Ruben eller Robert Torbiørnsen f. ca 1769

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Ruben eller Robert Torbiørnsen f. ca 1769

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 8. januar 2009 kl. 17.29

Hei,
er det noen som har noe på Robert Torbiørnsen (f. ca 1769) som bodde på Grundstad i Vågan i følge FT1801?

På FamilySearch finner jeg en Ruben Torbiørnsen døpt 27 MAR 1768 i Bergen, som godt kan være samme person, men ikke noe mer. Skiftene for Lofoten ga heller ikke noe spor. Jeg er spesielt interessert i etterkommere, siden jeg har en Ottine Dortea Rubensdatter fra Vågan blant anene.

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Re: Ruben eller Robert Torbiørnsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 21. januar 2009 kl. 2.05

Hei,

nye gamle ting har dukket opp! Siden jeg skrev innlegget har jeg kommet over Börje Jonssons nedtegnelser for Vågan ( http://trekilen.com ) og også endelig funnet Ottine Rubensdatters vielse.

For å starte med den siste, i 21.1.1840 ble Peder Nicolai Hansen, Fleinvær, Gildeskål, gift med enken Ottine Dortea Rubensdatter fra Grundstad i Lofoten, og brudens far var Ruben Torbiørnsen. Det står også at hun er enken etter Hans Nielsen, Løkterøen (Fleinvær), som døde i Lofoten i 1837.
Fra Börje Jonssons har jeg at Ottine Dorthea Rubertdatter ble gift med Hans Peter Nilson, Fleinvær, i 1833 i Vågan.

Rubert Torbjørnsen døde på Grundstad i 1824, og i 1838 er Robert Torbjørnsens enke oppsitter der. Hvor kom han fra? En Ruben Torbiørnsen ble døpt 27.3.1768 i Nykirken i Bergen, med Torbiørn Nielsen og Anna Knudsdtr som foreldre. Her har jeg ikke annet enn at alderen stemmer og jeg ikke finner spor etter Ruben senere i Bergen, eller andre steder i FamilySearch (FS).

I folketellingen for 1801 bor Ruben/Robert på Grundstad med kone Martha Sofie Ottesdtr og svigermor Ane Sandal.
Jeg finner i FS en Martha Sophia Ottesen, døpt 19.1.1783 på Bjarkøy. Far: Otthe Friderichssen. Videre Otte Sandal Fredriksen, født ca 1752 i Bjarkøy, Troms, Foreldre Fredrik Sandal Fredriksen og Marit Knutsdtr. Jeg ser det som sannsynlig at Ane Sandal er enken etter Otte. Otte brukte Sandal og Fredriksen om hverandre. Det en Otte Fredriksen som døde på Grundstad i 1833, men alderen 24 år stemmer dårlig og Ane var enke ved folketellinga i 1801. Det kan være en oppkalt sønnesønn eller en tilfeldighet.

4.11.1771 ble Otte Sandal gift med Anna Margrete Pedersdatter i Bjarkøy. Etter Annas navn står det noe som Pål Gjerde har tolket til Gjæver http://palgjerde.org/slekt/p1529.htm. Jeg staver meg fram til Gioverth, men er ikke god på dette. Jeg ser at det kan være Gjæver, men kan det være et stedsnavn? Noen tips?
For å ytterligere sannsynliggjøre at Sandal er brukt som et slektsnavn og ikke er et lokalt stedsnavn: Når Ottines eldste sønn Marcus Benjamin konfirmeres i 1858 brukte han navnet Sandal.

Takk til alle som har tatt seg tid til lese innlegget.

mvh
Jan

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2009 kl. 10.14

Her er link til vielsen i Bjarkøy 1771.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Bjarkøy, Ministerialbok nr. 1 (1758-1797), Kronologisk liste 1771, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55
Jeg mener det står Anna Peders Datter Giævertz af Fladøen.

Mvh Paul

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 21. januar 2009 kl. 11.47

Ja, jeg ser det nå. Jeg greide ikke å gjenkjenne "æ" og "z". Noen ideer om hvor hun kommer fra?

mvh
Jan

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2009 kl. 15.13

Det var i 1801 en gård i Rødøe (Rødøy) som het Fladøen. De var eneste gården med det navnet i FT1801. Om det er denne gården det dreier seg om vet jeg ikke, men det er jo verd å sjekke om Anna er registert døpt der. Det var/er en gård Fladø i Trondernes som også kan være aktuell. I bestemt form kan jo den betegnes som Fladøen

En ting til. Du vet det kanskje fra før, men - ikke stol for mye på FS og Trekilen. De er greie å bruke, men i likhet med FT er de ikke alltid like korrekte.

