Jeoline Kristensdatters etterkommere

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 6. juli 2006 kl. 15.57

Hei, jeg er litt usikker på om dette tilhører Dyrøy eller Tranøy, men likefullt:

Jeoline Kristine Kristensdatter (f. 1/9-1854) fra Storelv flyttet til Tana. Hun fikk flere barn med Ole Severin Olsen (f. 6/3-1847), også fra Tranøy. Ole døde tidlig, og enka Jeoline måtte plassere mange av barna rundt om i fosterhjem.

Jeg vet at...
...sønnen Bernhard Olsen, f. 1888, bodde på Udengen - hos sin onkel Kristen Kristensdatter og mormora Kornelie Hansdatter
...sønnen Odin Olsen, f. 1884, bodde hos John Olsen i Faksfjord

De andre barna var Oluf, Konrad, Albert (døde tidlig), Henriette (gift i Tana), Johanna Marie, Emanuel (krøpling ifølge FT 1900) og Henning (døde tidlig). Alle var født i Tana.

Etter at Ole døde ble Jeoline gift igjen med Anders Andreassen fra Hitra (født på Frøya). Han bar navnet Grønvik da de giftet seg, men jeg tror familien brukte Andsnes eller Andsnæs som etternavn. De skal ha fått minst én sønn, Johan Arnt, født ca. 1896. I 1900 bodde de i Finnkongkeila i Tana (Gamvik).

Hvor alle disse ble av, vet jeg ikke.
Er det noen som kjenner til dette folket? Finnes det noen bygdebok fra området som kan hjelpe meg videre?

Mvh.
Krister Olsen

16073
Innlegg: 356
Registrert: 28. september 2005 kl. 0.11
Sted: SØRREISA

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av 16073 » 26. juli 2006 kl. 11.40

Hei Krister!

I bygdeboka for Dyrøy bind 3 s 262 av Oddbjørn Knutsen står det om Jeoline og hennes familie. Det er ikke så mye mer om henne enn det du selv nevner. Men det står litt om hennes foreldre:

" Omkring 1850 etablerte Kristen ANton Nikolaisen seg på Storela, først som innerst, men siden fikk han tydeligvis en plass. Kristen var født på Sæter (også i Dyrøy, datidens Tranøy) i 1826 og giftaseg i 1850, da på Holm (Dyrøy), men Kornelia Benedikte Hansdatt, datter av Anne Volqvart og Hans Nibe på Djupvik søndre 1827. Allerede 1851 var de etablert på Storelv da det første barnet kom:

1. Emilie Berntine f 1851 flytta til Trondenes 1875. Gift samme år med Hans Peter Kristansen,Meløy. Bosatt der.

2. Andrea Mathilde Hagrup, f 1852 d 1911 g 1884 md Henrik Kristian Antonsen Langås, Tranøyhals, f 1860

3. Jeoline Kristina f 1853 gm Anders Austnes f Hitra 1872. Bosatt Tana

4. Nikola Lorentse f 1856 g 1876 m Karl Johan Ottesen, da Merkenes. Bosatt p Uteng

5. Bernhardine Cesilie f 1858 d 1863

6. Aron Bernhoft f 162 d 1863

7. Kristen Kornelius f 1864, ug, husmann på Uteng

8. Jonette Margrete f 1865, ukjent

9. Arntine Bernhardine Jonette f 1866, konfirmert 1882, gm Hans Peter Kristiansen, Meløy. Hans andre ekteskap (se over). Bosatt på Meløy i Bjarkøy.

I 1865 betegnes Kristen som husmann uten jord. "Foret høstes i udmarken", heter det. Buskapen besto bare av ei ku og 3 sauer, og de sådde verken potet eller korn. Etter 1871 flytta Kornelia og Kristen til Uteng, der de fikk opphold som strandsittere hos Ole Anton Ingebrigtsn. Kristen døde der i 1888,mens Kornelia levde heit til 1915"

Håper dette hjelper deg videre!

Mvh
Vivian

16073
Innlegg: 356
Registrert: 28. september 2005 kl. 0.11
Sted: SØRREISA

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av 16073 » 26. juli 2006 kl. 11.54

Hei igjen!

I bind 2 side 155 står det om Odin:

De (John Bertin Olsen og Anna Birgitte Ingebrigtsdatter) hadde en fostersønn, Odin Johan Hagbart Olsen f. Tana 1884. Ug? men hadde en sønn, Gjerløv Bergiton f 1912 d 1914 med Ingeborg Bertea Larsen f 1891. Odin var vissnok sønn av Ole Severin Olsen på Kastnes Mora hette Jeoline Kristiansen. Odin var onkel til Jørgen Johansen, fift med Åsta Sørensen.

Mvh

Vivian

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 13. august 2006 kl. 20.39

Takk for svaret.

Etter som Odin ikke har levende etterkommere, må jeg nok lete andre steder etter svaret på min gåte.

