Jacob Nilsen Sennesvik f ca 1753/Elisabeth Jonsdatter
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: STJØRDAL
Jacob Nilsen Sennesvik f ca 1753/Elisabeth Jonsdatter
Søker aner på min ane Jacob Nilsen Sennesvik født ca 1753, og Elisabeth Jonsdatter som døde 28.11 1780. Jeg har tidligere fått opplysninger om at sannsynlig far til Jacob Nilsen var Nils Pedersen Sennesvig som ble døpt i Buksnes 15.06.1732, men jeg finner ikke noe om dette hverken i bygdeboka eller på Børje Jonsens hjemmeside. Det er mulig jeg har fått opplysningene fra privatperson tidligere, eller på nyhetsgruppe for slektsforskning. Uansett så vet jeg ikke hvem som var mor til Jacob, men Nils Pedersen ble trolovet i Hadsel 25.07.1757 med Maren Pedersdatter Sommerhus, og de ble gift der 24.10.1757. Jacob Nilsen Sennesvig er oppgitt å være 21 år da han ble konfirmert i Buksnes 09.10.1774. Han nevnes som husmann i Sennesvik i 1777.
Jacob trolovet 09.09.1776 med Elisabeth Jonsdatter som da var i Himmelstein, og de ble gift i Buksnes 27.12.1776. Finner henne ikke i Himmelstein i bygdeboka, men jeg har tidligere fått opplysninger fra privatpersom at hun skulle være fra Rise i Buksnes. Ingen Elisabeth Jonsdatter passer der, og den eneste med det navnet jeg finner er Elisabeth Jonsdatter i Store Rise som er nevnt i farens skifte i 1793, men hun var da gift med Colsten eller Christen Sørensen Sund. Det kan jo ikke stemme hvis det er denne Elisabeth Jonsdatter Sennesvig som døde 28.11.1780, og ble gravlagt 2. søndag i advent 1780. Det har jeg vel fra nyhetsgruppe? Barna jeg har på Elisabeth og Jacob er:
1)Nils Jacobsen døpt i Hoels kirke 1.påsekdag(08.06)1776
2)Magnild Jacobsdatter døpt i Buksnes kirke 1.søndag etter påske(26.04)1779
3)Ane Maria Jacobsdatter født 04.10.1780, og døpt 20.søndag etter trinit(08.101780 i
Buksnes. Hun døde 13.06.1850 i Nesna prestegjeld, og ble gravlagt 21.09.1850. Hun ble
gift med Hans Johansen fra Kylpesnes, og disse dro til Horn på Løkta i Nesna og er mine 2 ganger tippoldeforeldre.
Hvis det viser seg å være Nils Pedersen som var far til Jacob Nilsen Sennesvik her, så er det ingen problemer med å komme videre på Nils sin farside iallefall på Børje Jonssens hjemmeside, kirkebok og noen andre kilder.
Jacob trolovet 09.09.1776 med Elisabeth Jonsdatter som da var i Himmelstein, og de ble gift i Buksnes 27.12.1776. Finner henne ikke i Himmelstein i bygdeboka, men jeg har tidligere fått opplysninger fra privatpersom at hun skulle være fra Rise i Buksnes. Ingen Elisabeth Jonsdatter passer der, og den eneste med det navnet jeg finner er Elisabeth Jonsdatter i Store Rise som er nevnt i farens skifte i 1793, men hun var da gift med Colsten eller Christen Sørensen Sund. Det kan jo ikke stemme hvis det er denne Elisabeth Jonsdatter Sennesvig som døde 28.11.1780, og ble gravlagt 2. søndag i advent 1780. Det har jeg vel fra nyhetsgruppe? Barna jeg har på Elisabeth og Jacob er:
1)Nils Jacobsen døpt i Hoels kirke 1.påsekdag(08.06)1776
2)Magnild Jacobsdatter døpt i Buksnes kirke 1.søndag etter påske(26.04)1779
3)Ane Maria Jacobsdatter født 04.10.1780, og døpt 20.søndag etter trinit(08.101780 i
Buksnes. Hun døde 13.06.1850 i Nesna prestegjeld, og ble gravlagt 21.09.1850. Hun ble
gift med Hans Johansen fra Kylpesnes, og disse dro til Horn på Løkta i Nesna og er mine 2 ganger tippoldeforeldre.
Hvis det viser seg å være Nils Pedersen som var far til Jacob Nilsen Sennesvik her, så er det ingen problemer med å komme videre på Nils sin farside iallefall på Børje Jonssens hjemmeside, kirkebok og noen andre kilder.
