Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstrykere

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstrykere

Legg inn av dn15630 » 4. desember 2005 kl. 14.46

Er det noen som vet hvilken gård som ble brukt i Sørdal under innspillingen av Landstrykerne?
Min bestefar Richard Pareli Berg Olsen f.1879 kommer derfra.
Faren het Ole Kristian Dal Pedersen, f, 16/10-1845 i Sørdal.
Da jeg skal oppover til sommeren ville det vært flott å vite hvilkne tufter eller hus som han kom fra.
Jeg har sikkert familie der oppe også, så vist noen leser dette og føler for det, er det bare å ta kontakt.

MVH Einar Leon Olsen
Hammersland
5382 Skogsvåg.
Mob. 92096177
Prv 56338941
Jobb 55505471

dn19523
Innlegg: 17
Registrert: 6. april 2007 kl. 20.28
Sted: BODØ

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn19523 » 17. juli 2007 kl. 21.11

Heisan. Jeg ser det er en stund siden du skrev innlegget ditt, men jeg drister meg til å svare allikevel som en digresjon:) For en liten uke siden seilte vi til Hamarøy og ankret opp på et idyllisk sted som hamarøyværingan kaller for Dalsværan. Det ligger på nordsiden av Skutvik. Landstrykerne skal visstnok bl. a ha blitt spilt inn her. Men, eksakt hvilken gård filmen ble spilt inn på må jeg forhøre meg nærmere om, hvis du ikke har fått klarhet i det :?: ......

dn21608
Innlegg: 4
Registrert: 7. august 2007 kl. 20.45
Sted: SVELVIK

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn21608 » 7. august 2007 kl. 20.52

Hei!

Jeg vet hvilken gård i Sørdal som ble brukt under innspilling av Landstrykere.
Det er den gården som heter Berg gårdsnr. 50 bruksnr 2. Det er den eneste gården som idag står igjen etter fraflyttingen for endel år tilbake. Denne gården er idag eid av min kusine, og jeg er barnebarnet til Eline og Magnar Sørdal som drev gården til de måtte flytte derfra fordi de ikke fikk vei og strøm dit.
Kanskje vi er i familie?
Jeg skal starte min lille etterforskning på forfedre nå og vet nesten ingenting.

Hilsen Elisabeth

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 7. august 2007 kl. 21.14

Hei,

Som med-moderator for Nordland, var det artig at dette spørsmålet ble oppklart.

Elisabeth, velkommen som ny på SF og med evt etterlysninger etterhvert vedr Nordlandsslekt, vi er flere her i DIS Slektsforum som har kunnskaper om du måtte stå fast på noe :)

Ventet lenge på dette svar jeg også, da jeg er interessert i Hamsun og hans bøker og filmer av disse ...
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 7. august 2007 kl. 21.15

Hei Elisabeth,

har du kanskje en vegbeskrivelse til gården ?
Vennlig hilsen Gry

dn21608
Innlegg: 4
Registrert: 7. august 2007 kl. 20.45
Sted: SVELVIK

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn21608 » 10. august 2007 kl. 18.52

Hallo Gry!

Veien til Sørdal er veldig enkel, kommer du fra Skutvik står det et skilt til Halsen opp til venstre.da har du hHamarøyskafter foran deg. Kommer du fra Oppeide så blir det til høyre. Så følger du veien til du ikke kommer lenger, parkerer og går videre til fots. Det står et skilt til utsikten og på enden av den stien ser du ned på Sørdal til venstre, tar du av til venstre ved det skiltet og går den bratte stien ned fjellet.......ja da kommer du til Sørdal!

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 17. oktober 2007 kl. 9.21

Hallo alle dere som har svart på denne gården

Tusen takk for svarene deres.
Har ikke hatt internett på en lang stund, pga flytting til Askøy, men nå er vi på nett igjen.

Var i Sørdal sommeren 2006, og fikk se gården, og stedet som familien min
kommer fra, og jeg må vel si at jeg fikk en stor "klomp" i halsen , og ble litt rørt da jeg gikk inn i huset.
Synd det er i så dårlig forfatning.

Elisabeth: Vist slekta vi har budd i Sørdal fra min bestefar Richard Pareli Berg Olsen,s tid, og opp til da Eline og Magnar flyttet, vil jeg tru at vi er i slekt. Hva heter din kusine??.

Hvem hadde gården fra min bestefars tid, og frem til Magnar?, og før Ole Danielsen F. 1763
og d. 1833?? Noen som vet??

Takker for denne gang

MVH Einar Leon Olsen
Stopp 68 Juvik
5300 Kleppestø
Mob 92096177

dn21608
Innlegg: 4
Registrert: 7. august 2007 kl. 20.45
Sted: SVELVIK

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn21608 » 30. oktober 2007 kl. 17.43

Hei Einar Leon

Din bestefar Richard Pareli, hadde en 9år eldre bror som het Peder Kornelius f.1870 som overtok gården berg. Dette er min olderfar og faren til Magnar (min farfar).