Mvh Paul

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 24. januar 2009 kl. 0.13

Hei,
greit at du nevner det. Jeg er ganske fersk, men jeg stoler ikke på FS som kilde og er skeptisk til det meste jeg finner på internet. Men det gir meg utrolig god hjelp med hvor jeg skal lete.

Jeg tror det er Flatøy i Bjarkøy som det henvises til, og jeg oppfatter det som brudgommens bosted, ettersom brudens oppholdsted ikke er nevn i de andre vielsene nære i tid. Forfatteren av Bjarkøy Bygdebok foreslår Kvæfjord.

Pussig nok når Rødøy nevnes, et søk på Sandal i skifte-databasen for Lofoten gir meg Anna Sandal, Rødøy! Hun står i 1799 som mor til Hans Ollesen Sandal, Fredrich Ollesen Sandal, Margrete Sophia Ollesen Sandal og Gotfried Ollesen Sandal. Kan det være så enkelt at det skulle ha vært Ottesen? Da stemmer både Hans og Fredrich med barna til Otte Fredriksen oppgitt i Bjarkøy Bygdebok, Margrete Sophia isteden for Martha Sofia, mens Gotfried er ikke nevnt i bygdeboka. Mine ben peker mot Statsarkivet.
Er det noen som kjenner til denne familien (Ollesen Sandal)?

I et skifte på Grundstad fra 1837 etter Marthe Sindel Olsdatter er det nevn en hel skokk med etternavnet Robertsdatter, alle døtre av avdøde:

Ane, Slaakøe, gm Claus Johnsen
Hanna, Grundstad i Vågan, gm Sivert Hansen
Karen, enke
Oline, enke
Susanne 19år
Inger 17år

Jeg finner ingen holdepunkter for at det var flere Robert/Ruben på Grundstad på den tiden, men navnet på avdøde stemmer jo ikke. Ottine er heller ikke der, med mindre Oline skal være Otine. Det stemmer at Ottine var enke i 1837 og Robert Torbiørnsen ikke var i live. Og når en spekulerer i skrive eller avskriftsfeil - Marthe Sindel Olsdatter kan minne om Marte Sandal Ottesdatter. Det som det ikke stemmer med er at Robert Torbjørnsen enke er oppsitter på Grundstad i 1838. Kan matrikkelen være basert på noen år gamle data? Hm! En annen oppsitter i 1838 var enken etter Hans Pedersen, og hvis jeg skal stole på trekilen.com, døde han i februar 1838 - altså ferske data. Matrikkelen fant jeg her http://home.online.no/~asjonass/kilder/ ... tr1838.htm

Som dere ser, det er ikke bare FamilySearch jeg ikke stoler på. Og til dere som synes denne meldinga inneholder vrøvl fra ende til annen, så må jeg beklage at jeg ikke greide å holde meg.

mvh
Jan

ps. Jeg har vært inne og endret på denne meldinga noen ganger etter hvert som jeg oppdaget feil i resonnementet. Håper ikke det produserer et ras av varslinger hos noen. ds

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 26. januar 2009 kl. 23.58

Hei,

tilbake fra statsarkivet.

I skiftet fra 1837 etter "Marthe Sindel Olsdatter" står det nok omtrent det: "Marthe Sandel Olidtr"(?). I registeret i skifteprotokollen derimot står det tydelig Marthe Sandel Ottesdatter Grundstad (med tydelig a og tydelig strek over t-ene). Her kan jeg også med godvilje få oppholdsted til Ollina (Ottina?) til å bli "Fleinvæhr", men her trenger jeg hjelp. Kan jeg bruke dette forumet eller bør jeg bruke er dedikert til slikt?

Så var det skiftet etter "Hans Ollesen Sandal" fra 1799. Her står det Ottesen uten unntak i hele skiftet, så Ollesen er avskriftsfeil.
En interessant tilleggsopplysning er oppholdstedet til hans mor Anna Sandal: her leser jeg "i Rødøe Fierding paa gaarden Huchevigen". Jeg antar at det er Haugvik som er det moderne navnet. Ved folketellingen i 1801 er hun på Grundstad. Hvis hypotesen i innleggene over holder, giftet hun seg i Bjarkøy i 1771 med Otte og bodde der til etter 1786 (Marthe Sofie født). Flyttet hun til Rødøy fordi hun kom derfra? Desverre finner jeg ingen Anna Pederdatter født der rundt 1743 (58 år i 1801).

Det holdes skifte etter ungkar og dreng Otte Fredriksen på Grundstad i 1834. Han var i tjeneste hos enken Marthe Sandel Grundstad. Det er pussig at han har samme navn som Marthes far, men det er åpenbart ikke noen sammenheng siden det er bemerket at ingen kjente foreldrenes navn, som var eneste arvinger (fra Skifter i L og V).

mvh
Jan

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 27. januar 2009 kl. 12.11

Hei Jan.
Det er en stund siden jeg var innom denne tråden. Du har jo funnet mye siden da.