Re: Jacob Nilsen Sennesvik f ca 1753/Elisabeth Jonsdatter
Hei!
Jeg vil nok tro Jakob Nilsen sine foreldre var Nils Jakobsen og Magnild Olsdatter Dette kan stemme med oppkallingen av datteren til Jakob og Elisabeth.
Jeg vil nok tro Jakob Nilsen sine foreldre var Nils Jakobsen og Magnild Olsdatter Dette kan stemme med oppkallingen av datteren til Jakob og Elisabeth.
-
Tusen takk for svaret. Jeg finner ikke Jacob Nilsen og kona Magnhild i bygdeboka under Kylpesnes, og Magnhild på 26 år i 1740 har blitt til Margrethe i bygdeboka med de samme foreldre som oppgitt på Børje Jonssens hjemmeside. Skulle likt å vite når Magnhild og Jacob døde slik at det var mulig å senere finne ut om det var skifte på dem. Det ville jo da kanskje bevise at de var foreldre til Jacob Nilsen som var bruker i Sennesvik.
-
- Sted: BODØ
I et skifte i 1764 etter afgl. Niels Pedersen nevnes to døtre, ingen sønn. Av og tilgangslistene for året 1764 viser at Niels Peersen, nedre Sennesvig døde i mars 1764.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Tak for det svaret Per Olav, og da kan jeg stryke Nils Pedersen som far til Jacob Nilsen iallefall. Det hadde vært kjekt å vite når dem du Michael foreslår som foreldre døde. jeg her heller ikke bort fra at den Elisabeth Jonsdatter som var fra Store Rise kan være den Jacob Nilsen ble gift med, men det forutsetter jo at det var en annen Elisabeth Jonsdatter enn min formor som døde 28.11.1780. Det mangler jo også alder i kirkeboka på hun som døde i 1780, og det kan ha vært flere Elisabeth Jonsdatter der på samme tid. Ser jo at Elisabeth fra Store Rise i 1783 blir gift med Christen Sørensen Sund, og hun bodde da i Store Rise. Det står ikke noe om at hun var enke, men det kan hun jo være for det om det ikke står i kirkeboka. Hun kunne jo også ha flyttet fra Sennesvik til Store Rise på 3 år fra 1780 da datteren Anne Marie blir født til 1783. Var det skifte på den Elisabeth Jonsdatter som døde i Sennesvik i 1780? Jeg må nok ellers over på skifter og tingbøker for Buksnes utpå nyåret 2009 ser jeg(på mikrofilm) men jeg må først gjøre meg ferdig med det jeg holder på med for andre(blant annet i Buksnes, Borge og flere steder på Helgeland-det var folk som flyttet en del over lange strekninger).
Rise/Sund: Elisabeth Margrethe Johnsdatter var f. ca. 1760 og ble konfirmert 1777. Er 19 år ved skifte etter moren Sara Jensdtr. i 1779. Det er skifte etter henne på Sund i 1811. Henne kan du utelukke.
Jeg vet ikke når foreldrene til Jacob Nielsen døde. Niels Jacobsen må ha dødd rundt sønnens fødsel.
Mvh Michael
Jeg vet ikke når foreldrene til Jacob Nielsen døde. Niels Jacobsen må ha dødd rundt sønnens fødsel.
Mvh Michael
-
Skifter for Lofoten mangler i tidsrommet 1746-1778, slik at man vil ikke kunne finne skiftet til Niels Jacobsen da. Jeg har fotokopier av en del skiftedesignasjoner 1762-1778 om det er til hjelp.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Ja jeg vil gjerne vite om det eventuelt står noe om Nils Jacobsen i skiftedestinasjon hvis det ikke er til for mye bry, men du har vel annet å ta deg til nå Per Olav siden det er jul snart. Du skal bare ta deg god tid. Jeg håper at jeg en gang skal kunne gjøre gjengjeld overfor dere som har svart her, og jeg setter stor pris på at dere hjelper meg.
