Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Moderator: MOD_Troms

Svar
Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 18. mai 2022 kl. 9.17

Heisann :-)

Jeg lurer på om noen kan bekrefte/ avkrefte / sannsynliggjøre om/at følgende er riktig:

Nils Mikkelsen, født ca 1657, død ca 1726, levde på Stangnes. Han er omtalt i "Folk og slekt i Trondenes" som familie #2633 med ukjent kone og sønnene
-Jens, f 1700 gift med Karen Dortea Andersdatter på Stangnes.
-Nils f 1705 gift m NN på Stangnes.

Han er også omtalt i Bjarkøy bygdebok 2, familie #466, som far til LARS Nilsen Nergård, f ca 1695, min direkte ane. Sistnevnte er altså ikke nevnt i "Folk og slekt" #2633.
I Bj bb2 #466 står Nils Mikkelsen omtalt som "Visstnok skysskar på Stangnes" med ukjent kone og barna
-Lars f 1695, gift til Nergård. Kone nr 2, Karen Andersdatter fra Øvergård, er min ane. 
-Malene, gift til Nergård #465 med Malte Moddi Robertsen (hvis foreldre er mine faktiske aner).
-Jens, gift med Karen Dortea Andersdatter på Stangnes, hvilket passer med opplysn i "Folk og slekt" #2633 og #2636
-Susanna, gift til Vika på Bjarkøy #402 i Bjbb2
-Jørgen, som giftet seg med Karen Dortea etter Jens døde #2638. (Pussig at Jørgen da ikke er under #2633 i Folk og slekt).
Alt dette fra bøkene. 

Men jeg aner en usikkerhet i Bjarkøyboka. Kanskje det bare er Nils' arbeid ordet visstnok brukes om, ikke familierelasjonen. 
Jeg ble bare usikker siden Lars, som skal være min direkte ane, ikke er nevnt i Folk og Slekt #2633.
Bj bb 2, familie #466

På forhånd takk. 


 
 
 
 
 
 
Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 15. oktober 2022 kl. 19.39, redigert 1 gang totalt.

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Steinar Olsen » 28. juli 2022 kl. 1.21

har dem du spør om i databasen, men har ikke sjekket det på en slik måte at jeg vet det sikkert det jeg har.
Har hentet noe fra Bjarkøyslekten som vel finnes på NB.no eller på biblioteket i Harstad, i tillegg til folk og slekt og Bjarkøyboken.
Fant denne som jo kan være interessant å lese fra Harstad Tidene i 1973 av Trygve Krokmyrdal om Malte Christensen og hans etterkommere i Astafjord, pluss en del personer som levde på den tiden
Harstad Tidende (nb.no)
 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Steinar Olsen » 29. juli 2022 kl. 13.51

Det er to forskjellige Mikkel Larsen på Stangnes i Harstad og Mikkel Lauritsen på Stor-Grøsnes i Ibestad, sistnevnte er din tipp... med Maren Mikkelsdtr som mor til Ingeborg som blir din gren. 

Mikkel på Stangnes er den mest sannsynlige bestefar til Lars Nilsen på Stangnes. Det er jo nesten ikke papirer fra den tiden. Selv skifter starter ikke før ca 1705, kun noen få skattelister i tillegg til manntallene 1666 og 1701 så de på Stangnes er vel litt mer usikkert, men det er de som og er på Nergård i Bjarkøy. 
skiftet her viser at de har med hverandre å gjøre, det er etter Robert Esausen Moddi.
Mikkel Nilsen, Harstad er verge for enken Marthe Malthesdtr, men som du vil se er det i 1730 og må da minst være barnebarn til de Mikkel L. som er nevnt her først. Skiftet er på begge sider av skiftekortet.
Sorenskriveren i Senja (-1755), SATØ/S-0260, 1706-1771, s. 297
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400923

her er Nils Mikkelsens skifte i skiftekort-utgave
Sorenskriveren i Senja (-1755), SATØ/S-0260, 1706-1771, s. 163
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400789

 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 15. oktober 2022 kl. 20.31

4767 skrev: 28. juli 2022 kl. 1.21 har dem du spør om i databasen, men har ikke sjekket det på en slik måte at jeg vet det sikkert det jeg har.
Har hentet noe fra Bjarkøyslekten som vel finnes på NB.no eller på biblioteket i Harstad, i tillegg til folk og slekt og Bjarkøyboken.
Fant denne som jo kan være interessant å lese fra Harstad Tidene i 1973 av Trygve Krokmyrdal om Malte Christensen og hans etterkommere i Astafjord, pluss en del personer som levde på den tiden
Harstad Tidende (nb.no)
 

 
Steinar, Jeg er så elendig på å mestre forumer, og ser ut til å ikke ha skjønt at jeg må ta på varsler. Trodde jeg ville få.

Jeg er enormt takknemlig for dette du har postet her. Jeg har aldri sett en far for Marte Maltesdatter før, og det er jo pussig når han tydelig har hatt en stor rolle på mange måter. Tusen, tusen, hjertelig takk. 

Så skal jeg prøve å nøste inn dette med Mikkel Larsen. Mange detaljer å fordøye.

Igjen, takk!
 

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 15. oktober 2022 kl. 20.32

4767 skrev: 28. juli 2022 kl. 1.21 har dem du spør om i databasen, men har ikke sjekket det på en slik måte at jeg vet det sikkert det jeg har.
Har hentet noe fra Bjarkøyslekten som vel finnes på NB.no eller på biblioteket i Harstad, i tillegg til folk og slekt og Bjarkøyboken.
Fant denne som jo kan være interessant å lese fra Harstad Tidene i 1973 av Trygve Krokmyrdal om Malte Christensen og hans etterkommere i Astafjord, pluss en del personer som levde på den tiden
Harstad Tidende (nb.no)
 


 
Steinar, Jeg er så elendig på å mestre forumer, og ser ut til å ikke ha skjønt at jeg må ta på varsler. Trodde jeg ville få.

Jeg er enormt takknemlig for dette du har postet her. Jeg har aldri sett en far for Marte Maltesdatter før, og det er jo pussig når han tydelig har hatt en stor rolle på mange måter. Tusen, tusen, hjertelig takk. 

Så skal jeg prøve å nøste inn dette med Mikkel Larsen. Mange detaljer å fordøye.

Igjen, takk!
 
 

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Steinar Olsen » 23. oktober 2022 kl. 19.57

for noen år siden var det noe om Robert Esausen Moddi sine forfedre som var fra Skottland i Harstad tidene. Moddi-slekten finnes fortsatt der.
her er en annen bok på NB.no
https://www.nb.no/items/0128585130a5d98 ... 20Moddi%22
 
 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Trondenes/Bjarkøy ca 1700: Nils Mikkelsen Stangnes vs Lars Nilsen Nergård

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 3. november 2022 kl. 22.47

Takker :-) <3

Svar

Gå tilbake til «Harstad»