Legg inn
av dn30799 » 13. april 2014 kl. 1.17
Hei igjen!
Hvis det stemmer at "vår" Anders Olsen er fra Trondheim, har jeg funnet ham i døpt i Domkirken i Trondheim 14.05.1760 til Ole Andersen Esp og Elen Andersdatter Esp. Disse to ble trolovet 12/6-1752 i Byneset og viet 2/7-1753 samme sted. De ble døpt der henholdsvis 28.01.1720 og 19.12.1723, begge til en Anders Esp (men kanskje ikke samme far, får man håpe?).
Laurentza/Lorensa Bendiksdatter/Bendtsdatter har jeg større problemer med å finne opphavet til, selv om det mest sannsynlige paret i Hadsel (forutsett at hun ikke var innflytter), er Benedict/Bendik Olsen Indbiør og Elen Maria Nielsdatter Bogen. De ble viet i Sortland 2/8-1781 og fikk en datter som står oppført som døpt Ane i 1780. Ingen Lorensa/Laurentza eller noe tilsvarende å spore noe sted, så kan det være at hun hadde Lorensa som mellomnavn og begynte å benytte dette selv som voksen? Kan vel ikke kople henne til disse potensielle foreldrene på så tynt grunnlag, men det er få alternativer i Hadsel ihvertfall. Eneste jeg kan finne er isåfall Bernt Nielsen Kongstægen og Doreth Andersdatter Borøen, men de finner jeg ingen barn til i det hele tatt.
Noen som sitter med mer informasjon?