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 22. august 2006 kl. 7.49

Hei, Vivian

Du nevner Jørgen Johansen og Åsta Sørensen. Jeg kom på at de kanskje er veien videre for meg. Kanskje finnes det etterkommere etter dem som kan vite noe???

Håper på svar.

Mvh
Krister

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 22. august 2006 kl. 18.54

Jørgen Johansen og Åsta Sørensen er besteforeldre til min svigersønn. Begge er dessverre døde for mange år siden. Jeg snakket med Jørgens svigerdatter nå nettopp og hun bekreftet at Jørgen Johansen var fra Finnkongkjegla i Gamvik. Faren het Alfred Johansen og da må det være Odins søster som var mor til Jørgen. Hun husket også "onkel Odin".

Jeoline og Ole Severin Olsen fikk en stor flokk barn mellom 1875 og 1888, derblant Johanne Marie og Henriette Sofie, begge født i Vesterbukt i Tana i 1882. En av disse må være mor til Jørgen.

Så døde Ole Severin, og Jeoline giftet seg med Anders Austnes fra Hitra. De fikk bare en sønn som levde i 1900. Det er tvilsomt om Jeoline fikk barn etter 1900, hun var jo født i 1853, så Jørgen er nok ikke etterkommer etter Hitraværingen.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 094&lnr=00

Jørgen og Åsta bodde i Finnmark før de flyttet til Faksfjord i Dyrøy. Etterkommerne bor her, deriblant mine to barnebarn!
Vennlig hilsen Åse Kr.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 23. august 2006 kl. 8.02

Hei

Takk for innspillet. Jeg forsøker nå å finne ut hvor Jeoline og Anders bodde når de døde og hvor lenge de levde. Jeg forsøker også å finne ut hva som skjedde med Johan Arnt.

En etterkommer som du kanskje kjenner, Steinulf Johansen, fortalte meg i går kveld at Jeoline ble evakuert til Alta under krigen og at hun døde der for ca. 15 år siden. Det siste stemmer neppe for da ville hun vært rundt 135 år.

Steinulf fortalte også at Johan Arnt (Jossa) bodde i Båtsfjord og at han døde av kreft på Rikshospitalet sent på 1960-tallet.

Vet du om det er noen andre i slekta som kan sitte på detaljer. Noen ganger skal det ikke så mye til før en kommer et steg videre, og man vet aldri hvem som kan ha snappet opp ting under samtaler med de gamle.

Mvh
Krister

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 24. august 2006 kl. 22.44

Har nettopp snakket med datter til Jørgen Johansen. Det har nok skjedd en sammenblanding av Jeolina og datteren Henriette Sofie.

Som du selv har skrevet, så kom noen av Jeolines barn tilbake til Dyrøy. Odin Olsen i Faksfjord levde til 1956. Han bodde sammen med sin mor som ble kalt "Gammel-Lina". Hun hadde kommet dit sannsynligvis etter at mannen døde, men når er usikkert. I alle fall døde hun i Faksfjord og er begravet på Kastnes kirkegård (uvisst om det er stein på grava). Det var en viss usikkerhet om når hun døde, men det kunne jo være like etter krigen. Jeg vet ikke når Anders Austnes døde. (Det står Austnes i Dyrøy bygdebok, Ausnes i FT 1900, du har skrevet Ans(d)nes, lurer på hva som var brukt?)

Alfred Johansen var gift med Henriette Sofie Olsdtr. f.1882 Vesterbukt i Tana. Etter at tyskerne brente Finnmark i 1944 kom de til Faksfjord, dvs. Henriette var sykelig og havnet på et sykehjem i Harstad. Alfred døde under tragiske omstendigheter rundt 1950. Henriette ble overført til et sykehjem i Alta rundt 1955 og døde der i 1961.

Det ble jo spennende for meg dette, siden det er mine barnebarns aner. I tillegg er Jeoline født på Storelva i Dyrøy, der min mann er født og som vi eier i dag. Og Jeolines søster ble gift med Karl Ottesen, bror til min manns oldefar. It's a small world!

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 25. august 2006 kl. 7.53

Hei, Åse

Dette synes jeg også begynner å bli spennende. Jeg har snart forsøkt det meste for å finne ut hva som skjedde med Anders og Lina. Nå føler jeg at jeg er i ferd med å nærme meg et svar, takket være deg.

1) Tror du det er noen som vet om det finnes gravsten på Gammel-Lina?

Når det gjelder Anders sitt etternavn, har også jeg registrert skrivemåtene i folketellingen for 1900 og bygdeboka for Dyrøy. Da Alfred og Henriette døpte sin førstefødte, Johan Alfred, er Lina oppført som fadder. Hun kalte seg da Lina Andesnæs. Jeg er ganske sikker på at utgangspunktet er stedet Anders kom fra, som heter Ansnes og ligger på Hitra i Sør-Trøndelag. Da Anders forlot stedet ble det nok skrevet Andsnæs.