Både Otte og Anna er fra “Fladø” i Bjarkøy, i det minste bor de der før de ble viet.
Hvis du bruker linken jeg la inn i mitt første innlegg, og så blar et blad tilbake. Se på venstre side, den andre innføringa. Der vil du finne at Otte og Anna er nevnt, begge med bosted “Fladøen”. Det er 3. Gangs lysing for ekteskapet som står her. Dato: 9. Søndag etter trefoldighet 1771. (28 juli)
Tilyst 3de Gang for Otte Sandal af Fladøen og Anna Peders Datter Giæwerts ibidem.

Du lurer på om matrikkelen kan være basert på gamle data. Du vet “Ting Tar Tid“. Det gjaldt vel den gangen i ennå større grad enn i dag. Dataene kan være samlet inn over noen år og så satt sammen og gitt dato (årstall) når arbeidet var utført. (Det er mulig det kommer noen og korrigerer meg på dette området).

At Anna bodde i Rødøy da sønnen Hans døde kan jo bety at hun hadde barn som bodde der (bare en strøtanke)

Tyding av dokumenter vil jeg anbefale deg å legge under Hjelp til tyding av kildemateriale.

Mvh Paul

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 31. januar 2009 kl. 20.58

Hei,

jeg har fått svar i "Hjelp til tyding av kildematriale": https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77217

I skiftet står det "Fleinvæhr" som oppholdsted for Olline (Ottine).

Om Otte og Anna:
Der vil du finne at Otte og Anna er nevnt, begge med bosted “Fladøen”.

Takk, jeg overså denne "ibidem". Men kan det stå slik fordi at Anna var flyttet inn hos Ottes familie ettersom de var trolovet eller var innflytter av en annen grunn? De ble trolovet 24.2.1771 og det står desverre ikke noe opplysende om hvor Anna kommer fra, der heller. De blir pent tittulert med "Monsr" og "Mademoiss:". Jeg har en forespørsel ute i Rødøy-forumet i om Anna, men har ikke fått noe respons ennå der. På Haugvik i Skarsfjorden i Rødøy, bodde det i 1801 et par som sannsynligvis ble gift på Vebbestad i Kvæfjorden. Det kan være en ledetråd. Det er også en annen Haugvik (begge i dagens Meløy).

Jeg fersk i forumet og er usikker på hvor langt en skal dra en slik diskusjon under "Etterlysninger". Jeg har antatt at løsningen er interessant for andre også. Send meg gjerne en privat melding om du synes jeg har dratt det for langt.

mvh
Jan

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 1. februar 2009 kl. 11.04

Hei Jan.

Jeg har lett i kirkebøkene for Bjarkøy og Trondenes for, om mulig, å finne Anna Pedersdatter Giæwertz døpt eller konfirmert, men har ikke funnet noe - hittil.

På ditt spørsmål om hvor langt en skal/kan dra en diskusjon, kan jeg ikke gi deg noe skikkelig svar. Jeg har bare vært her på "gjesteopptreden" i litt over ett år, men jeg vil tro at hvis moderatorene i forumet mener at en debatt går for langt eller etterlysngen er plassert feil, vil de komme inn med råd.

Angående trolovelsen til Otte og Anna. Jeg tror datoen er 13. februar, ikke 24.

Mvh Paul

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 6. februar 2009 kl. 18.42

Hei,

nå er jeg ganske sikker på å ha funnet Anne Margrete Pedersdatter og søsteren Susanna i Bjørnør (i dagens Roan). Foreldrene het Peder Taralsen og Inger Margrete. I Hornemans stamtavler står navnet Inger Margrete Giever.
Susanna giftet seg i Kvæfjord og flyttet etter hvert til Haugvik i dagens Meløy, hvor også Anne oppholdt seg i1799.
Litt fyldigere diskusjon under Rødøy:
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=77138

Når det gjelder Fredrik Fredriksens fødested vil jeg poste en oppdatering hvis jeg kommer noen vei.

Takk til alle som har lest postene og vridd hjernen for svar.

mvh
Jan

Rolf Sverre Alsos
Sted: TROMSØ

Re: Ruben eller Robert Torbiørnsen f. ca 1769

Legg inn av Rolf Sverre Alsos » 16. februar 2009 kl. 0.53

Hei Jan,

Ifølge innrulleringsmanntallet for 1806 i Vågan, var Rubert Torbiörnsen, 41 år, strandsitter på Grunnstad og hans fødested var Bergen. Helsemessig var han "syg i födderne".

Hilsen Rolf Sverre

Svar

Gå tilbake til «Vågan»