for Berg og Torsken står det at Johanna Petrikke Esausdatter er hans mor. Men i Kirkebok for Berg-Torsken 1833-1878 side 21 står hennes søster pike Elisabeth Maria Esausdatter som hans mor.
Noen synspunkter på dette?
Hilsen Britt