Hei.
Søker etter informasjon om Anne Margrethe Olsdatter født i Vik i Kvæfjord på begynnelsen av 1800-tallet. Hun fikk ett uægte barn med Johan Lorentz Thomasseb (1797-1875).
Barnet het Thomas Johansen og ble født på Berg. Noen som et hav foreldrene hennes het eller andre forfedre?
Mvh
Janniken
Anne Margrethe Olsdatter
Moderator: MOD_Troms
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
Re: Anne Margrethe Olsdatter
Janniken Høybakk skrev:Hei.
Søker etter informasjon om Anne Margrethe Olsdatter født i Vik i Kvæfjord på begynnelsen av 1800-tallet. Hun fikk ett uægte barn med Johan Lorentz Thomasseb (1797-1875).
Barnet het Thomas Johansen og ble født på Berg. Noen som et hav foreldrene hennes het eller andre forfedre?
Mvh
Janniken
Tomas er jo født 28/2-1822 så Anne kunne vel godt være født på slutten av 1700-tallet. Du har jo en mulighet i enken som i 1865-tellinga bor hos sin søn Ole Jonsen på Berg, se:
http://draug.rhd.isv.uit.no/folketellin ... 019&lnr=00
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Anne Margrethe hos foreldrene i 1801 er vel en sterk kandidat?
Denne Anne Margrethe Olsdatter var født i Vik. Hennes uægte sønn Thomas Johansen blei født på Berg 28 februar 1823.
Til Per-Sverre og Åse:
Denne Anne Margrethe Olsdatter, som det henvises til i folketellingene 1801 og 1865, var født på Trastad 1792. Hun blei gift med John Pedersen og deres første barn, Peder Johan, blei født på Trastad 9 februar 1823.
Lite trolig at Anne Margrethe kunne føde to barn med 19 dagers mellomrom ? ? ? ?
Gi meg litt tid så skal jeg prøve om jeg kan finne noe ut av dette.
Med hyggelig julehilsen
Torleif.
Til Per-Sverre og Åse:
Denne Anne Margrethe Olsdatter, som det henvises til i folketellingene 1801 og 1865, var født på Trastad 1792. Hun blei gift med John Pedersen og deres første barn, Peder Johan, blei født på Trastad 9 februar 1823.
Lite trolig at Anne Margrethe kunne føde to barn med 19 dagers mellomrom ? ? ? ?
Gi meg litt tid så skal jeg prøve om jeg kan finne noe ut av dette.
Med hyggelig julehilsen
Torleif.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Jeg har lett litt i FS/VRI og funnet at den Peder Johnsen f.9.feb.1823 var sønn av John Pedersen og Marith Olsdtr. John Pedersen gifter seg med Ane Margrethe Olsdtr. sent i 1824. Da er det ingenting i veien for at den Ane Margrethe som får en sønn Thomas i feb.1823 er den samme som gifter seg med John Pedersen i 1824.
Selv om Ane M. var født på Trastad, kan hun være bosatt på en annen gård når hun får barn.
Selv om Ane M. var født på Trastad, kan hun være bosatt på en annen gård når hun får barn.
Jeg har nå gått gjennom kirkebøker for Kvæfjord og er kommet til samme konklusjon som Åse Kvitle Kristiansen - bortsett fra at mor til Peder Johnsen f. 9. februar 1823 heter Marith Pedersdatter (ikke Marith Olsdtr. som Åse skriver) Hun var født 16 april 1784 på Elde og døde på Elde 15 mai 1824
Men jeg vil dog bemerke at i en eldre slektsbok for Kvæfjord, Kvæfjordboka bind II, er kommet til den slutning at Peder Johnsen født 9. februar 1823 var sønn av Anne Margrethe Olsdatter.
Men jeg vil dog bemerke at i en eldre slektsbok for Kvæfjord, Kvæfjordboka bind II, er kommet til den slutning at Peder Johnsen født 9. februar 1823 var sønn av Anne Margrethe Olsdatter.
Tusen takk for hjelpa
Nå kommer jeg meg endelig videre med letingen.

Nå kommer jeg meg endelig videre med letingen.