Niels A. Michelsen Eidefjord/Elen Christophersdtr.Hestnes

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn23189
Sted: MO

Niels A. Michelsen Eidefjord/Elen Christophersdtr.Hestnes

Legg inn av dn23189 » 10. desember 2008 kl. 14.23

Enkemann Niels Andreas Michelsen ble gift med pige Elen Christophersdatter fra Hestnes.
Skifte etter Niels Andreas Michelsen, åpnet 23/5 1800. Han bodde på ryddningsplassen Langstrand Tjeldsund og omkom på sjøen.
Barn: Christopher Carl 7 år, (Christopher) verge Svend Jonsen (Joensen), Kjerrvik, Jakob 5 år, Verge Jon Andersen, Rødøen. Andreas, verge Anders Andersen Worset.
Niels Nielsen i Wefsn, 19 år sønn av første ekteskap på Helgeland.

Ved giftemål er han ført å være fra Eidefjord.
Har tidligere trodd at han måtte være fra Helgeland men dette er antakelig feil i og med det at rødøen og eidefjord er i Tjeldsund/Lødingen
Er det noen som har videre opplysninger om disse to? :D

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Niels A. Michelsen Eidefjord/Elen Christophersdtr.Hestne

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 10. desember 2008 kl. 14.59

Hei :)
Mens me leiter etter foreldrene. Her er Jakob - bor hos Joen Andersen, Rødø.
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f11851&gardpostnr=138&personpostnr=1905&merk=1905#ovre

Mvh
Anne Lisbeth

dn09794
Sted: OSLO

Legg inn av dn09794 » 10. desember 2008 kl. 16.53

Tom Eirik,

Både Langstrand og Rødøy (Rø-øya på dialekt) ligger i Efjord (Ejdefjord) i Ofoten, som fra ca 1925 er en del av Ballangen kommune. Efjord soknet tigligere til Lødingen. Men det finnes en periode hvor særlig skiftene henfører gårdene i Efjord til Tjeldsund. Dette er noe vanskelig å forstå, for så vidt jeg vet var også Tjeldsund i samme periode en del av Lødingen.
Når det gjelder Niels Andreas Michelsen så skal man vel ikke legge for mye vekt på at han er oppført med adresse Efjord når han blir gift. Det kan vel bare bety at han oppholdt seg i Efjordområdet - vanligvis blir gårdsnavnene oppgitt ved giftemål. Ektefellen Elen Christophersdtr. henføres til Helland (i Tysfjord), men der er hun ikke født etter det jeg kan finne. Men når det er sagt så har også jeg vært inne på tanken at Niels kan være fra Efjord eller Tysfjord, men jeg har til nå ikke kunnet identifisere noen foreldre. Det er jo et lite problem at fødselsåret er ukjent (?). Jeg har heller ikke funnet foreldrene til kona Elen.

Mvh Alfred

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 12. desember 2008 kl. 16.59

Hei Alfred,
Kan jeg få lov til å "arrestere" deg bare bittelittegrann når det gjelder kommuneinndelinga i Ofoten? Når du nevner 1925 så tenker du sikkert på at da ble Ballangen kommune "født", den ble løst fra hovedkommunen Evenes. Efjord-Barøy-området ble innlemmet i Ballangen kommune ved den store reguleringa i 1964, da ble også en rekker gårder i tidligere Lødingen øverført til Tjeldsund.
Ellers ser jeg jo at du har temmelig god lokalkunnskap om disse stedene; Langstranda langt inne i Indre Efjord og Rø-øya lenger ute mot fjordmunningen.

Hilsen
Hilgunn Pedersen

dn23189

Legg inn av dn23189 » 15. desember 2008 kl. 23.43

Takk for avklaringen.
Har funnet et skifte etter Peder Toursen, Botten i Tjeldsund.
Skifte åpnet 7/6-1746.
Gift med Henricha.
Barn: Ole Pedersen, Botten, Sønn av avdøde.
Niels Michelsen, Botten, sønn av avdøde
Hans Michelsen Botten, sønn av avdøde
Ane MArgrethe Michelsdatter Botten datter av avdøde
Reg. Av DIS Salten
(Kan dette være Niels Andreas Michelsen`s opphav?

dn09794

Legg inn av dn09794 » 16. desember 2008 kl. 0.18

Han kunne vært en kandidat, men er døpt bare Nils, og ikke Nils Andreas.

Hilsen Alfred

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 16. desember 2008 kl. 11.47

Hei igjen!

