Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn18178
Innlegg: 199
Registrert: 7. desember 2004 kl. 23.03
Sted: MELDAL

Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av dn18178 » 13. januar 2009 kl. 20.23

Folketellingen: 1875 Lødingen Tauselv

Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Klæbo og Johanna Kristianna Pedersdatter f.1820 Busknæs
I kirkeboken ved Siverts død i1876, står det att det har vært mange ulykker i familien http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700292.jpg

Er det noen som veit noe om dette?

Mvh Margit Berg

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. januar 2009 kl. 16.15

Hei.
Først en presisering (eller hva det nå kalles)
I kirkeboken du refererer til står det: Tog sig selv af Dage ved Hænging, formodentlig af Sorg over Familie-Ulykker.
Det er ikke nødvendigvis mange ulykker, men det må jo være mer enn en.

Av FT 1865 og FT 1875 fremgår det at han og kona ikke har barn. Ihvertfall ikke hjemmeværende. Derimot har de i FT 1865 en fosterdatter på ca 18 år og en fostersønn på ca 10 år. I FT 1875 er ikke fosterdatteren i husholdningen lenger og fostersønnen arbeider som tjener på gården.
Jeg har lett i kirkebøkene for Lødingen for å se om jeg kunne finne noe om henne, eller om barn paret kan ha hatt, og som er fjyttet hjemmefra. Siden kona var i live da han hengte seg, prøvet jeg å sjekke om det kunne være noe med fosterdatter eller eventuelle barn/barnebarn som ble referert til som Familie-Ulykker. Jeg har hittil ikke funnet noe konkret.
Siden Sivert er fra Klæbo kan det selvsagt også være hendelser der. Mulighetene er mange, men det går sikkert å finne ut av.

Dette kan vel ikke direkte kalles et positivt resultat på din etterlysning, men kanskje det kan sette en av oss, eller andre på nye ideer.

Mvh Paul

dn18178
Innlegg: 199
Registrert: 7. desember 2004 kl. 23.03
Sted: MELDAL

Re: Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av dn18178 » 14. januar 2009 kl. 21.14

Takk for svar.
Siverts far omkom da han veltet med hest og slede i 1823.
Men jeg forstår det slik at det er noe mer
Har sett litt i kirkebøkene for Lødingen har ikke funnet noe enda.
Mvh Margit

Hilgunn Henriette Pedersen
Innlegg: 433
Registrert: 22. januar 2007 kl. 10.52
Sted: KJØPSVIK

Re: Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 15. januar 2009 kl. 0.48

Hei.
Jeg tror ikke du vil finne noe om disse "Familie-Ulykker" nedskrevet verken i kirkebøker eller andre steder. Dersom vi skal tro "på folkemunne" så har presten rett og slett benyttet et "misvisende" ord om dyp sorg og fortvilelse hos en mann som ikke fant trøst og hjelp hos sin sjelesørger.

Når du ser på Ft 1875 finner du jo ikke fosterdatter "Lisabet Henriksdatter" der, for hun har nylig giftet seg (27/12-75) med sin fetter Hans Hansen og har midlertidig flyttet til Håkonseth lenger ute i Efjorden. Men du finner som "tjenere" Henrik Henriksen f. 1859 og Jonætte Kristine Henriksdatter f 1854 der, og de er søsken av nevnte Lisabet eller Anne Elisabeth som hun var døpt (hun var forøvrig oldemora til Herbjørg Wassmo).
Familien til disse Henriksen-søsken var født på gården Kobbenes som (egentlig) grenset til Tauselv, bare adskilt med rydningsplassen Råna. De var 6 søsken i alderen 2 mnd til 11 år da deres far omkom ved en ulykke i juni 1859. Enken hadde ikke papirene på gården i orden, og hun måtte sette bort ungene og gi seg ut som tjenestepike. Det var da Elisabeth kom til Tauselv til det barnløse paret Sivert Eskildsen og Johanna Pedersdatter.
I 1875 har hennes to yngre søsken Jonette og Henrik fått status som "tjenere" hos dem, og etter at Sivert er død kommer Elisabeth tilbake med sin mann og føder sitt første barn på Tauselv, i 1877. Men historien om Siverts død har jeg fått overlevert via min morfar, den omtalte Henrik Henriksen, som var 17 år i 1876: Sivert hadde vært noe innesluttet og stille noen dager, og da han en dag ikke kom heim da de ropte på han til middag, sendte husmora Henrik ned til naustet for å se etter han. - Da hang han død i et tau under takbjelken. - Enken Johanna (kalt "Hanna") ble helt fra seg og skrek at det var "presten si skyld!" Det skal ha kommet fram at Sivert hadde tatt båten sin og seilt til Lødingen (lang ferd!) noen dager tidligere for å snakke privat med presten. Han hadde betrodd kona at han hadde ikke fått syndsforlatelse for det gale han hadde gjort ("Og DU, som er en av bygdens beste menn!" skulle presten ha brutt ut i harme - før han sendte Sivert hjem for "å gjøre opp for seg" før han kom tilbake og ba om tilgivelse). - Det skulle ha dreiet seg om noe slags penger, oppgjør, fuskeri - vi vet ikke hva det var. Men bestefar sa bestandig at det var en dum prest som ikke forsto at Sivert var "syk i hodet".
Om noe av dette er sant, vet jeg ikke - jeg selger det for det jeg har fått det for - overlevering på folkemunne.

Hilsen Hilgunn Pedersen

dn18178
Innlegg: 199
Registrert: 7. desember 2004 kl. 23.03
Sted: MELDAL

Re: Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av dn18178 » 15. januar 2009 kl. 16.13

Tusen takk, Hilrunn

Dette var vell årsaken til at Sivert tok livet sitt.
Veit du når hans kone Johanna døde? Har ikke funnet dem gift heller.

Mvh. Margit

6071
Innlegg: 82
Registrert: 5. januar 2005 kl. 23.14
Sted: BØSTAD

Re: Sivert Olaus Eskildsen f. 1819 Tauselv

Legg inn av 6071 » 1. mars 2016 kl. 23.01

Vet ikke om dette tema er aktuelt lengre....

Johanna Christianna Pedersdatter og Sivert Olaus Eskildsen ble gift i Lødingen kirke den 17. oktober 1861.

Etter at hun ble enke bodde hun en tid i Barö - hun flyttet imidlertid tilbake til Lofoten i 1881. Hun bosatte seg på sitt fødested; Skifjord i Hol (Buksnes). Det bodde hun i eget hus og levde av sin formue og av håndarbeid, iflg tellingene 1891 og 1900.

Johanna døde i Skifjord den 20. april 1905 (hun hadde vært blind de siste 6 årene). I skifte-forhandlingsprot. heter det bl.a. "Man havde grund til at antage, at det var skiftet efter manden efter ytringer at sönnen som var faldt fra afdöde i hendes levende live."

Detter tolker jeg som at hun hadde hatt en sønn som døde. Jeg har hverken funnet denne sønnen eller skifte etter ektemannen.

Svar

Gå tilbake til «Lødingen»