-
Hvis vi vet sånn ca. når Nils Jacobsen dør ville det vært lettere å lete. Når blir han sist nevnt? Jeg skal ta en kikk før julaften Anne Lise 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Som Michael er inne på er nok Nils Jakobsen død før 1762, og jeg kan dermed ikke finne noe skifte etter han. Nå konen dør vet jeg ikke, men er vi heldig kan det være skifte etter henne. Kan prøve å huske å sjekke skifter før 1762 (løsark) når jeg er på Riksarkivet i sommer.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Tusen takk for at du vil hjelpe. Hvis jeg finner ut noe før den tid så legger jeg det ut her. Ser i mikrofilmoversikten av formynder- og overformynderruller går tilbake til 1769 for Lofoten og Vesterål. Siden Jacob Nilsen ikke ble konfirmert før i 1774, så var han nok ikke
myndig enda i 1769. Han måtte sikkert ha formynder, men det var vel helst de barna som hadde "rike" foreldre som kom i slike protokoller(har sett noen av disse rullene for 1800-tallet i forbindelse med forskning i Vågan tidligere). Pantebøker og tingbøker er også kanskje en mulighet.
myndig enda i 1769. Han måtte sikkert ha formynder, men det var vel helst de barna som hadde "rike" foreldre som kom i slike protokoller(har sett noen av disse rullene for 1800-tallet i forbindelse med forskning i Vågan tidligere). Pantebøker og tingbøker er også kanskje en mulighet.
-
Det er jo noen mulige søsken av Jacob Nilsen blant fadderne til hans barn: Som fadder til Nils Jacobsen 08.04.1776 finner vi Regina Nilsdatter Himmelskaret hvis jeg har tolket det riktig. Som fadder til Magnhild 11.04.1779 finner vi Marithe Nielsdatter Ytter-Skaftsnes.
Abraham Crantz Pedersen er jo fadder både på Maghild i 1779 og Ane Maria 17780. Han
har jeg jo registrert i slektsprogrammet mitt som gift med Maren Pedersdatter, men jeg kan ikke se noe slektskap mellom mine her og disse.
Abraham Crantz Pedersen er jo fadder både på Maghild i 1779 og Ane Maria 17780. Han
har jeg jo registrert i slektsprogrammet mitt som gift med Maren Pedersdatter, men jeg kan ikke se noe slektskap mellom mine her og disse.
-
Står det Regina Nilsdatter Himmelskaret eller Himmelstrand som fadder her til Nils 1.påskedag 1776? Jeg finner ikke hverken Himmelstrand eller Himmelskaret i bygdeboka for Hol:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620028.jpg
Fadderne var jo ofte slektninger.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620028.jpg
Fadderne var jo ofte slektninger.
-
- Sted: KJØPSVIK
Himmelsteen = Himmelstein
-
Jeg mener det står en d på slutten av gården som begynner med himmel. Ellers skulle jeg gjerne likt å vite hvor det ble av Jacob Nilsen etter at kona Elisabeth døde i 1780. Finner han ikke i 1801 i Buksnes iallefall, og kan ikke se at han døde eller ble gift i de nærmeste årene etter 1780 .
-
Prøver å følge opp noen av fadderne her, og finner iallefall dette under 16.p.trinit.1775 i Buksnes: Nils døpt 16.p.trinit.1775, og foreldre var Anders Danielsen og Regina Nilsdatter "af Himmelstein". Så da er iallefall denne fadderen gift med Anders Danielsen som var bruker i Himmelstein i 1772, og overlot bygselen til sin eldste sønn Christen i 1800.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620024.jpg
Finner også deres sønn Hans født 18.03.1779, og døpt 28.03.1779, og jeg observerer at
i 1775 døde en Nils Nilsen fra Himmelstein som da var 70 år(gravlagt 3.søndag etter trinit. 1775). Dette er kanskje også en kandidat til å være far til Jacob Nilsen og Regina Nilsdatter? Siden skifter for Buksnes mangler frem til 1778, så er det vel ikke mulig å finne ut noe mer om han heller?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620024.jpg
Finner også deres sønn Hans født 18.03.1779, og døpt 28.03.1779, og jeg observerer at
i 1775 døde en Nils Nilsen fra Himmelstein som da var 70 år(gravlagt 3.søndag etter trinit. 1775). Dette er kanskje også en kandidat til å være far til Jacob Nilsen og Regina Nilsdatter? Siden skifter for Buksnes mangler frem til 1778, så er det vel ikke mulig å finne ut noe mer om han heller?
-
Ikke noe skifte å finne i skiftedesignasjonene for årene 1775/1776. Han dør som enkemann i 1775 (lenke), slik at det kan være skifte etter konen før det. Var som regel førstemann som døde det var skifte etter, siden det var påbudt med skifte før man kunne gifte seg på nytt.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
I 1771 er det skifte etter Elen Tronsdatter (?) Himmelsteen, arvinger er enkemanden Nils Nilsen. Videre står det intet at skifte, noe som kan bety at eventuelle arvinger ikke er nevnt.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Sted: KJØPSVIK
Se på dåpen den 16. s. e Trinitat: Der er din Regina Nielsdatter fra Himmelsteen; det er nok bare en svak blekkflekk du leser som en "d".