Den som registrerte disse skiftene må ha blingset litt og blandet sammen:

1746,7. juni skifte Botten i Tjeldsund fjerding (=Botn i Tysfjord, Storjordområdet) efter Michel Larsen. Enken Henricha Larsdatter. Barn: Lars, Niels, Hans, Anna Margrethe (enken Henricha fra Erikstad i Lødingen f 1693, min mrk)

1746, 7. juni skifte Botten i Ofoten fjerding (Bogen i Evenes) efter Peder Toursen. Enken Margrethe Johansdatter. Barn: Ole Pedersen myndig, Erich (+ Niels? Martha? - 1. egtye) Johan, Mads, Margrethe gift, Ragnhild og Berthe.
Men du kan trygt gå ut fra at "din" Niels Andreas ikke er blant disse arvingene.

Jeg tror vi finner han i Vefsn, når vi søker etter Niels Andreas Michelsens første barn der:

Her døpes barnet Niels, sønn av Niels Andreas Michelsen og Gurru Jonsdatter Lindsæt:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A07 (1780-1799), Kronologisk liste 1782, side 48-49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17

Og her er vielsen:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A07 (1780-1799), Kronologisk liste 1783, side 56-57.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21

Her blir Niels Andreas konfirmert fra Lindset i 1779 (nr 22), 22 år gammel:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Konfirmerte 1778-1780, side 364-365.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180

En Gurru Jonsdatter blir konfirmert her:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Konfirmerte 1782, side 446-447.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221

En Guron Jonsdatter blir døpt her (datter av Joen Olsen Stavassdahl)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1764, side 244-245. (Dåp nr 4 på høyre side):
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120

Her finnes dødsfallet til Guri Jonsdatter Linsæt, 30 år gammel: begravet 2. påskedag 1785:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33

(ikke fest lit til den oppgitte alder; dersom det er den vi har andre data på så er hun bare 20 år; de var ikke så nøye på alderen i den tiden)

I 1801 er der en Niels Nielsen 17 år, som "dattersøn" på gården Holand. Jeg mener å ha sett navnet Guru Jonsdatter i forbindelse med Holand, men finner det ikke igjen. Det oppgis at han er "vanfør".

dn09794

Legg inn av dn09794 » 16. desember 2008 kl. 12.31

Hilgunn,

Dette var da fantastisk. Ved vielsen er Nils Andreas oppholdssted Lindsæt, og Guren har adresse Holandsøen (?) Det ser ut til at Nils Andreas og Guren bodde på Lindset, og mye tyder vel på at Nils Andreas har tilknytning denne gården. Svært mye taler for at Nils Andreas er fra Vefsn.

Hilgunn, jeg har et spørsmål til deg i en annen sak som vi begge var "innom", nemlig
Christen Jonsen og Elen Andersdtr. på Strømmen i Tysfjord. Du la ved lenke til dåpen av deres eldste barn Nils, hvor presten har skrevet en del om hvorfor foreldrene inne var gifte.
Jeg har vansker med å tyde alt, kunne du være så snill å hjelpe meg, og sende det som en privat melding ?

Mvh Alfred

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 17. desember 2008 kl. 6.17

Tom Eirik, du refererer til skifte 23.05.1800 etter Nils Andreas Michelsen. I beg. av 1980-årene gjorde Konrad Naustvik og jeg avskrift av ca 4000 skifter fra Nordre Nordland, og der har jeg samme skiftet med i en annen form: (Dette gjelder mikrofilmer fra Salten fogderi)
"Bok 15, folio 333: Rydningsplassen Langstrand i Tjeldsund fjerding (ligger langt inne i Efjord). Skifte etter Niels Andreas Michelsen og hustru Elen Christophersd. (bortkomne på Søen 1800). Barn: 1. Carl Nielsen 7 år, verge Svend Joensen Kjærringvig, 2. Jacob Nielsen 5 år, verge Joen Andersen Rødøen, 3. Andreas Nielsen, verge Anders Andersen Worsæt. 4. Niels Nielsen 19 år er i Wæfsen. Han er Niels Andreas Michelsens Søn af 1ste ægte. paa Helgeland"

Jeg kan jo ikke sverge på at vi har skrevet riktig av, men det tyder på at både mann og kone omkom på sjøen samtidig, og de små barna ble tatt hånd om av sine faddere eller omkringboende "gode menn". Svend Joensen var en betydelig person i Efjord den gang, fungerte som en slags "forligelsesmand" og satt på herredstinget. Det samme gjelder de to Andersen; Rødø var et "stort sted" etter datidens målestokk med både jekt og handel,
Vårset er et sted i nærheten av Kjerringvik, som også var et slags handelssted. Det kom mange tilflyttere til fjorden omkring slutten av 1700-årene; Niels Andreas kan ha vært en av de som søkte arbeide. Derfor har han tilhold "Ejdefjord" uten nærmere beskrivelse.

