Jakob Olsen, Bjarkøy - far Ole Nilsen og mor .......?

Moderator: MOD_Troms

Svar
Brukeravatar
20989
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 20. februar 2007 kl. 14.57

Hei dere!

Den 29.09.1861 giftet Jakob Olsen, Vestnes seg med Maren Kristine Larsdatter, Leirvaag. Jeg har funnet ut at far til Jakob het Ole Nilsen, men så stopper sporene for meg. :?:
Noen som vet mer...... - om Ole og mor til Jakob?

Eilif N

Atle Jan Westrheim
Sted: ERDAL

Re: Jakob Olsen, Bjarkøy - far Ole Nilsen og mor .......?

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 20. februar 2007 kl. 16.41

Det står en Jacob Olsen fra Bjørnrå, f. 1821, d. 29/1-1896 under Vestnes i Bjarkøy Bygdebok bind 2 side 172. Der står faren nevnt som Ole Nilsen Statt, men det er vel kanskje her du har dataene i fra?

Forøvrig er Maren Kristine Larsdatter datteren til en av mine aner, Lars Larsen fra Sørleirvåg. Lars sine aner har jeg mere om hvis du ikke allerede er godt skodd der.

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 20. februar 2007 kl. 22.47

Takk for rask tilbakemelding!

Ja, jeg skjønner nå at jeg må forsere planen om å få tilgang på Bjarkøy Bygdebok - som neste steg.....
I de kirkebøkene jeg har hatt tilgang til finner jeg at en enkemann Jacob Olsen, fødested Vestnes gifter seg med Maren Kristine Larsdatter, fødested Leirvaag den 29.09.1861. Som far til Jacob er står oppført Ole Nilsen og til Maren finner jeg en Lars Larsen.
Det ser ut til å være de samme personene som du nevner, mens fødestedet for Jacob avviker........

Så mangler jeg noe mer på Ole Nilsen og Jacobs mor, og deres aner.
Lars Larsen og kona Gjertrud Marie Jansdatter (etter mine notater) har jeg litt mere på. Jeg kommer nok tilbake med spørsmål der, etter at jeg har fått "ryddet" litt mer i det jeg har på den greina.

Både Jacob Olsen og Maren Kristine Larsdatter er - etter mine notater så langt - på ei av anegreinene mine. Så da er vi kanskje i slekt - skal du se.

Eilif

Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Jakob Olsen, Bjarkøy - far Ole Nilsen og mor .......?

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 21. februar 2007 kl. 23.33

"Folk og slekt i Trondenes" (Bjørkenes og Jensen, 1997) har disse opplysningene o Jakob Olsen f.1821 Bjørnrå: Foreldre Ole Nilssen f.1776 For, døde 1853 Bjørnrå, gift 1816 med Dorte Margrete Jakobsdatter f.1787 Alvestad, døde 1848 Bjørnrå. Disse to fikk åtte barn, men eldste og yngste døde som små. Dorte Margrete giftet seg første gang med Erik Pedersen Bjørnrå i 1806.

Foreldrene til Ole var Nils Henriksen Bergseng og Gunhild Olsdtr. Trondenes; foreldrene til Dorte var Jakob Jakobsen Alvestad og Kirsten Olsdtr. Grøta.
Slekta kan føres enda minst ett ledd bakover i disse bøkene.

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 22. februar 2007 kl. 11.18

Takk for tipset.
Jeg var faktisk ikke klar over at det bokverket ga aktuell informasjon i forhold til noen av mine anegreiner - før på et lokalt møte i går. Ja, sånn er det å være forholdsvis nytilflyttet distriktet - og fersk "forsker".
Men nå skaffer jeg meg tilgang til "Folk og slekt i Trondenes" og ser hva jeg finner der - før jeg eventuelt søker mer eksternt i den retningen av slekta. :)

Svar

Gå tilbake til «Bjarkøy»