Før Ole Danielsen var det Daniel Pedersen som hadde gården, der er fødselsåret ukjent, men man lurer på om det kunne vært 1696?

Jeg er interessert i å kjøpe Berg av min kusine fordi hun ikke har den tilhørligheten som jeg har og ikke har mulighet til å restaurere den. Jeg har lyst til å restaurere den tilbake til slik den var da jeg var der i min oppvekst og bo på gården deler av året. Det var så trist å se gården i en så elendig forfatning at det nok kom noen tårer der jeg stod. Bestemor tilbød meg gården i sin tid, men jeg hadde ikke muligheten dengang, og så var det odel også. Så jeg krysser fingrene for at stedet skal få den omsorgen det fortjener.

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 6. februar 2009 kl. 11.02

Hallo Elisabeth.

Ja nå er det en lang stumd siden jeg har vært på forummet.
Tiden går fortere en man tror.
Hvordan går det med planene om gården? får du overta den?
Hadde kontakt med ei gammel dame for en god stund siden, og sendte
bilder av far, og familien min, og kirkebokavskrift av dåpen til Richard Pareli
pluss endel annen opplysninger.
Hun sa at jeg lignet på de bildene som hun hadde på veggen av familien i Sørdal, og hun skulle sende meg noen tilbake, men ingenting har jeg motatt dessverre.
Hun budde rett før stien til Sørdal.
Det jeg lurer på er om du kansje har noen bilder eller noe andre papirer om gården og stedet ( Historie?)
Vet du hvorfor det er 2 innganger på den ene siden av huset. det er jo en på baksiden også.
Har det i tidlige tider bare være den minste delen, og siden blitt påbygd med en del til, og da med ny inngangsdør??
Tar kansje en tur oppover i år, men det er noe usikkert enda.

Håper på positivt svar.
MVH Einar Leon Olsen

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 28. mai 2009 kl. 13.06

Hallo igjen. :)

Er det noen flere slektsforskere som kan hjelpe meg med familien i Sørdal.
Navn og tall er veldig interessant , og ellers historier og hendelser om stedet.
Finnes det bilder av stedet i gamle dager, og er det noen som har bilder av familien min som budde der??
Ring hjærne vist det er lettere.
Mob 92096177.

Tusen takk på forhand, og god sommer.
Kommer meg ikke oppover i år, men skal en tur til neste år.

MVH Einar Leon Olsen :D

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 13. desember 2010 kl. 15.58

Det er lenge siden du skrev. Men om du fortsatt er inne her, så har jeg nettopp skrevet en slektsbok fra Sørdal, troligvis med mye av den informasjonen du er på jakt etter.

Mvh,
Odd Sørdal
osordal@online.no

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 15. desember 2010 kl. 7.22

Hei Elisabeth,

Jeg er tremenning til din far og har nettopp skrevet en slektsbok fra Sørdal.

Filmen ble ikke spilt inn på Berg, men på Øverstua, som ligger like nedenfor Berg. Forøvrig ble hele grenda stylet opp, med torv på takene, bordkle ble fjernet og gråmalt med svarte stenk for å virke gammelt, osv. Og utedoen vår, som ikke passet inn i kulissene, ble løftet opp med helikopter og satt ned igjen bak en haug... :lol:

Foreldrene til Ole Danielsen var Daniel Olsen (1722-1795) og Maren Pedersdatter (1723-?). Ole D. var gift med Øllegaard Maria Axelsdatter fra Røsvik (1764-?), datter av Axel Thomasen (1729-?) og Barbroe Pedersdatter (1737-?).

Det mangler flere kirkebøker i Hamarøy på 1700-tallet, så jeg har ikke klart å komme videre her. Når gårdshistorien, som også baserer seg på andre kilder, blir ferdig, håper jeg at vi får flere navn bakover.

Hilsen Odd Sørdal

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 7. februar 2011 kl. 9.34

Hallo igjen

Er det noen som vet hvortid, og hvordan/hvorfor min oldemor Marta Rasmusdatter fra Osterøy reiste nordover og tok seg jobb på Hamarøya??
Hon ble gift med Ole Kristian Dal Pedersen F. 16/10- 1845. Di budde i Sørdal.
Var det vanlig at man tok seg jobb nordpå. eller kan det være andre grunner for det.
Har lurt lenge på det.
MVH Einar Leon Olsen

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 7. februar 2011 kl. 12.02

Hei Einar,

Det har jeg også lurt på! Men jeg har ikke noe svar!

Vi ser imidlertid i bygdeboken at foreldrene til Marta, Rasmus og Johanne, etter hvert flyttet fra Revheim og bodde et par andre steder før de til sist slo seg ned på Nordmøre! Jeg er ikke ferdig med å grave i dette materialet, men troligvis var det økonomiske motiver som var årsaken.

Det er ikke sikkert at Marta følte så mye tilknytning til Haus etter dette. Men hvorfor hun kom til Skottestad på Hamarøy - nei, det vet jeg ikke....

