Johannes Toresen f.1777 fra Dovre?

Moderator: MOD_Troms

Svar
Espen Berg
Innlegg: 485
Registrert: 7. mai 2005 kl. 21.03
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Johannes Toresen f.1777 fra Dovre?

Legg inn av Espen Berg » 1. februar 2008 kl. 23.21

I bygdebok for Målselv bind 3 (side 223) står det at Johannes Toresen som slo seg ned på Divimo i Målselv kom fra Høye på Dovre, og at hans foreldre var Tore Johannessen Høye og Marit Jørgensdatter. Disse tre (samt Johannes sine søsken) finnes isåfall på garden Høye på Dovre ved folketellingen i 1801.

Det står videre i bygdeboka for Målselv at Johannes Toresens kone var Kirsti Johnsdatter Holen fra Tynset. Giftemålet mellom Johannes Toresen og Kirsti Johnsdatter finnes i kirkeboka til Tynset 31.oktober 1820 (høyre side). Her står det ikke noe om at Johannes evt. kommer fra Dovre.

Bygdeboka for Dovre nevner Johannes Toresen som sønn av Tore Johannessen på garden Ruskedalen under Tofte, men det står ikke noe mer om ham der. Det ser ikke ut til at det er holdt skifte etter foreldrene til Johannes Toresen.

Johannes døde i 1864, så noe hjelp fra folketellingen 1865 er bare å glemme. Eneste som står der av interesse er at Kirsti Johnsdatter står på garden Divimo, og det står at hun kommer fra Tynset. Johannes og Kristi flyttet til Målselv før 1831 siden de får en sønn 9.november 1831 (nr.41).

Hvis nå Johannes Toresen som slo seg ned på Divimo i Målselv er samme person som kom fra garden Høye på Dovre, så trenger jeg noen bevis på at så er tilfelle. Han flyttet isåfall fra Dovre før 1821 (utflyttingslister i kirkebøkene for Dovre/Lesja starter i 1821) og kom til Målselv før 1831 (innflyttingslister for Målselv/Lenvik starter i 1831). Hvilke andre kilder kan jeg bruke for å få enten bekreftet eller avkreftet at Johannes Toresen på Divimo faktisk kom fra Dovre?

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Johannes Toresen f.1777 fra Dovre?

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. mars 2011 kl. 15.20

Kan desverre ikke hjelpe deg når det gjelder de sikre bevisene du etterspør, men etter mitt syn er indisiene svært sterke, til og med alder stemmer eksakt ved vielsen, og jeg ser heller ingen andre kandidater. La forresten merke til at Johannes står som skoleholder i Tynset 1820, mens han var skredder i 1801.

Jeg jobber litt selv med disse folkene fra Ruskedalen/Høye. Faren Tore er kalt Ruskedal ved dåpen til alle barna, inkl. Johannes, men i FT 1801 er han som du nevnte plassmann under Høye i Dovre. Ruskedalen var forøvrig plass under Tofte. Min kones slekt stammer fra Ruskedalen, nærmere bestemt fra Johannes bror Guttorm, som vart plassmann på Søre Engjelie under Engum i Dovre. Jeg har kartlagt noe etterkommere fra Ruskedalen, men har også mye igjen. Kan være interessert i å utveksle opplysninger dersom du har noe.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Målselv»