Seremoni ved minnestøtte for Fleischer, Lapphaugen, mai 1990
Moderator: MOD_Troms
Seremoni ved minnestøtte for Fleischer, Lapphaugen, mai 1990
Er det noen som vet datoen i mai 1990 for seremoni ved general Fleischers minnestøtte på Lapphaugen? Jeg har et bilde som antagelig er fra mai 1990 (50 års markering for kampene i 1940).
Fredrik K
Fredrik K
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Seremoni ved minnestøtte for Fleischer, Lapphaugen, mai
Tja. Jeg er klar over frigjøringsdagen 8 mai. Men markeringen i 1990 nordpå gjaldt kampene rundt Narvik. I Gratangsbotn avduket kong Olav minnestøtter over Altabataljonen og Tronderbataljonen den 27 mai 1990. Narvik ble befridd 28/5.1940, og Lapphaugen offensiv var i slutten av april 1940. Så personlig tor jeg ikke 8 mai 1990 er riktig svar.
Fredrik K
Fredrik K
-
- Sted: LEINSTRAND
Kan det ha vært i april?
I søketjenesten til Nasjonalbiblioteket er det bl.a. treff på følgende søk på Lapphaugen:
Harstad Tidende 07.04.1990 Side: 5
...i Lavangen Setermoen HT: Også i Lavangen skal 50 års-dagen for 9.april 1940 markeres. På Lapphaugen blir det bekransning av monumentet over general Fleischer, med æresvakter fra Heimevernet og skolemusikken...
Kan kun åpnes i Nasjonalbibliotekets lokaler
Mvh Bente
I søketjenesten til Nasjonalbiblioteket er det bl.a. treff på følgende søk på Lapphaugen:
Harstad Tidende 07.04.1990 Side: 5
...i Lavangen Setermoen HT: Også i Lavangen skal 50 års-dagen for 9.april 1940 markeres. På Lapphaugen blir det bekransning av monumentet over general Fleischer, med æresvakter fra Heimevernet og skolemusikken...
Kan kun åpnes i Nasjonalbibliotekets lokaler
Mvh Bente
Takk for svar. Jeg har selv sett på Harstad Tidende for mai 1990 (mikrofilm) og fant at 27 mai var det foruten kongens avduking av to minnebautaer i Minnelunden i Gratangsbotn også bekransing av minnebauta på Gratangsfjellet. Støtten på Lapphaugen er der ikke nevnt spesifikt men på en slik dag ville det vel være naturlig å inkludere Lapphaugen (som ligger ca 7 km fra Gratangsfjellet minnebauta).
Uten å ha sjekket noe mer er det altså tre datoer å velge mellom: 9 april, 8 mai og 27 mai. Jeg tror kanskje at 9 april lå det snø? men på bildet mitt er bakken bar. Jeg er tilbøyelig til å tro 27 mai...
Fredrik
Uten å ha sjekket noe mer er det altså tre datoer å velge mellom: 9 april, 8 mai og 27 mai. Jeg tror kanskje at 9 april lå det snø? men på bildet mitt er bakken bar. Jeg er tilbøyelig til å tro 27 mai...
Fredrik
I følge historiske snødybdekart på senorge.no var snøen såvidt gått rundt Lapphaugvannet 8.5.1990, mens det var fortsatt litt snø på fjellsidene 27.5.
9.4. var hele området snødekt.
Jeg er usikker på hvor nøyaktige disse kartene egentlig er, men jeg tror man kan utelukke 9.4. i alle fall.
27.5 var det nedbørfritt, mens 8.5. var det <10 mm nedbør. 27.5. passer best med den skyfrie himmelen på bildet, men det kan jo ha endret seg i løpet av dagen.
Hilsen
Matthias
9.4. var hele området snødekt.
Jeg er usikker på hvor nøyaktige disse kartene egentlig er, men jeg tror man kan utelukke 9.4. i alle fall.
27.5 var det nedbørfritt, mens 8.5. var det <10 mm nedbør. 27.5. passer best med den skyfrie himmelen på bildet, men det kan jo ha endret seg i løpet av dagen.
Hilsen
Matthias
Takk til Matthias for tips om senorge.no, smart!
Fredrik
Fredrik
Da har jeg funnet omtale i avisen "Fremover" fra tirsdag 29/5.1990, med referat fra markeringen i Gratangsområdet den 27 mai 1990. Der er et bilde fra bekransing av minnebautaen på Lapphaugen ("6. divisjon beæret"). Se vedlagt foto av avisside.
Case closed.
Hilsen Fredrik
Case closed.
Hilsen Fredrik
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.