Anna Estensdatter på Tromsen i Nordlandene 1791
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: GJØVIK
Anna Estensdatter på Tromsen i Nordlandene 1791
Hei.
Jeg driver å finner ut av min slekt i Nord Østerdal og i det tilfelle kom jeg over i bygdeboka en slektning Anna Estensdatter ,født i Dalsbygda ,Os i Østerdalen 1753. Datter til Esten Estensen og Anna Engebretsdatter som bodde på Kvernbekkeng av Østgård i Dalsbygda i Os.
Bygdeboka referer til et skifte fra 1791 som omtalte Esten`s barn og hvor de var da. ifølge det skiftet bodde Anna Estensdatter da i "Tromsen" i Nordlandene og at mannens navn var ukjent. (per 1791 altså). Anna`s søster Mari Estensdatter født 1748 var også i "Tromsen" 1791 og tjente der. hun ser ut til å ha blitt gift med hans Svendsen og bodde også i Tromsø 1801 ,men hadde ikke barn.
Jeg søkte med en gang etter i folketellingen 1801 og fant bare ei Anne/Ane Estensdatter i Troms i 1801. Alderen hennes stemte nogenlunde med den Anna Estensdatter født i Os Østerdalen 1753. Den Anna i tromsø var gift med Søren Jørgen Hansen Kiil ,født ca 1756 og de hadde 4 barn.
De giftet seg i Tromsø 1782 og da er Anne/Anna/Ane skrevet inn som Anne (etc) Estensd Røsnes. Etter hva jeg har klart å finne ut er Røsnes en gard i Kaldfjorden ,Troms ,men
VAR hun derfra?? Er det noen som kan hjelpe med det??
Mvh Erik
Jeg driver å finner ut av min slekt i Nord Østerdal og i det tilfelle kom jeg over i bygdeboka en slektning Anna Estensdatter ,født i Dalsbygda ,Os i Østerdalen 1753. Datter til Esten Estensen og Anna Engebretsdatter som bodde på Kvernbekkeng av Østgård i Dalsbygda i Os.
Bygdeboka referer til et skifte fra 1791 som omtalte Esten`s barn og hvor de var da. ifølge det skiftet bodde Anna Estensdatter da i "Tromsen" i Nordlandene og at mannens navn var ukjent. (per 1791 altså). Anna`s søster Mari Estensdatter født 1748 var også i "Tromsen" 1791 og tjente der. hun ser ut til å ha blitt gift med hans Svendsen og bodde også i Tromsø 1801 ,men hadde ikke barn.
Jeg søkte med en gang etter i folketellingen 1801 og fant bare ei Anne/Ane Estensdatter i Troms i 1801. Alderen hennes stemte nogenlunde med den Anna Estensdatter født i Os Østerdalen 1753. Den Anna i tromsø var gift med Søren Jørgen Hansen Kiil ,født ca 1756 og de hadde 4 barn.
De giftet seg i Tromsø 1782 og da er Anne/Anna/Ane skrevet inn som Anne (etc) Estensd Røsnes. Etter hva jeg har klart å finne ut er Røsnes en gard i Kaldfjorden ,Troms ,men
VAR hun derfra?? Er det noen som kan hjelpe med det??
Mvh Erik
-
- Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN
Re: Anna Estensdatter på Tromsen i Nordlandene 1791
Hei Erik
Kan ikke finne navnet Esten/Estensen med tilknytning til Røsnes:
http://flowerpot.myftp.org/tromsoysund/rosnes.shtml
Søren Jørgen Hansen Kiil ser ut til å være født på Lanes/Langnes på Tromsøya:
http://home.no.net/salsten/kirke1.html
Håper dette kan hjelpe deg videre
Hilsen Trine Lise
Kan ikke finne navnet Esten/Estensen med tilknytning til Røsnes:
http://flowerpot.myftp.org/tromsoysund/rosnes.shtml
Søren Jørgen Hansen Kiil ser ut til å være født på Lanes/Langnes på Tromsøya:
http://home.no.net/salsten/kirke1.html
Håper dette kan hjelpe deg videre

Hilsen Trine Lise
-
Takk for svar.
