Slektsnavn i Hamarøy - Ekroll og Toreli
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: OSLO
Slektsnavn i Hamarøy - Ekroll og Toreli
I min slekt på Hamarøy, går slektsnavnet Ekroll igjen. Den første som fikk navnet, var min farfar, Ekroll Johansen fra Skottestad. Han var født i 1875, og han fikk en sønn som ble gitt samme navn, og deretter har tre av hans barnebarn fått dette navnet.
Ekroll var jo opprinnelig et etternavn og navnet på en distriktslege som virket på Hamarøy i en femårsperiode rundt 1855. Etter at distriktslegen flyttet tilbake til Trøndelag, ble sønnen hans, Martin Ekroll, kjent som ishavsfarer og fjellklatrer. Blant annet var han først både på Hamarøyskaftet og Vågakallen. Men det var ikke før ca 10 år etter at min farfar ble født. Han arvet også fiskemottaket i Skrova gjennom moren, som kom derfra. Mens farfar var nesten alene om dette fornavnet i 1875, ble det døpt noen flere Ekroll'er fra 1885 og utover, sikkert inspirert av Martin.
Men hvorfor min farfar fikk navnet Ekroll, ca 20 år etter at distriktslegen forlot Hamarøy, er en gåte. Antakeligvis må distriktslegen ha satt dype spor etter seg gjennom å ha bistått i dramatiske hendelser av ett eller annet slag. Er det noen på nettet som vet noe mer kvalifisert om dette?
Et annet mystisk navn som forekommer fra tid til annen på 1800-tallet i Hamarøy, er Toreli. I min barndom bodde det en Toreli på gården Nordland, som vel må ha vært født på 1870-tallet. Jeg har også støtt på navnet i andre sammenhenger. Men hvor koommer det fra? Jeg har hørt en myte om en italiensk sjømann som het Torelli og strandet på Hamarøy. Men jeg har ingen facts som støtter opp under det. Er det noen som har forslag?
Odd Ekroll Sørdal
Ekroll var jo opprinnelig et etternavn og navnet på en distriktslege som virket på Hamarøy i en femårsperiode rundt 1855. Etter at distriktslegen flyttet tilbake til Trøndelag, ble sønnen hans, Martin Ekroll, kjent som ishavsfarer og fjellklatrer. Blant annet var han først både på Hamarøyskaftet og Vågakallen. Men det var ikke før ca 10 år etter at min farfar ble født. Han arvet også fiskemottaket i Skrova gjennom moren, som kom derfra. Mens farfar var nesten alene om dette fornavnet i 1875, ble det døpt noen flere Ekroll'er fra 1885 og utover, sikkert inspirert av Martin.
Men hvorfor min farfar fikk navnet Ekroll, ca 20 år etter at distriktslegen forlot Hamarøy, er en gåte. Antakeligvis må distriktslegen ha satt dype spor etter seg gjennom å ha bistått i dramatiske hendelser av ett eller annet slag. Er det noen på nettet som vet noe mer kvalifisert om dette?
Et annet mystisk navn som forekommer fra tid til annen på 1800-tallet i Hamarøy, er Toreli. I min barndom bodde det en Toreli på gården Nordland, som vel må ha vært født på 1870-tallet. Jeg har også støtt på navnet i andre sammenhenger. Men hvor koommer det fra? Jeg har hørt en myte om en italiensk sjømann som het Torelli og strandet på Hamarøy. Men jeg har ingen facts som støtter opp under det. Er det noen som har forslag?
Odd Ekroll Sørdal
- Paul Johan Hals
Re: Slektsnavn i Hamarøy - Ekroll og Toreli
Noe sikkert og entydig svar kan jeg ikke gi, men det var ikke uvanlig at en person som ble høyt verdsatt ble oppkalt. At Etternavn i den forbindelse ble brukt som døpenavn var vanlig i den forbindelse, dog som oftest som 2. eller 3. døpenavn. Selv hadde jeg er gammelonkel som var døpt Sverdrup som 1. døpenavn.
