Peder Gjertsen og Maren Kristine Andersd. Vold - Buksnes
Moderator: MOD_Nordland
Peder Gjertsen og Maren Kristine Andersd. Vold - Buksnes
hei
Lurer på om noen kan hjelpe. Peder Gjertsen står i folketellingen 1865 fra Bøe, gift med Maren Kristine Andersd. Vold fra Buksnes (tror jeg). Har ikke kunnet finne annet enn at de er foreldrene til Martha Jakobine Fredrikke Pedersd. (som ble gift med Hans Andreassen fra Borge).
Lenke her.
Hvem var deres foreldre?
Lurer på om noen kan hjelpe. Peder Gjertsen står i folketellingen 1865 fra Bøe, gift med Maren Kristine Andersd. Vold fra Buksnes (tror jeg). Har ikke kunnet finne annet enn at de er foreldrene til Martha Jakobine Fredrikke Pedersd. (som ble gift med Hans Andreassen fra Borge).
Lenke her.
Hvem var deres foreldre?
Re: Peder Gjertsen og Maren Kristine Andersd. vold-buksnes
har sett på den linken selv. men er så usikker, siden jeg ikke har funnet noe spesielt, i kirkebøker. og bygdebøker eller lignende har jeg ikke tilgang til..
kikke etter..
kikke etter..
Her er et utdrag fra Buksnes Bygdebok:
"Omtrent samtidig med Ole Rist Nilsen, kom den andre brukeren på gården Øvre Vold, Peder Gjertsen. Han var født i Bø i Vesterålen 1793, g.m. Maren Andersdatter som ifølge tradisjonen skulle være fra Uttakleiv, men det har ikke lykkes oss å få henne sikkert plassert der. Hun kan muligens være datter av den Anders Jacobsen som flyttet fra Uttakleiv til Rise, og som hadde en sønn ved navn Anders, men denne Anders var ungkar. Kanskje kan hun være datter av en Anders Hansen som flyttet fra Uttakleiv til Sund i Buksnes. Det siste er kanskje det troligste."
Dette var sitatet.
mvh
Terje
"Omtrent samtidig med Ole Rist Nilsen, kom den andre brukeren på gården Øvre Vold, Peder Gjertsen. Han var født i Bø i Vesterålen 1793, g.m. Maren Andersdatter som ifølge tradisjonen skulle være fra Uttakleiv, men det har ikke lykkes oss å få henne sikkert plassert der. Hun kan muligens være datter av den Anders Jacobsen som flyttet fra Uttakleiv til Rise, og som hadde en sønn ved navn Anders, men denne Anders var ungkar. Kanskje kan hun være datter av en Anders Hansen som flyttet fra Uttakleiv til Sund i Buksnes. Det siste er kanskje det troligste."
Dette var sitatet.
mvh
Terje
ok da har jeg vel en mulig kandidat til Foreldre for Peder Gjertsen. Har ikke helt sjekket det ut, men fant en vielse fra 1791 mellom Gjert Pedersen (Graae) og Ellen Margrete Mikhelsd. været i bø.
det kan vel hende at dette er samme som linken du tidligere la ut?
bryllup for Gjert Pedersen og Elen Margrete Michelsd.
boks nr. 2 på siden.
Så nå er det vel bare Maren Kristine Andersd. Vold som er et mysterie i denne saken
det kan vel hende at dette er samme som linken du tidligere la ut?
bryllup for Gjert Pedersen og Elen Margrete Michelsd.
boks nr. 2 på siden.
Så nå er det vel bare Maren Kristine Andersd. Vold som er et mysterie i denne saken

-
- Sted: BØSTAD
Det stemmer at Maren Kirstine Andersdatter er fra Uttakleiv, Buksnes. Hun nevnes som gift på Øvre Voll ved skifte etter moren i 1838. Moren var Malfrid Marie Israelsdatter (1777-1837), som etter tradisjonen skal komme fra Tverånes i Rana (Mo i Rana).
Malfrid ble 9. sept. 1803 gift med Anders Nielsen, Uttakleiv. Han er født den 28. okt. 1780 på Haukland, Buksnes. Hans foreldre var Niels Christophersen, Haukland (-1798) og Kirstina Andersdatter (1754-1803?). Anders Nielsen døde på Uttakleiv 25. okt 1861. (Malfrid døde 8. mars 1837).
Malfrid ble 9. sept. 1803 gift med Anders Nielsen, Uttakleiv. Han er født den 28. okt. 1780 på Haukland, Buksnes. Hans foreldre var Niels Christophersen, Haukland (-1798) og Kirstina Andersdatter (1754-1803?). Anders Nielsen døde på Uttakleiv 25. okt 1861. (Malfrid døde 8. mars 1837).
Per Magne Bernhardsen skrev:Det stemmer at Maren Kirstine Andersdatter er fra Uttakleiv, Buksnes. Hun nevnes som gift på Øvre Voll ved skifte etter moren i 1838. Moren var Malfrid Marie Israelsdatter (1777-1837), som etter tradisjonen skal komme fra Tverånes i Rana (Mo i Rana).
Takk Takk dette var virkelig nyttig

(NB: utrolig bra at et slikt forum finnes

Elin!
Hvordan er du i slekt med Peder Gjertsen?
Peders søster er min tipp-tipp-oldemor.
Terje Karlsen skrev:Elin!
Peder Gjertsen og Maren K. Andersd's datter Martha Jakobine Fredrikke Pedersd. var gift med Hans Petter Carolius Andreassen /sønn av Andreas Benjamin Hansen og Julianna Pedersd. Borge) Disse to var foreldrene til Martin Johannes Peder Hansen som var gift med Albertine Maria Hilda Olea Sivertsd. (Tangstad), som rundt 1915 flyttet til Bø i Vesterålen. Disse to er mine oldeforeldre.
Så det vil vel igjen si at Peder Gjertsen Graae er min tipp tippoldefar, på farsiden.
Vet du hvor det Graae navnet kommer fra?
OK! Da er vi 6-menninger.
Lykke til videre ...
Terje
Lykke til videre ...
Terje
Terje Karlsen skrev:OK! Da er vi 6-menninger.
Lykke til videre ...
Terje
takk i lige måte.. om du skulle ha mer om slekten bakover i tid, tar jeg gjerne imot

Molfrid Maria Israelsd. døpt hemne kirke 1778. født 4.3 samme år
Far Israel Eliasen, tveraasnes
Dåp
Gift i Flakstad kirke med Anders Nielsen f.Haukland f 28.10.1780 sønn av Nils Christiansen og Kristina Andersd- Haukland som nevnt over.
Gift: 9.9 1803
Far Israel Eliasen, tveraasnes
Dåp
Gift i Flakstad kirke med Anders Nielsen f.Haukland f 28.10.1780 sønn av Nils Christiansen og Kristina Andersd- Haukland som nevnt over.
Gift: 9.9 1803
Graae-navnet kommer fra Danmark. Peder Andersen Graae var lensmann i Buksnes ca 1700. Hans far var dansk.