Jeg har en teori om hvem denne Elen Christoffersdatter kan være, men har ikke funnet endelig bevis, så jeg vet ikke om jeg bør skrive om det. Jeg kjenner imidlertid til en god del om de personene som var faddere ved alle barnas dåp,f.eks. "Andreas" var døpt "Anders" og fikk seinere tilnavnet Svane, sikkert for di han skulle oppkalles etter lensmannen på Barøy, Andreas/Anders Svane.

Hilsen Hilgunn

dn23189

Legg inn av dn23189 » 17. desember 2008 kl. 17.47

Takk for gode tips og svar. du har sett Holand i forbindelse med giftemålet mellom Gurru og Niels Andreas. her ser det ut som hun erhun ført Gurru Jonsdatr. Holandsøe, og han lindsæt.
Takk!

dn23189

Legg inn av dn23189 » 17. desember 2008 kl. 18.09

Elen Christophersatter er ved sønnen Christopher Carl`s dåp oppført å være fra Undereid.
Kan det være riktig? :D

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 18. desember 2008 kl. 10.49

Tom Eirik, du skrev:
Tom Eirik Karlsen skrev:Elen Christophersatter er ved sønnen Christopher Carl`s dåp oppført å være fra Undereid.
Kan det være riktig? :D

Ja, det kan så visst være riktig! Gårdene Hestnes og Undereidet ligger nær ved hverandre, slik at Hestnes nærmest kan forståes som en gård i grenda Undereidet. Og veien over Eidet er ganske kort, så er du i Efjord (Det er derfor det heter E(ide)fjord, fjorden mellom to "eider". En gang i tiden prøvde myndighetene å slå sammen Efjorden og Tysfjorden, som begge hørte til det gamle Tjeldsund fjerding, til en "Finnefjerding Ejdefior og Tyttisfior", men det holdt ikke i lengden, der fantes jo andre personer enn "Finner og Lapper".
Jeg har en foreløpig teori om hvem Elen Christophersdatter kan være. Du så av ovenstående at begge foreldrene omkom på sjøen. Derfor finner vi henne ikke i Ft 1801.
Men siden de da hadde 3 barn under 10 år, så kan vi regne oss til at hun bør ha vært + - ca 30 år.

Elen Bergitta Christophersdatter var født 1.januar 1770 i Kjelkvik (Tysfjord som datter av Christopher Christophersen og h. Berit Monsdatter. Berit døde 1779 og det finnes skifte etter henne. Elens dåp her (h.side, øverst):
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A04 (1765-1787), Kronologisk liste 1770, side 102-103. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55

Her er Elens konfirmasjon 1787:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A06 (1787-1829), Konfirmerte 1787-1788, side 300.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154

Elens far, Christopher Christophersen giftet seg på nytt i des. 1780 med Karen Olsdatter, enke med 2 barn. De fikk ingen barn, og tidlig på året 1787 døde Christopher, ca 50 år gammel. Enken Karen Olsdatter omkom senere samme året på sjøen. Bror til Elen, Hans, var død 1782, og det var bare de to jentene Elen og Caren igjen som måtte ut og tjene. Elen kom (?) til Jacob Jensen og Dorthe Ejlertsdatter på Hestnes (i Ytre Skrovkjosen, der er det ikke langt over til Efjord).
En Caren Christoffersdatter , 18 år, blir konfirmert fra Ejdefjord i 1795; det kan godt være Elens yngre søster :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-158

I 1801 finner vi Caren Christoffersdatter som tjener i Repvik, ganske nær Kjerringvik og Vårset.
Men det er som sagt bare en teori som jeg ikke kan bevise.

Med hilsen

Hilgunn

dn09794

Legg inn av dn09794 » 18. desember 2008 kl. 23.39

Tom Erik og Hilgunn,

Jeg har undersøkt litt på FamilySearch og kirkebøkene i Vefsn: Nils Andreas Michelsen er
døpt 1. nov. 1759, sønn av Mikkel Engelbrigtsen fra Strømsand (?). Når det gjelder første kone Guron Joensdtr. så er det også en kandidat i Guron Joendtr., døpt 01.06.1853, datter av Joen Jacobsen fra Stauremen. Alderen samsvarer bedre med oppgitt alder til den Guren
Jonsdtr. som Hilgunn hadde funnet funnet begravet i 1785.

Hilsen
Alfred

Svar

Gå tilbake til «Tjeldsund»