At en strandet sjømann (hvis myten egentlig er en realitet) ble oppkalt, er kanskje mer uforståelig, men jeg har inntrykk av at mange hadde sans for navn som var uvalige, hadde god klang, osv. Om man blar i gamle kirkebøker fra Nord-Norge finner man en del underlige oppkonstruerte navn, der foreldrene absolutt ikke kunne vite hva de betød, eller var avledet av. Artur Arntsen har en liste i en av sine bøker. Jeg har funnet de fleste navnene igjen i Nord-Norske kirkebøker, så jeg vet at det han skrev var korrekt selv om jeg trodde det var en spøk da jeg leste det første gang. F.eks. en gutt ble døpt 'Urinius'. Det er tilfelle. Jeg tror det var et sted i Lofoten.
Mvh Paul
At en strandet sjømann (hvis myten egentlig er en realitet) ble oppkalt, er kanskje mer uforståelig, men jeg har inntrykk av at mange hadde sans for navn som var uvalige, hadde god klang, osv. Om man blar i gamle kirkebøker fra Nord-Norge finner man en del underlige oppkonstruerte navn, der foreldrene absolutt ikke kunne vite hva de betød, eller var avledet av. Artur Arntsen har en liste i en av sine bøker. Jeg har funnet de fleste navnene igjen i Nord-Norske kirkebøker, så jeg vet at det han skrev var korrekt selv om jeg trodde det var en spøk da jeg leste det første gang. F.eks. en gutt ble døpt 'Urinius'. Det er tilfelle. Jeg tror det var et sted i Lofoten.
Mvh Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted
Hamarøy Thomasen, Toreli 1865 Hammerø Sletbak
Solum Hansen, Torelius 1856 Solum Molhaug
Hamarøy Johansen, Thoreli 1854 Hamerø Præstegjeld Sørdal
Borgund Olsen, Thorelius 1854 Fredø Præstg. Skaret*
Som du ser finnes navnet flere steder i landet ved f eks FT1865. Min farfar hadde også Pareli/Parelius i sitt døpenavn - opprinnelig et slektsnavn i bl a Meløy.
Hamarøy Thomasen, Toreli 1865 Hammerø Sletbak
Solum Hansen, Torelius 1856 Solum Molhaug
Hamarøy Johansen, Thoreli 1854 Hamerø Præstegjeld Sørdal
Borgund Olsen, Thorelius 1854 Fredø Præstg. Skaret*
Som du ser finnes navnet flere steder i landet ved f eks FT1865. Min farfar hadde også Pareli/Parelius i sitt døpenavn - opprinnelig et slektsnavn i bl a Meløy.
Vennlig hilsen Gry
-
Paul Johan og Gry,
Interessant! Men like fullt må disse navnene av en eller annen grunn ha stått langt fremme i folks bevissthet når de valgte slike navn for å føre slekten videre.
Når det gjelder Ekroll Johansen, så kan moren hans ha hatt sterke opplevelser med distriktslegen, ettersom hun opplevde dramatiske ting i familien: Moren hennes døde ung i barsel og faren begikk selvmord. Men det var likevel 20 år før Ekroll Johansen ble født.
Toreli har kanskje god lydklang, men er jo likevel for fantastisk til å være "funnet opp" på Hamarøy, er det ikke? Pareli kommer vel i samme gruppe.
Sverdrup, Schjeldrup, Holter, Bugge osv. er typiske etternavn, som er blitt til fornavn i Nord-Norge.
Odd
Interessant! Men like fullt må disse navnene av en eller annen grunn ha stått langt fremme i folks bevissthet når de valgte slike navn for å føre slekten videre.
Når det gjelder Ekroll Johansen, så kan moren hans ha hatt sterke opplevelser med distriktslegen, ettersom hun opplevde dramatiske ting i familien: Moren hennes døde ung i barsel og faren begikk selvmord. Men det var likevel 20 år før Ekroll Johansen ble født.
Toreli har kanskje god lydklang, men er jo likevel for fantastisk til å være "funnet opp" på Hamarøy, er det ikke? Pareli kommer vel i samme gruppe.
Sverdrup, Schjeldrup, Holter, Bugge osv. er typiske etternavn, som er blitt til fornavn i Nord-Norge.
Odd
-
- Sted: HAUGESUND
Hei!
