Johan Heinrich Stav og Elisabeth Jonsdatter
Moderator: MOD_Troms
Johan Heinrich Stav og Elisabeth Jonsdatter
Noen som vet noe om disse to?
Deres sønn Johan Henrik Edvard Stav er født 20 desember 1827 i Tromsø. Han flyttet etterhvert til Balsfjord og Malangen.
Deres sønn Johan Henrik Edvard Stav er født 20 desember 1827 i Tromsø. Han flyttet etterhvert til Balsfjord og Malangen.
Re: Johan Heinrich Stav og Elisabeth Jonsdatter
Du finner familien i FT (Folketellingen) for Malangen i 1865 på Digitalarkivet
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2331#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2331#ovre
En Johanna Stav født 1817 i Bodø, finnes v/FT-1865 i Bakkegaden 208 i Tromsø.
Johan Henrich Stav og Elisabeth Jonsdatter gift 22.august 1816 i Bodø (Fam. Search).
Tusen takk. Da kan jeg lete i Bodø traktene................
Sønnen er døpt 27/1 1828 i Tromsø
Foreldrene kan være født etter FT 1801
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Foreldrene kan være født etter FT 1801
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Linken til dåpem virket ikke.
Bryllupet finner du i skannet kirkebok for Bodø:
Bodø 1900-1916 Ministerialbok side 335. Det ser ut som det står Nyholm bak. Adresse ?
Bryllupet finner du i skannet kirkebok for Bodø:
Bodø 1900-1916 Ministerialbok side 335. Det ser ut som det står Nyholm bak. Adresse ?
Retting . Skal selvsagt være 1800-1816
Johanna Uldrikka døpt. 7.sø.e.Tr. 1817(20.juli). Foreldre: Johan Stav og Elsebe Johnsdatter, Rønvig (Bodø 1796-1817 side 350).
-
- Sted: BRØSTADBOTN
FT1801 Bodø http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 30711#ovre Fant ingen flere som het Elsebet Joensdtr. i hele landet. Da var hun ca.19 år ved vielsen. Jeg tror nok at brudgommen også var født før 1801, han var neppe bare 15 år når han giftet seg i 1816, men jeg har ikke funnet noen Johan Henrich/Henrik Stav eller Staf i Norge i 1801. Dette paret fikk tre døtre i Bodø og en sønn og en datter i Tromsø ifølge foreldresøk på FS.
-
Jeg fant et dødsfall i Tromsø 1840 Johan Hansen Stav 63 år http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246
Da skulle han være født rundt 1777 og være 23/24 år i 1801, men jeg har ikke klart å finne ham ennå.
Da skulle han være født rundt 1777 og være 23/24 år i 1801, men jeg har ikke klart å finne ham ennå.
Det kan være han du fant der. Om han er født i 1777 så var han 60 år da hans sønn Johan ble født.
Han kan kanskje være født i Sverige el Danmark? Sjømann som havnet i Bodø?
Han kan kanskje være født i Sverige el Danmark? Sjømann som havnet i Bodø?
-
Se på denne familien http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 13420#ovre Faren heter Hans Halvorsen på gården Stav. Han er født ca 1756 og kan godt ha blitt far i 1777. Han tilhører Fjaler prestegjeld i Sogn og Fjordane, og kirkebøkene fra denne perioden er godt leselig.
Kan jo ta med at Johan Henrik Stav og Elsebe Joensdatter iallfall hadde disse barna (Kilde: FS)
Johanna Uldrikka, døpt 20 Jul 1817, Bodø
Eva Christine Winding, døpt 26 Dec 1819, Bodø
Maria Leonora, døpt 15 Sep 1822, Bodø
Johan Henrich Edvard, døpt 27 Jan 1828, Tromsø
Thaler Apolion, døpt 15 Sep 1833, Tromsø
Johanna Uldrikka, døpt 20 Jul 1817, Bodø
Eva Christine Winding, døpt 26 Dec 1819, Bodø
Maria Leonora, døpt 15 Sep 1822, Bodø
Johan Henrich Edvard, døpt 27 Jan 1828, Tromsø
Thaler Apolion, døpt 15 Sep 1833, Tromsø
Tusen takk for alle bidrag
Fikk mye informasjon som jeg ikke hadde, så nå ble Johan og Elsebe litt mere "virkelige". De er forøvrig mine tipp-tipp oldeforeldre.
Men hvor Johan Henrich Stav kom fra er fortsatt en gåte. Ser på folketellinger at det er noen Stav i Hedmark, som kom fra Sverige. Så teorien om at han var svensk er der fortsatt.
Elsebe Joensdatter har jeg ikke funnet i kirkebøkene, men leter fortsatt.