Ifølge folketellingen for 1900 hadde Anders og Lina en sønn som het Johan Arent. Det er oppgitt fødselsår 1896 og fødested Tana. Problemet er at jeg ikke finner hans dåp, ei heller hans konfirmasjon, i kirkeboka for Tana. Dette er og blir et mysterium.

2) Vet du om det er noen i slekta som noen gang har hørt snakk om denne Johan Arent?

Jeg vet at Jeolines første mann, Ole Severin Olsen, døde under fiske på Tanafjorden.

3) Er det noen som noen gang har hørt noe om Anders og hvordan han endte sine dager?

Du vet sikkert hvem i denne slekta som kan vite mest om folket fra gamle dager. Hadde det vært mulig for meg å snakke direkte med noen av disse? Jeg holder på å skrive ei bygdebok for Ansnes, og klarer ikke å legge fra meg Anders og Lina før jeg har prøvd absolutt alt.

Du kan også nå meg på krister.olsen@tronderbladet.no

Vennlig hilsen
Krister

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av gj01107 » 25. august 2006 kl. 14.34

Johan Arnts dåp finnes i kirkebøker for Tana (Gamvik Sogn), han er født 9/7-1896 og døpt 25/7-1897

Bosted er Finnkongkeilen og faren er her kalt Anders Andreas Ansnes (el. Ansnæs):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14

Mvh Odd Villy

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av gj01107 » 25. august 2006 kl. 15.55

Johan Arnt døde 25/4-1905, familien bodde da fortsatt på Finnkongkeilen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98

Mvh Odd Villy

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 26. august 2006 kl. 0.51

Takk til deg, Odd Villy; ditt siste innlegg gjorde meg oppmerksom på en annen sammenblanding av generasjonene.

Henriette Sofie Olsdtr. og Alfred Johansen hadde følgende barn (Opplysninger fra Jørgen Johansens datter):
Johan Johansen, bosatt i Båtsfjord, døde under en operasjon på sykehus i Oslo i 1958 eller 59. Det er han som er forvekslet med Johan Arnt Ansnes.
Jørgen Johansen f.1907, gift med Aasta Sørensen, (1910 - 1962) bosatt i Faksfjord.
Erling Johansen, omkom på havet i ung alder.
Jenny, døde i ung alder.
Konstanse, f.1914, bosatt i Målselv eller Bardu.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 28. august 2006 kl. 9.40

Tusen takk til dere begge.

Jeg gremmes litt over at jeg ikke har funnet opplysningene om Johan Arnt i kirkeboka, for jeg har vitterlig gått igjennom dem flere ganger.

Når det er sagt, er jeg nesten i mål med mitt søk etter dette folket. Nå gjenstår det bare å finne ut når og hvor Anders og Jeoline (Lina) døde.

Åse, visste du om det finnes noe gravsten på Lina, eller kjenner du noen som kan vite?

Mvh
Krister

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 29. august 2006 kl. 1.20

I dag fikk jeg vite at gravene på Kastnes og Faksfjord kirkegårder er registrert, i hvert fall de med gravstein, så jeg skal spørre på prestekontoret i morgen angående Jeolines og Alfred Johansens gravsteder. Jeg har også en eldre slektning av Aasta Sørensen (Jørgen Johansens kone) som jeg har tenkt å ringe - også i morgen.

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 30. august 2006 kl. 14.23

Jeg har snakket med to eldre i Dyrøy, en i Faksfjord og en på Dyrøya. Begge to husker Odin Olsen og Johan "Jossa" Johansen. På Prestekontoret fikk jeg vite at Jeoline er begravet på Kastnes. Hun er registrert som Geoline Kristine Kristensen f.1.6.1854 Dyrøy, begravet januar 1943, bosted Faksfjord. Sannelig ble hun gammel! Opplysningen er fra Dyrøy kirkebok.

Jeg ringte en mann på Dyrøya for å spørre om Bernhard Olsen, fosterbarn hos sin onkel Kristen Kristensen på Uteng i 1900. Bestemora Cornelia Hansdtr. bodde også der. Denne mannen husket godt etter Kristen som var ugift, han hadde hørt om Cornelia, men Bernhard Olsen var helt ukjent for ham. Da må Bernhard være død eller flyttet etter 1900.

Jeg tror vi må lete etter dødsfallet til Jeolines andre mann, herr Andsnes, i Tana, eventuelt i Dyrøy. Det blir ei nål i en høystakk!

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Jeoline Kristensdatters etterkommere

Legg inn av dn19444 » 30. august 2006 kl. 17.36

Hei, Åse

Jeg må få takke deg for all mulig hjelp. Uten din lokalkunnskap og gode kontakter, hadde jeg ikke klart dette så fort. Jeg vil nok fortsette min leting etter Anders, og hvis jeg finner ut noe mer, skal jeg legge det ut her.

Mvh.
Krister

Svar

Gå tilbake til «Tranøy»