Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med fam

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med fam

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. januar 2012 kl. 20.30

Hei.

Jeg er på jakt etter opplysninger om gården Bø fra ca. 1770-årene og en liten stund utover.

Har den vært kapellan-gård i Hadsel prestegjeld?

Bodde i så tilfelle presten Erik Leganger her mens han var kapellan til Hadsel?

Bodde han her mens barn(a) ble født?

Årsaken til at jeg spør er at jeg har sett 3 barn etter Erik Leganger og hustru Anna Dorthea Wisløff, som f.eks. her: Lenke

Er det noe hold i barna Henric og Birgitte. Mortina har jeg funnet dåpen til.

En annen ting jeg lurte på, er dersom gården Bø litt sør for Sortland har vært kapellan-gård, kan området da ha blitt skrevet som Bø sogn av presten i Kværfjord i 1804, det er vel heller mer tvilsomt, kanskje?

Hilsen
Remi Pdersen
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. januar 2012 kl. 22.02

Jeg kjenner ikke til at Bø i Sortland har vært kapellangård, men det er noe pussig med den siden du viser til. Der står det:

Erik Leganger
marr: CIR1776
plac: Gaarden Bøe i Øxnes, Hadsel komm.
birt: 18.02.1737
plac: Egersund
deat: 27.03.1815
plac: Dønnes, Helgeland

Det er ingen gård i Øksnes med det navnet, ikke i Hadsel heller. Derimot er det, som du sier en i Sortland, som den gang var en del av Hadsel prestegjeld. Det er også et eget prestegjeld som heter Bø, i likhet med kommunen. Alle disse var underlagt prosten i Hadsel. Men dette er vel kanskje kjent stoff for deg?

Her synes å være en sammenblanding. Han var kapellan i Hadsel og vikarierte en tid for sognepresten i Øksnes (1771 - 1773). Han ble senere sogneprest i Øksnes (ca 1783 - ca 1790) hvoretter han flyttet til Helgeland. Kilde: Johan Borgos: Gård og slekt i Øksnes, bind 2.
Han er imidlertid oppført i nevnte bok som gift med Anna Dorotea Grüner, og de er videre oppført med 1 barn: Mortine Sofie, født i Hadsel.

Som kapellan i Hadsel, betjente han nok flere kirker etter behov. Hvor han bodde vet jeg ikke, men har sett navnet hans nevnt flere ganger i ministerialboka for Hadsel.

Mvh Paul

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. januar 2012 kl. 22.41

Det er mulig opplysningen om gårdsnavnet i det slektstreet du la ut link til, kom herfra:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=


Mvh Paul

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 17. januar 2012 kl. 2.32

Takk skal du ha, Paul Johan.

Erlandsens bok var en avårsakene til at jeg spurte om Bø i Sortland kunne være kapellangård da Sortland var undelagt Hadsel.

Arkivverket sin sognehistorikk sier at Hadsel hadde 1 kapellan som bodde på prestegården, og som hadde ansvaret for Sortland og Sande. Bø var blitt eget prestegjeld i 1740, og Øsknes ble det rundt 1770.

Er det en mulighet for at det før 1775 var blitt utlagt en kapellangård i nærheten av Sortland kirke? Og kan dette i så tilfelle være gården Bø?
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. januar 2012 kl. 12.26

Jeg har ikke kjennskap til det, men det er mulig historikeren Johan Borgos kan hjelpe deg. Han er av og til innom forumet. Her er hjemmesiden hans. http://www.borgos.nndata.no/jborgos.htm

Mvh Paul

Brukeravatar
dn24818
Innlegg: 228
Registrert: 22. januar 2010 kl. 13.19
Sted: FINNSNES

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av dn24818 » 18. januar 2012 kl. 10.41

På Geni finner jeg følgende :

Henric Sylvins Leganger

Født:
2.november 1777
Død:
5 mars 1778

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Gården Bø litt sør for Sortland, prest Erik Leganger med

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 18. januar 2012 kl. 16.47

Takk skal du ha, Oddrun.

Den opplysningen der er en av problemene som jeg prøver å få rettet opp. Men du visste jo ikke at jeg arbeidet med dette på Geni.

Johan Borgos har sendt meg svar privat og dåpen til Henric Sylvins er her på venstre side 1. Søndag i Advent 1776 KB for Sortland 1776

Og på linje 2 venstre side står her Henric sin begravelse, den 26. februar 1777: KB for Sortland 1777

Den påståtte søsteren Birgitte er ennå ikke funnet.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Sortland»