Men hvor Johan Henrich Stav kom fra er fortsatt en gåte. Ser på folketellinger at det er noen Stav i Hedmark, som kom fra Sverige. Så teorien om at han var svensk er der fortsatt.
Elsebe Joensdatter har jeg ikke funnet i kirkebøkene, men leter fortsatt.
Åse har tidligere funnet en brukbar kandidat for Elsebe Joensdatter på gården Alstad ved FT-1801.
Alstad ligger ca 7-8 km sørvest for Nystad, hvor Elsebe blir oppgitt å komme fra ved vielsen.
Dåpen 25 Jun 1797, Bodø: Lenke
Alstad ligger ca 7-8 km sørvest for Nystad, hvor Elsebe blir oppgitt å komme fra ved vielsen.
Dåpen 25 Jun 1797, Bodø: Lenke
Johan Henrik Stav født i Sverige ca 1777. Gift 22.aug. 1816 med Elsebe Jonsdotter i Nyholmen, opprinnelig fra Alstad, døpt 25. juni 1797.
Barn: Johanna Ulrekka, dp.20. juli 1817 (gift med tømmermann Andreas Hansson i Tromsø)
Eva Krestina Winding, dp. 26. des. 1819 og Marie Leonora f. i Hundholmen, dp. 3. aug. 1822.
Av militærmantallet 1817 går det fram at Johan nå hadde tatt over som oppsitter på bruket her. Ellers heter det at han er Duelig og Skiibs Styhrmand. Johan kan ha vært styrmann for handelsmann Carl Johan Gerss i Nyholmen, for både Johan og Elsebe var blitt skrevet dit ved giftermålet 1816. Men i 1819 eller 1820 flytter familien til Hundholmen for snart etter å reise fra distriktet.
Jo Nilsson, f. ca 1756, gravl. 16. mai 1802. Gift 6. april 1795 m. Marit Larsdotter på "Bodø", født ca. 1768, død etter 1802. Barn: Elsebe, døpt 25. juni 1797. (Gift med styrmann Johan Henrik Stav i Ny-Jogården, Ner-Rønvika.
Både Marit og Jo er 1795 på "Bodø", Bodøgård eller prestegården. Men snart etter flyttet de nok til Alstad og i 1801 heter det at Jo ernærer sig af Snedker arbejde og Fiskerie.
Det er i tillegg skrevet en del om skiftet etter han 2. april. 1803 i bygdeboka.
Dette har jeg hentet fra Bodin bygdebok II-3, Der Bodø ble til, hendoldsvis under Ner-Rønvika og Alstad.
Kan sende deg kopi av det som står om Jo Nilsson i skiftet i boka og/eller hvor du finner skiftet på mikrofilm.,
...............Aud
Barn: Johanna Ulrekka, dp.20. juli 1817 (gift med tømmermann Andreas Hansson i Tromsø)
Eva Krestina Winding, dp. 26. des. 1819 og Marie Leonora f. i Hundholmen, dp. 3. aug. 1822.
Av militærmantallet 1817 går det fram at Johan nå hadde tatt over som oppsitter på bruket her. Ellers heter det at han er Duelig og Skiibs Styhrmand. Johan kan ha vært styrmann for handelsmann Carl Johan Gerss i Nyholmen, for både Johan og Elsebe var blitt skrevet dit ved giftermålet 1816. Men i 1819 eller 1820 flytter familien til Hundholmen for snart etter å reise fra distriktet.
Jo Nilsson, f. ca 1756, gravl. 16. mai 1802. Gift 6. april 1795 m. Marit Larsdotter på "Bodø", født ca. 1768, død etter 1802. Barn: Elsebe, døpt 25. juni 1797. (Gift med styrmann Johan Henrik Stav i Ny-Jogården, Ner-Rønvika.
Både Marit og Jo er 1795 på "Bodø", Bodøgård eller prestegården. Men snart etter flyttet de nok til Alstad og i 1801 heter det at Jo ernærer sig af Snedker arbejde og Fiskerie.
Det er i tillegg skrevet en del om skiftet etter han 2. april. 1803 i bygdeboka.
Dette har jeg hentet fra Bodin bygdebok II-3, Der Bodø ble til, hendoldsvis under Ner-Rønvika og Alstad.
Kan sende deg kopi av det som står om Jo Nilsson i skiftet i boka og/eller hvor du finner skiftet på mikrofilm.,
...............Aud
HEI
Det er klart jeg vil ha de opplysninger og kopier og linker jeg kan få tak i.
Min mailadr er: [email protected]
Forøvrig så meldte Johan og Elsebe flytting til Tromsø i 1825.
Elin
Det er klart jeg vil ha de opplysninger og kopier og linker jeg kan få tak i.

Min mailadr er: [email protected]
Forøvrig så meldte Johan og Elsebe flytting til Tromsø i 1825.
Elin
Om noen vet noe mer om om JOHAN og ELSEBEs barn og etterslekt er det bare å si i fra
Johanna Uldrikka fikk 4 gutter, men vet bare det jeg fant ut fra folketellinga i 1965. Hvor ble de av...................
Eva Christine finner jeg ingen steder..............
Maria Leonora var ugift og ble boende i Tromsø.
Thaler Apolion finner jeg heller ikke noe mer om..................
Johan Henrik Edvard vet jeg det meste om.

Johanna Uldrikka fikk 4 gutter, men vet bare det jeg fant ut fra folketellinga i 1965. Hvor ble de av...................

Eva Christine finner jeg ingen steder..............

Maria Leonora var ugift og ble boende i Tromsø.
Thaler Apolion finner jeg heller ikke noe mer om..................

Johan Henrik Edvard vet jeg det meste om.