Kom vel ikke så veldig mye lengre. Etter det jeg kan se er det ikke mange Esten i Tromsø på den tiden.
Jeg gjetter på at siden skiftet fra 1791 sier at Anna Estensdatter da var gift i "Tromsen" og at jeg finner bare ei Anne Estensdatter i Tromsø 1801 med ca rette alder vil tilsi at den Anne Estensdatter gift med Søren H. Kiil faktisk var fra Os i Østerdalen.
Bevis har jeg jo ikke da på at det er slik ,men det tyder jo på at det er slik. Anne Estensdatter var vel antagelig tjenestejente på Røsnes da hun giftet seg med Søren.
mvh
Erik
Kom vel ikke så veldig mye lengre. Etter det jeg kan se er det ikke mange Esten i Tromsø på den tiden.
Jeg gjetter på at siden skiftet fra 1791 sier at Anna Estensdatter da var gift i "Tromsen" og at jeg finner bare ei Anne Estensdatter i Tromsø 1801 med ca rette alder vil tilsi at den Anne Estensdatter gift med Søren H. Kiil faktisk var fra Os i Østerdalen.
Bevis har jeg jo ikke da på at det er slik ,men det tyder jo på at det er slik. Anne Estensdatter var vel antagelig tjenestejente på Røsnes da hun giftet seg med Søren.
mvh
Erik
Hei Erik..
Mulig du har funnnet ut av dette for lenge siden, men hvis ikke tror jeg du skal kikke
på Nordreisa i Troms. Kan dette være "din" Ane?
Mvh Heidi
Mulig du har funnnet ut av dette for lenge siden, men hvis ikke tror jeg du skal kikke
på Nordreisa i Troms. Kan dette være "din" Ane?
Mvh Heidi
Hei!
Som Heidi Acherfiord skriver, se etter Ane i Skjervøy/Nordreisa.
Se også på Digitalforumet emne 70808: Jon Jonsen (Joen Joensen) f ca 1764 i Røros distriktet.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=70808
vet ikke om jeg får til å lage lenke
Mvh Inger
Som Heidi Acherfiord skriver, se etter Ane i Skjervøy/Nordreisa.
Se også på Digitalforumet emne 70808: Jon Jonsen (Joen Joensen) f ca 1764 i Røros distriktet.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=70808
vet ikke om jeg får til å lage lenke

Mvh Inger
Tråden "Cæsar Læsar Kræmer og Ane Margrethe Sørensdatter Kiil" i dette forumet omhandler datteren til Anna Estensdatter og Søren Jørgen Hansen Kiil, bosatt på Kragnes, Tromsø.
Ane Estensdatter gifter seg med Søren H. Kiil i 1783. Gårdsnavnet er oppgitt til Røsnes. Det finnes to gårder med dette navnet. Den ene (Røsnes) ligger i Kaldfjorden, den andre (Røssnes) ligger på Ringvassøya. Hvilken gård dette gjelder vet jeg ikke.
De får fire barn:
Hans f. 1785, Røsnes
Elias f 1787, Røsnes
Søren f 1789, Tisnes
Ane Margrete f. 1792, Røsnes (Hun blir senere gift med Cæsar Læsar Kræmer).
Familien flytter senere til Kragnes på Kvaløya. Første gang jeg finner dem her er i manntallet i 1796. Søren H. Kiil oppgir å være født på Nordlangnes. Sannsynligvis er faren Hans Sørensen Kiil (se folketellingen 1801).
I dåpen for Ane Margrete er bl.a. Maria Estensdatter, Tromsø, fadder. Vi bør kanskje sjekke om Maria er fadder for de andre barna også?
Min konklusjon så langt er at det er overveiende sannsynlig at du her har funnet den rette Ane Estensdatter.
De får fire barn:
Hans f. 1785, Røsnes
Elias f 1787, Røsnes
Søren f 1789, Tisnes
Ane Margrete f. 1792, Røsnes (Hun blir senere gift med Cæsar Læsar Kræmer).
Familien flytter senere til Kragnes på Kvaløya. Første gang jeg finner dem her er i manntallet i 1796. Søren H. Kiil oppgir å være født på Nordlangnes. Sannsynligvis er faren Hans Sørensen Kiil (se folketellingen 1801).