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1775, side 44-45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1775, side 44-45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
-
Tusen takk for svarene. Ja jeg har innsett jeg også at det må være Regina Nilsdatter Himmelsteen det står jeg også ved dåpen av Nils i 1776. Jeg har siden sist funnet ut Regina Nilsdatter og Anders Danielsen i Himmelstein sønnen Nils døpt i 1775 og Hans Olai i 1779. Denne Anders Danielsen var født ca 1727 og 74 år ved folketellingen 1801 da han var bruker i Himmelstein, men Regina var død da. De fikk også sønnen Christen i ca 1771, og ble nok derfor gift utenfor kirkeboka. Regina er ikke nevnt under Himmelstein i bygdeboka som gift med Anders Danielsen i Himmelstein, og det er jo merkelig at de ikke har fått med det siden barna deres døpt i 1775 og 1779 står med begge foreldre som døpt. Skulle ønske noen visste mer om denne Regina Nilsdatter, siden det er mulig søster av Jacob.
-
Svarer en gang til for å kunne legge inn varsel om svar. Jeg mener da at jeg har krysset av
for det tidligere, men fikk ikke varsel om at jeg hadde fått to svar den15.12.
for det tidligere, men fikk ikke varsel om at jeg hadde fått to svar den15.12.
-
Flytter opp denne igjen. Har funnet en ny kandidat angående Lisbet(Elisabet) Jonsdatter.
I 1764 var det skifte etter Berit Nilsdatter i Nedre Vold i Buksnes, og arvinger var døtrene Rebekka og Lisbet Jonsdatter.Broren hans var formynder, men han er merkelig nok ikke ført som arving etter Berit. Kan denne Lisbet være en aktuell kandidat til min Lisbet eller Elisabet her?Ble ikke særlig klokere av å lese om gården Nedre Vold i Buksnes utlagt bygdebok på internett her
Prøver meg på lenke til skiftedestinasjonen i 1764:
http://picasaweb.google.com/erlendem/Lo ... 4263932738
I 1764 var det skifte etter Berit Nilsdatter i Nedre Vold i Buksnes, og arvinger var døtrene Rebekka og Lisbet Jonsdatter.Broren hans var formynder, men han er merkelig nok ikke ført som arving etter Berit. Kan denne Lisbet være en aktuell kandidat til min Lisbet eller Elisabet her?Ble ikke særlig klokere av å lese om gården Nedre Vold i Buksnes utlagt bygdebok på internett her
Prøver meg på lenke til skiftedestinasjonen i 1764:
http://picasaweb.google.com/erlendem/Lo ... 4263932738
Det er kun umyndige arvinger som blir nevnt i disse skiftedestinasjonen. Når broren nevnes som formynder så var han myndig. Det kan være flere søsken.
Gården Nedre Vold finnes på s. 412 i Buksnes bygdebok II
Gården Nedre Vold finnes på s. 412 i Buksnes bygdebok II
-
Tusen takk for svaret, og takk for opplysningen om at det kun var umyndige arvinger i skiftedestinasjonene her. Fant Nedre Vold i nettversjonen av bygdeboka, men den eneste som kunne passe som bruker der rundt 1765 var en som het Jonas. Det står ingen ting der om hvem denne Jonas var gift med, og heller ikke hvem barna hans var. Hans Jonsen nevnes som bruker der. Skal se en gang til om jeg har oversett noe. Ellers trodde jeg at Hans Jonsen kunne være halvbror av Lisbet, og at Hans kunne være sønn i et tidligere ekteskap av faren Jon eller Jonas.
-
Jeg finner kun dette om Nedre Vold i Buksnes i bygdebok:
http://www.vhl-historielag.com/sites/de ... _nedre.htm
Jeg har tidligere sett i selve bygdeboka da jeg var hos venninne for noen uker siden, men da visste jeg ikke at min formor Lisbet kanskje kunne være fra Vold i Buksnes. Mener at det var en slektsoversikt i alle fall på noen av gårdene. Er det en slektsoversikt å finne i nettversjonen av bygdeboka?
http://www.vhl-historielag.com/sites/de ... _nedre.htm
Jeg har tidligere sett i selve bygdeboka da jeg var hos venninne for noen uker siden, men da visste jeg ikke at min formor Lisbet kanskje kunne være fra Vold i Buksnes. Mener at det var en slektsoversikt i alle fall på noen av gårdene. Er det en slektsoversikt å finne i nettversjonen av bygdeboka?