Hilsen Odd Sørdal

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 18. oktober 2012 kl. 11.08

:D Martas foreldre ble antagelig gravlagt på nordmøre.
Noen som vet hvor de budde, og hvilken kirke/ gravplass det her er snakk om.?

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 18. oktober 2012 kl. 16.50

Hei Einar,

Det er lenge siden jeg har forsket på dem, men ifølge bygdeboka flyttet de til Ødegaarden på Nesset i Romsdal. Jeg vet imidlertid ikke noe om flyttetidspunktet eller når de døde... Dersom du finner det ut, er jeg interessert i å vite det. Dette er en av mine mange dårlige samvittigheter...

Odd

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 26. januar 2013 kl. 22.57

Hallo igjen.

Har trålet Gards-og ættesoge for Nesset bind 10, Ødegård, Gr.nr. 106,
men finner ikke noe om Rasmus Larson, og Sirianna Hansdatter.
Har jeg lest i feil bok?
Denne er skrevet av Randi Ingunn Selnes.
Tenkte e skulle prøve å løse denne gåten.
:D :D
MVH Leon

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 26. januar 2013 kl. 23.34

Hallo.

Skrivefeil forekommer. Det skal jo være Rasmus Jenson.
Mener at kona må hete Sirianna Hansdatter, da de giftet seg i 1832,
og Marta ble født i 1840.

MVH Leon

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 28. januar 2013 kl. 8.11

Hei igjen,

De heter selvfølgelig Rasmus Jensen og Siri Anna Hansdatter (skrives på ulike vis). Beklager at navnene har stokket seg i et tidligere innlegg!

Jeg fant opplysningene i bygdeboka for Haus om at de flyttet til Nesset. Men jeg har ikke gått nærmere etter det. Kanskje finnes det en utflyttingsprotokoll i kirkeboka for Haus eller en innflyttingsprotokoll i kirkeboka for Nesset? Kanskje de ikke har drevet Ødegården, men bare bodd der? Når jeg får litt mer tid, skal jeg dra ned på Deichmann og sjekke bygdebøkene en gang til.

Hilsen Odd

dn15630
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2005 kl. 14.08
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av dn15630 » 29. januar 2013 kl. 17.53

Hallo Odd.
Har trålet Bygdebøkene bind1/2 over Haus, men finner ikke der det står at de fløtta.
Kan du sende meg, når det passer, hvor i bøkene det står? Det haster ikke.
Er sykemelt ei måned til, så e sitter nu her og prøver å nøste opp litt i slekta.
MVH Leon. :D :D

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 30. januar 2013 kl. 10.44

Hei Einar,

Jeg skal dra ned på Deichmann, men får sikkert ikke gjort det før om et par uker.... Jeg har selv begynt på tredje utgave av slektsboka, så nå er det viktig å få alle ting rett på plass! Det spørs om det noen gang blir noen fjerde utgave....

Hilsen Odd

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Hvilken gård i Sørdal er med i innspillingen av Landstry

Legg inn av Odd Sørdal » 25. februar 2013 kl. 13.47

Hei igjen,

Nå har jeg gjort litt forskning igjen:

I bygdaboka for Haus, Gjerstad Sokn, Revheim, side 63, punkt 76 står Rasmus Jensen og familien omtalt.

Han giftet seg i 1824 med Magdeli Jaccobsdatter fra Lostad, og sammen fikk de datteren Johanna i 1826 pluss to andre barn som døde tidlig.

I 1832 giftet han seg med Sirianna Hansdatter (f. 1811) fra Alver, og de fikk sønnen Hans i 1833 og døtrene Magdeli i 1835 og Marta i 1840.

Videre står det at de bodde i henholdsvis Njåstad (Haus), Revheim (Haus), Fosse (Alversund), Romsdal (det står egentlig Ramsdal, men skal nok være Romsdal) og Bergen (!), hvor han drev med kjellerhandel!

Det eneste stedet jeg finner ham igjen, er på gården Indre Fosse, B.nr. 1, Alversund, hvor det står i bygdeboka for Alversund del 2/4, side 244, at Rasmus drev gården 1843-45. Han betalte 700 Spd pluss kår til tidligere eier Lars Pedersen - 200 Spd kontant og resten i obligasjon. Men de ble ikke der lenge: De fikk innflytningsattest fra Revheim til Indre Fosse i mai 1844 og utflytningsattest fra Indre Fosse til Ødegaarden i Nesset i Romsdal i April 1846!

Så Martas tilknytning til Haus er egentlig ganske perifer - hun flyttet jo senest i 1844, 4 år gammel! Det er mulig de ikke har blitt særlig lenge på Ødegård heller, ettersom jeg ikke finner dem nevnt i den meget fyldige bygdeboka for Nesset.

Men jeg kan foreløpig ikke finne noen spor etter dem i Bergen? Er det noen andre som kan gi meg en clou?

Hilsen Odd

Svar

Gå tilbake til «Hamarøy»