"Øen" - stedsplass/bostedplass

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Geir Vangen
Innlegg: 13
Registrert: 2. november 2016 kl. 0.33
Sted: BODØ

"Øen" - stedsplass/bostedplass

Legg inn av Geir Vangen » 2. februar 2017 kl. 0.55

Heisann:)

I folketellingen for 1900 er det et stedsnavn/bostedsplass som heter "Øen".
Kan noen forklare hvor dette ligger..??
Det skal visstnok ligge i nærheten av Røsnes.

Jeg legger ved linken til denne folketellingen:


https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 7530000083


På forhånd takk for svar.


Mvh
Geir Vangen

dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Re: "Øen" - stedsplass/bostedplass

Legg inn av dn09873 » 2. februar 2017 kl. 14.41

Ja det stemmer at «Øen» er Røsnesøya som nevnt under Hamarøy Historielag på Facebook:
For å fortsette fra Facebook:

Ludvik med familie, hustru Petra Marie og åtte barn bodde på Raftstranda et godt stykke oppe i Rafgtsundet i 1910. (GNR 13 BRN 4)
Det 9-ende barnet Sandra Lorense f1904, tvillingsøster til Anna Kristine Ingvalda, bodde og ble oppfostret
hos hennes tante Henrikke Fredrikke Sofie og hennes mann, baker Lars Andreas Eliassen, på Stenseth i Hamsund.
Tvillingsøstrene Sandra og Anna ble imidlertid konfirmert sammen fra Hamarøy i 1919…;)

Henrikke var søster til Ludvik og f1875 på Korsøen Austrheim Hordaland like før familien flyttet til Røsnes.
Henrikke var selv fosterbarn hos Ole Ellingsen gm Karen Martinusdtr (Tante til Henrikke)
Ole og Karen hadde kjøpt hele Røsneseiendommen i 1872/1873 (En stor eiendom når man tar med all utmark)

På Raftstranda bodde familien mens Ludvik ernærte seg som fisker og gårdbruker inntil den tragiske ulykken skjedde
den 24 Jan 1924 da Ludvik druknet under en forferdelig storm oppe i Raftsundet.
Har du noen detaljer omkring denne ulykken…I så måte er jeg meget takknemlig for å høre mere om dette..??
Også hvordan det gikk med familien etter at Ludvik ble borte…
Jeg har fått en kort beskrivelse, men det kan hende historien er lengere..

Var Eilert Andreas Sivertsen gift 2 ganger…først med Elen Johanna Pedersdatter og så med Gunelia Pedersdtr fra Hadsel..??
Jeg har bare Gunelia Pedersdtr fra Hadsel..
Far til Petra Marie Eilertsen var vel Eilert Andreas Sivertsen, men hvem var mor til Petra Marie..?

Geir Vangen
Innlegg: 13
Registrert: 2. november 2016 kl. 0.33
Sted: BODØ

Re: "Øen" - stedsplass/bostedplass

Legg inn av Geir Vangen » 2. februar 2017 kl. 21.24

Tusen takk for avklaring av dette stedsnavnet:)

Jeg tror det er greiest å ta den videre informasjonsutvekslingen i private meldinger på dette forumet.

Jeg sender deg en privat melding her med oppdatering straks :)

dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Re: "Øen" - stedsplass/bostedplass

Legg inn av dn09873 » 3. februar 2017 kl. 15.16

Hei
Sendte deg en melding nå nettopp som svar på din melding av i går i den private boksen.
Ser den ligger bare i utboksen min, men ikke i sendte meldinger...har du fått den..??? allikevel...???

Svar

Gå tilbake til «Hamarøy»