Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av dn09873 » 14. mars 2016 kl. 14.35

Noen som vet om det eksisterer noen prinsipiell eller juridisk forskjell mellom disse uttrykkene her…
-Fosterdatter/Fosterbarn/Fosterforeldre vs. uttrykkene
-Pleiedatter/Pleiesønn/Pleieforeldre
Vil dette alltid værer det samme..??
Forstavelsen «Foster-» er jo egentlig noe rart…da dette jo er noe helt annet..men, men det er nå så..

Kommentar:
1)
I dag kanskje det ikke er noen større forskjell på disse benevnelsene, men at det tidligere kanskje var en større eller viktigere forskjell ute og gikk.
2)
Kan det tenkes at det tidligere var slik at en fostersønn/ei fosterdatter var en/ei som også hadde arverett hos den familien han/hun bodde hos (var en del av).
3)
Og..en pleiesønn/ei pleiedatter var satt bort til oppfostring for eksempel p.g.a. dødsfall i barnets egen familie, eller andre hendelser som gjorde at barn ble satt bort. Men uten arverett…
4)
Neste spørsmål blir vel da om at den, eller de som var skrivekyndig på denne tiden her brukte denne benevnelsene riktig som antydet ovenfor.
Synspunkter på dette tas imot med stor takk.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. mars 2016 kl. 16.59

Forstavelsen "foster" er avledet av verbet å "fostre" (infinitiv) søm vel nærmest betyr å fø på (holde med mat klær osv).
Pleie, som vi idag gjerne forbinder med sykepleie, finnes i mange forbindelse. Eks. å pleie et forhold (ta vare på), men finnes også i ordet forpleining.
Barna som ble satt bort hadde i utgangspunktet arverett etter sine foreldre og ikke etter pleieforeldrene. Ofte ble de vel satt bort fordi den ene forelderen døde, og den andre ikke var i stand til å fø barna. Da ble det vel sjelden noe å arve når den andre døde - om de som skulle gjøre opp boet fant hvor barna var.
Det hendte at barn arvet sine pleieforeldre, men da var det nok testamentarisk. Utover den muligheten hadde de ingen arverett etter dem.

Mvh Paul

PS
Denne tråden burde vært plassert her: Slektsforum -> Slektsfaglige diskusjoner -> Generelt

Martin Edland
Innlegg: 175
Registrert: 6. januar 2009 kl. 12.45
Sted: NÆRBØ

Re: Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av Martin Edland » 14. mars 2016 kl. 22.52

I folketellingen 1910 kjenner jeg til et tilfelle der et eldre ektepar hadde en "pleiedatter" som var deres eget barnebarn, født utenfor ekteskap, barnets mor døde ung. Pleiedatteren var arveberettiget (også i skifter etter to av sine kusiner i USA).

Mvh
Martin T

dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Re: Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av dn09873 » 14. mars 2016 kl. 23.45

Takk Paul for raskt svar.
Er det da å forstå at Fosterbarn og Pleiebarn står likt mht de generelle rettighetene de evnt hadde etter de foreldrene som "fostret" dem opp..om de overhode hadde noen generelle rettigheter.
Slik at ordlyden "Foster.." eller "Pleie.." egentlig ikke var noen forskjell for dem det gjalt
Ja ser jeg skulle postet denne saken under det emnet du beskrev..

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. mars 2016 kl. 7.59

Odd skrev:Er det da å forstå at Fosterbarn og Pleiebarn står likt mht de generelle rettighetene de evnt hadde etter de foreldrene som "fostret" dem opp..om de overhode hadde noen generelle rettigheter.
Slik at ordlyden "Foster.." eller "Pleie.." egentlig ikke var noen forskjell for dem det gjalt
Ja ser jeg skulle postet denne saken under det emnet du beskrev..

Det er i hvertfall slik jeg har forstått det. Men la meg tilføye at jeg ikke er jurist :lol:

Se også det Martin har skrevet like foran ditt innlegg. Han har helt rett, men i det tilfellet er det morens arverett etter sine foreldre og andre slektninger som går videre til datteren, ikke det at hun er "pleiedatter".

Mvh Paul

dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Re: Fosterforeldre vs Pleieforeldre

Legg inn av dn09873 » 15. mars 2016 kl. 8.10

Takk alle for gode innspill i denne saken.
Det hjelper å få andres synspunkter i slike saker.

Svar

Gå tilbake til «Hamarøy»