Torsten Pedersen

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn20088
Innlegg: 43
Registrert: 15. april 2006 kl. 9.55
Sted: BRØSTADBOTN
Kontakt:

Torsten Pedersen

Legg inn av dn20088 » 13. januar 2009 kl. 0.22

Torsten Pedersen var far til min oldemor Gudrun Anna Torstensdatter. Mener han var født i Lesja i Oppland.

Her er linken til Gudrun Anna's dåp i Bardu 1 jan. 1869
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640462.jpg

Her er linken til det jeg tror er hennes far, Torsten's dåp i Lesja. (Linje 142) Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Kan noen klare å se hva gårdsnavnet skal være. Mener det er det samme som står ved Gudrun Anna's dåp i Bardu. (Faren's fødested i Lesja.)
Er det Anne Pedersdatter som er moren's navn?

Denne Torsten, eller er det Tosten det står, har jeg lett etter i lange tider. Er det noen som er enig i at jeg kanskje har funnet rette person?

Håper jeg har gjort det rett med linkene denne gangen så det er lett å finne frem.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 490132.jpg

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 13. januar 2009 kl. 1.46

Hei :)

Gardsnamnet er Brændjordshaug begge plasser. Det er ein gard i Lesja. Synest det står Tosten i dåpen, men det trenger ikkje bety så mykje. Presten i Bardu kan ha skreve feil. Når det gjeld Annes etternamn klarer ikkje eg å lesa det. Håper noken andre kan :wink:

Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
dn13565
Innlegg: 79
Registrert: 21. februar 2005 kl. 3.30
Sted: BODØ

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av dn13565 » 13. januar 2009 kl. 8.44

Hei hei John :)

Hun heter nok Anne Pedersdatter ja.
Fant også ut når hun og Torstens far ble gift. Det ligger på Arkivnett Oppland.
Der går du inn via databaser, og så kan du søke de frem. Fant dem gift 3/7-1822.
Det står flere opplysninger der, så lykke til videre :)

Mvh
Monica :)

dn20088
Innlegg: 43
Registrert: 15. april 2006 kl. 9.55
Sted: BRØSTADBOTN
Kontakt:

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av dn20088 » 13. januar 2009 kl. 17.31

Heisan.
I bygdeboka for Bardu, Sørreisa og Dyrøy står det skrevet at han het Torsten. Men i går da jeg lette meg frem i kirkeboka til hans dåp så jeg mange med det navnet, og i løpet av alle de 14 årene jeg lette igjennom så jeg mange der navnet var skrevet som om han het Tosten.
Vel jeg får studere litt videre på den greina jeg har manglet så lenge og så får dere begge ha en stor takk for hjelpa.

JohnB

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 14. januar 2009 kl. 19.32

Du finner Tosten Pedersson f. 1840 og foreldrefamilien hans i Bygdebok for Lesja bd 2 (utg. 1992) s, 401-02. Men der har eg registrert at han fekk utflyttarattest til Ålesund i 1863 og til Nord-Amerika i 1867.

Men i skiftet etter onkelen hans i 1880 står det (iflg. bygdeboka) at han var: "formentlig i Kristiansand eller Lillesand". Det bør vere ein ledetråd det kan vere verd å følgje opp.

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 15. januar 2009 kl. 0.15

Jeg søkte i FT1865 på fornamn børjar på To etternamn børjar på Peder fødeår 1840 +/-2 fødestad børjar på Les Da sto jeg igjen med en kandidat http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1664#ovre Sammen med ham bodde Johannes Pedersen f.1844. Og det må da være broren.
Ved foreldresøk på Peder Erlandsen og Anne Pedersdatter på Familysearch fant jeg mange barn på dette paret gift i 1822.

Jeg fant en Torsten Pedersen i Minnesota 1880 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=72651 men om han var fra Lesja sies det ingenting om.

Her har du adressen til Arkivnett Oppland kirkebøker for Lesja http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/npg ... p?Code=LES

dn20088
Innlegg: 43
Registrert: 15. april 2006 kl. 9.55
Sted: BRØSTADBOTN
Kontakt:

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av dn20088 » 15. januar 2009 kl. 0.49

Heisan , takk for svarene.

Jo det stemmer Åse at han hadde en bror som het Johannes, som var født i 1844 og da stemmer jo alderen hans.
Jeg har nå funnet ut ganske mye om anene til Tosten, og jeg tror nå at jeg kan kan utelukke denne Torsten Pedersen som finnes på gården Høiden i Bardu i 1875. Han er jo født i Follebo (Sg) Gausdal i 1838. Denne Torsten finnes på gården Stene i 1900-tellinga. Jeg har vel bundet meg for mye opp i denne personen til nå og derfor har jeg stått fast på denne greina. Står Sg for sogn?

Jeg får sjekke dette du forteller meg Arnfinn om Ålesund, kristiansand og Lillesand. Jeg var borti en plass at Tosten døde en plass der sør i landet, men jeg skrev det ikke ned der og da så da må jeg finne det frem igjen.
Vet du hva onkelen til Tosten het?

P.S. Ser på "heimesida" di at du var Ordoff. i Saqi. Jeg holdt på å si takk for sist, men jeg kom ned til "skrivestua" i kont. VI, og da reiste vel du heim igjen? Men det var nesten. Verden er ikke stor.

Hilsen JohnB

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Torsten Pedersen

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 15. januar 2009 kl. 14.34

Nå har eg ikkje kjeldegrunnlaget til bygdeboka tilgjengeleg (eg avslutta det arbeidet i 1996), men eg ser i alle fall at bror til far til Tosten, Haldog Erlandsson (1799-1879) kom til ei bruk som heitte Nylykkja (det er eit vanleg namn i området som det er fleire av). han står i bd. 2 s.. 198, men skiftet er ikkje nemnt (med årstalet for skiftet samsvarar med at han døydde i 1879 ugift).

Er rår til at du låner inn boka gjennom folkebiblioteket, så finn du stort sett alle greiner som heldt seg innafor noverande Lesja kommune bakover.

Vel, eg var i Norbatt II og reiste heim att i mars 1979, så det var ikkje så nære på da :-)

Svar

Gå tilbake til «Bardu»