Salamon Abramssen, senere Andreasen

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av gj12975 » 27. februar 2016 kl. 21.32

Hei!

Prøver å henvende meg til Tranøy nå - for om muligens få siste puslespillbrikker på plass.
Alle lenkene til saken ligger under Bjarkøy, (øverst på siden) - overskrift: Andrea Maria Danielsdtr.

Enkemann Salamon gifter seg med henne i 1847.( Link til kirkebok ligger der.) Her skriver han Andreasen som sitt etternavn og oppgir Andreas Hansen som sin far. Her står også Tranøy som sted.

Salamon er født i Pajala, men ble sendt som unge med en same over til Norge. Han havner så i dette distriktet.
Faren hans har navnet Abram Assola Hansson.

I Salamons konfirmasjon i 1826 (kirkebok for dette ligger også her)
Da står Salamon med etternavnet Abramssen. Fosterfar står ved navn Hans Torbersen/Torlefsen. Bosted her er Lemmingsvær.

I klokkerbok 3 under ektevidde (1820-1834) s. 399-400 (ektevidde 1831) ser man Samanons første ekteskap. Her står han også som Salamon Abramssen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han skiftet etternavn i så voksen alder, - og at han samtidig oppgir en Andreas Hansen som sin far i 2. ekteskap.

Finner EN Andreas Hansen med frue i folketelling for 1801 i Trondenes.
Er det noen her som vet om denne Andreas Hansen kan være fra Tranøy?

Er ellers interessert i alt som kan linke noe av dissee spørsmålet sammen.

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 28. februar 2016 kl. 3.47

Konfirmasjonen 1826 Sand i Trondenes Salamon Abramsen Lemingvehr | Fostefader Hans Torberssen ibid. | 26 aar. Fød 1800 i Pasjela Kirkeforsamling i Sverig efter Atæst. | Læser taalelig Bog taalelig oplyst svag og forsømt men en ellers Brav og Sædelig dreng. (Avskrift ved Else B.Rustad) Alder 27 år , f.ca 1800 i Pajala, Sveriges Lapland. Den Hans Torlevsen/Tollevsen som i 1801 bodde på Engenes på Andørja, bare over fjorden fra Lemingvær, kan meget sannsynlig være den oppgitte fosterfar.

Vielsen i 1831 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172 Brudgommens fødested er Sveriges Lappland. Hans yrke er bondedreng. Alder 27 år, altså f.ca 1804. Brudgommens far er oppgitt som Abraham Andersen. Tror nok dette er samme person ved to forskjellige hendelser.
Kona Lisa Kaspersdatter dør i barselseng i 1841, datteren Lisabeth Dorthea Salamonsdatter dør tre ujer senere. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221 Utvilsomt samme Salomon og familie. Bosted Sollie i Trondenes prestegjeld. Sollia finner man i Trondenes , ikke så langt fra Sama, der Lisa Dorthe Caspersdatter kom fra. Det finnes også Sollia i Tranøy på Senja.

Vielsen i 1847 Salomon Andreassen født i Tranøy, bosted Sør-Sand (på Sandsøya) Fars navn Andreas Hansen. Alder 39 år , f.ca 1808. Hvorfor er farens navn endret slik at Salomon har fått nytt farsnavn? Fødselsåret er også endret, om enn ikke så mye.

dn13862
Innlegg: 444
Registrert: 7. januar 2007 kl. 14.58
Sted: HARSTAD

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av dn13862 » 28. februar 2016 kl. 7.01

Nå ligger samme innlegg på iallfall fire steder her.
Svaret her er at Salamon kom til Lemmingvær som fostergutt. Han var født i Sverige, gift og bosatt i i Tranøy. Kan ikke se at det skal kunne gis flere opplysninger enn det du ha fått på alle innleggene.

Rita

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av gj12975 » 28. februar 2016 kl. 21.50

Takk for ryddig innspill.Åse! Salamons biologiske far er Abram Assola Hansson, Sverige. Derfor hadde også Salamon, - Abramssen - som etternavn. Dette etternavnet hadde han i sin konfirmasjon, 26 år gammel og også i sitt første ekteskap.
Fosterfaren, Hans Tollefsen kan vi glemme. Han var ikke god mot Salamon.