I dåpen for Ane Margrete er bl.a. Maria Estensdatter, Tromsø, fadder. Vi bør kanskje sjekke om Maria er fadder for de andre barna også?
Min konklusjon så langt er at det er overveiende sannsynlig at du her har funnet den rette Ane Estensdatter.
-
Bra du sendte pm Per Ivar ellers hadde jeg ikke blitt klar over svaret her. Selv om jeg "huker av" for å bli varslet om svar får jeg det ikke etter en viss tid. Virker som det er tidsbestemt hvor lenge etterpå svar blir "videreformidlet"....
uansett ,jeg vet vel ikke mye mer om Ane `s etterkommere ,men ser jeg vet om hvertfall noen av barna til Hans ,Elias ,Søren og Ane Margrete. Har visst også litt opplysninger om Ane Margrete`s etterkommere men ikke mye.
mvh Erik
uansett ,jeg vet vel ikke mye mer om Ane `s etterkommere ,men ser jeg vet om hvertfall noen av barna til Hans ,Elias ,Søren og Ane Margrete. Har visst også litt opplysninger om Ane Margrete`s etterkommere men ikke mye.
mvh Erik
Her finner du dåpen til Ane Margrethe:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Ane Margrethe, ca nr 5 nedfra, venstre side
Tydning:
Item Sørren Hansen Røsnæs et ægte pb(pigebarn) til Daab N: Ane Margrete fød 3 Maius 1792. Test: Hans Kiil Langnæs, Charsten Hansen Tromsen, Hans Sebelinsen Røsnæs, Maria Estensd: ibid., Maren ChristophersD. Berg, Ane ChristophersD: Langnæs.
Takk for tydning til Geir Moen og Else B. Rustad på forumet "Hjelp til tyding av kildemateriale"
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Ane Margrethe, ca nr 5 nedfra, venstre side
Tydning:
Item Sørren Hansen Røsnæs et ægte pb(pigebarn) til Daab N: Ane Margrete fød 3 Maius 1792. Test: Hans Kiil Langnæs, Charsten Hansen Tromsen, Hans Sebelinsen Røsnæs, Maria Estensd: ibid., Maren ChristophersD. Berg, Ane ChristophersD: Langnæs.
Takk for tydning til Geir Moen og Else B. Rustad på forumet "Hjelp til tyding av kildemateriale"
Bryllupet mellom Hans Svendsen og Maria Estensdatter finnes her,
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Høyre side, innføring nr 4 ovenfra: "1796 i october...."
Dette tydes slik:
Kopoleret ongkar Hans Suensen?? Norrefinnæs?? med Pigen Maria EstensD: Kragnes.
Takk til Geir Moen på forumet ”Hjelp til tyding av kildemateriale” for tydingen.
Finnes Nordre er i samme nabolag som Kragnes. Det er ca 3 km mellom gårdene. Dette viser at Maria og Anne/Ane Estensdatter begge bor på Kragnes i 1796. Det bør vel ikke være mye tvil om at dette er søskenparet fra Os i Østerdalen.
Jeg finner også Hans Svendsen og Maria Estensdatter her:
Folketellingen 1801 – Finnkroken
Sogne liste 1804 – Tønsvika
Marias begravelse 1809 – Tønsvika
Hans begravelse 1811 - Finnes
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Høyre side, innføring nr 4 ovenfra: "1796 i october...."
Dette tydes slik:
Kopoleret ongkar Hans Suensen?? Norrefinnæs?? med Pigen Maria EstensD: Kragnes.
Takk til Geir Moen på forumet ”Hjelp til tyding av kildemateriale” for tydingen.
Finnes Nordre er i samme nabolag som Kragnes. Det er ca 3 km mellom gårdene. Dette viser at Maria og Anne/Ane Estensdatter begge bor på Kragnes i 1796. Det bør vel ikke være mye tvil om at dette er søskenparet fra Os i Østerdalen.
Jeg finner også Hans Svendsen og Maria Estensdatter her:
Folketellingen 1801 – Finnkroken
Sogne liste 1804 – Tønsvika
Marias begravelse 1809 – Tønsvika
Hans begravelse 1811 - Finnes