Min oldefar (min mormors far) fra Hamarøy heter Pareli født 1851. Kan ikke se at han er oppkaldt etter noen i slekta. Han fikk en datter som de kaldte Nemina, finner heller ikke noen med det navnet før eller etter.
En slektning het og Sverdrup, født i Tromsø i 1885. Hans far var fra Haugesund, moren var fra Skjærvøy i Troms. Han havnet forresten i Portland Oregon, USA.
Berg, Ahnfeldt er også to fornavn som er brugt i min familie.
Mvh Edith
Min oldefar (min mormors far) fra Hamarøy heter Pareli født 1851. Kan ikke se at han er oppkaldt etter noen i slekta. Han fikk en datter som de kaldte Nemina, finner heller ikke noen med det navnet før eller etter.
En slektning het og Sverdrup, født i Tromsø i 1885. Hans far var fra Haugesund, moren var fra Skjærvøy i Troms. Han havnet forresten i Portland Oregon, USA.
Berg, Ahnfeldt er også to fornavn som er brugt i min familie.
Mvh Edith
- Paul Johan Hals
Odd skrev:Når det gjelder Ekroll Johansen, så kan moren hans ha hatt sterke opplevelser med distriktslegen, ettersom hun opplevde dramatiske ting i familien: Moren hennes døde ung i barsel og faren begikk selvmord. Men det var likevel 20 år før Ekroll Johansen ble født.
Toreli har kanskje god lydklang, men er jo likevel for fantastisk til å være "funnet opp" på Hamarøy, er det ikke?
Før i tiden hadde de jo ikke kriseteam som kunne hjelpe i spesielle situasjoner. Det kan godt tenkes, uten at jeg vil påstå det, at denne legen var forut for sin tid og trådte til i slike situasjoner. Dette selvsagt under den forutsetning at han var der på den tiden da tragedien intraff.
Jeg mente ikke at navnet 'Toreli' var "funnet opp" på Hamarøy. Men hvis legenden er sann, kan det være personer mange sted i landet som synes navnet har en god klang og har benyttet det som døpenavn.
Mvh Paul
-
Her er innflytningspapirene til den 40-årige distriktslegen Peter Andreas Ekroll i 1853: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154. Jeg vet ikke hvor lenge han var på Hamarøy, for jeg kan ikke finne spor etter utflyttingen. Men han er bosatt i Strinda i FT 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8328002486. Martin er her ett år gammel, og moren er født Ellingsen fra Skrova.
Ekroll Johansen var sønn av Mille Eriksdatter, født i 1845 i Skilvassbakk, og moren hennes, Caroline Jensdatter, døde i barsel i 1853 - samme år som distriktslegen kom til Hamarøy.
Ekroll Johansen var sønn av Mille Eriksdatter, født i 1845 i Skilvassbakk, og moren hennes, Caroline Jensdatter, døde i barsel i 1853 - samme år som distriktslegen kom til Hamarøy.
-
- Sted: KJØPSVIK
Da lensmannen i Sør-Varanger fikk sitt 7. barn, kalte de henne Septima Ultima.( syvende siste). Men det hjalp ikke; det kom minst 4 barn til:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1073#ovre
Distriktslegen i Lenvik, Troms, var heller ikke snau; barna var født på forskjellige steder i verden, og Ultima Thule kom på «verdens utpost»:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2058#ovre
Mvh
Hilgunn Pedersen
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1073#ovre
Distriktslegen i Lenvik, Troms, var heller ikke snau; barna var født på forskjellige steder i verden, og Ultima Thule kom på «verdens utpost»:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2058#ovre
Mvh
Hilgunn Pedersen
- Gry Onarheim Dahlmo
Edith skrev:..."Min oldefar (min mormors far) fra Hamarøy heter Pareli født 1851. Kan ikke se at han er oppkaldt etter noen i slekta"....
Min farfar, Bjarne Pareli Dahlmo, var født på Kjerringøy, men hans far kom fra Meløy, der den kjente Pareliusslekten hadde stor utbredelse og var en gren av Benkestokætten, så det er vel der han snappet opp navnet, kan hende...
Vennlig hilsen Gry
-
Benkestokslekten på Meløy inngår også i mitt slektstre....