Så til ekteskap nr 2. Man skriver ikke inn et fremmed navn som "far" eller "nærmeste pårørende" i kirkeboka hvis man ikke - i det minste - har et nært forhold til vedkommende.
Min teori er at Salamon har fått et kjært og nært forhold til denne Andreas Hansen, - som her står som en far i kirkeboka.

Litt interessant er det også å finne et vitne/fadder i Salamons konfirmasjon, Grete Marie Iversdatter fra Bjarkøy. Hun forbindes også med navnet Andreasen.
Er selv for lite lokalkjent til å nøste på dette. Skal prøve biblioteket. :)

Til Rita: Noen ganger må man gå bredere ut i etterlysning. Her skal man nøste i både samer, svensker, ulike øygrupper - og i tillegg svært gamle opplysninger. Takker for tidligere gode svar, men bla heller forbi spørsmål du mener er unødige. :-)
Jeg har ihvertfall ikke funnet hele svaret her.

Mvh Gunn

gj12221
Innlegg: 621
Registrert: 14. januar 2013 kl. 19.55
Sted: TRANBY

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av gj12221 » 28. februar 2016 kl. 22.04

Hei

Det blir enklere for dem som skal hjelpe deg hvis du legger det ut på et sted:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709


MVH
B.Elisabeth

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av gj12975 » 28. februar 2016 kl. 22.50

Er nok litt for akterutseilt mht data her.Hvilket fylke, kommune, ulike etnisiteter. som samer her, og svenske borgere fra Pajala skulle jeg stilet mitt spørsål? Tviler på at folk på Bjarkøy kan svare for kirkebøker i Sverige. Samer har også sin egen side her. Jeg kan ikke forstå hvor jeg skulle sendt mitt spørsmål - uten å involvere flere søk her.
Har du et forslag til konkret sted?

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. februar 2016 kl. 23.53

Det er vel ikke så mye at man legger ut flere sted, som at man glemmer å referere til de andre trådene. Dette kan medføre at forskjellige hjelpere kommer med opplysninger i en tråd, som allerede er funnet og presentert i en annen.

Se denne: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709

Lykke til videre :wink:

Mvh Paul

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av gj12975 » 29. februar 2016 kl. 0.36

Takk Paul! Jeg skjønner dine ord veldig godt, Jeg skrev tydelig da jeg søkte på Tranøy - at alle mine tråder lå på Bjarkøy. Der finnes de fleste opplysninger om Salamons liv som guttunge og voksen mann.
Han - og hans families tragiske bakgrunn måtte jeg søke til Sverige om. Så har vi først en flyttsame, -så en sjøsame - som kjøpte denne gutten. Naturlig å søke blandt samer her. Nå tenker jeg på Hans Torlefssen, - Salamons fosterfar.
Var Hans Torlefssen en sjøsame? Presten skriver at Salamons barndom var en tragedie.
Hvem var denne fosterfaren,- og hvor ble han av senere?

Jeg tror at Salamon i godt voksen alder fikk en sjelevenn ved navn - Andreas Hansen. Kanskje fikk han også bygge bo pga denne mannen. Det er derfor jeg tror at Salamon førte opp Andreas som " nærmeste pårørende" eller "far" i kirkeboka i sitt 2. ekteskap.
Ved denne korsvei skiftet han vel også etternavn fra Abramsen - til Andreasen.. Finner ingen annen fornuftig forklaring.
Skulle bare vært interessant å vite hvem Andreas Hansen var, hvor han bodde på Bjarkøy/Tranøy - og om det finnes spor fra han - og over til Salamon.

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Salamon Abramssen, senere Andreasen

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 1. mars 2016 kl. 2.30

Salomon Abrahamsen er registrert i Folk og slekt i Trondenes, og både i første og andre ekteskap er etternavnet Abrahamsen. Noen tilknytning til Tranøy eller personer i Tranøy har jeg ikke funnet. Alle kilder om ham er fra Trondenes/Sand. Og i slektsgransking er det i kildene man leter. Hvorfor presten har skrevet Andreasen som etternavn, faren som Andreas Hansen, fødested som Tranøy, får vi nok aldri vite. At Salomon fortsatte å bruke Andreasen kan kanskje være fordi han syntes det hørtes mer norsk ut. Men det er ikke han selv som har skrevet navnet i folketellingen, det var nok en annen. Kanskje han kalte seg Abrahamsen hele livet for alt vi vet.

Svar

Gå tilbake til «Tranøy»