Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn08834
Innlegg: 29
Registrert: 27. april 2005 kl. 18.49
Sted: KRISTIANSAND S

Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av dn08834 » 18. mars 2015 kl. 22.18

Pernille Pedersdatter er født 1769 på Finvik gård - Holkestad. Hun dro til Hadsel og ved folketellingen 1801 er hun tjenestepike hos Søren Schjelderup på Gulstad gård. Hun giftet seg med Anders Fridrichsen på Søberg. Bø i Vesterålen av Ringkjøpslekt. pernille døde 1810 og hennes sønn Peder Andreas Rist Andersen drar til Steigen og bosetter seg der. Kanskje kom han dit som ungdom etter å ha mistet sin mor. Pernille er datter av Peder Pedersen og Martha Hansdatter.
Er det noen som vet noe om disse, gården og slekten bakover? Jeg kan ikke se noe Ristslekt på hans farsside. Sannsynligvis er han oppkalt etter noen, men man vet jo også at det var en Ole Rist i området. Kan det være en Risttilknytning til noen av Pernilles foreldre.
Jeg vet at mange har lett etter hennes opphav. Jeg måtte bruke mye resonnement for å finne det ut og har lyktes etter mange år.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2015 kl. 22.49

Har du sett på fadderne til Peder Andreas?
Prosten, Villats Bing Dreyer Var gift med Helene Cathrine Rist. De var gift i Steigen hvor hennes far, Peder Rist var "Lademand i Nordlandene".Jeg har desverre ingen sikker kilde på ham.
Villats og Helene hadde en sønn, Peder Rist Dreyer. Helene døde ca 1780 og Villats ble gift med Anna S.R. Hersleb. De får en datter som døpes Helene Cathrine Rist Dreyer.
Kanskje det kan være noen spor her.

Mvh Paul

dn08834
Innlegg: 29
Registrert: 27. april 2005 kl. 18.49
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av dn08834 » 18. mars 2015 kl. 23.01

Jeg har ikke funnet Peder døpt, kun konfirmert. Jeg kjenner til den familien du refererer til - men finner ingen krysningspunkt for hans farsside som var Ringkjøpene. Hans mor derimot, reiser til Hadsel, og blir tjenestejente på Gulstad gård hos Jonette Moursund. Moursund/Rist skal visstnok være forbundet med hverandre ifølge boken om slekten Rist. Jeg ser ingen krysspunkter der heller. Sønnen Peter Andreas skrev seg for Peder Rist og han kalte sin datter Jonette. Hun brukte også Riist som etternavn. Da tenker jeg på Jonette Moursund, men Jonette var jo ikke så sjeldent heller. Ole Rist bodde vel på Holkestad. Kunne vært interessant å vite lite mere om folket på Finvik gård om noen vet litt mere om deres opphav.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2015 kl. 23.47

Har du når og hvor Pernille og Anders ble gift, samt når og hvor Peder A. R. Andersen ble konfirmert? Helst med linker. Det kan være til hjelp for å finne dåpen hans.

Mvh Paul

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Paul Johan Hals » 19. mars 2015 kl. 11.59

Kan det være "din" Peder Andreas som er døpt her 15 søndag etter Trinitatis 1803 i Hadsel? Nederst i 3. spalte her:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1803, side 130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 290125.jpg
I 1803 var 15. S.ef.T. den 18 september.

Jeg er litt usikker da han ikke er døpt med navnet Rist :?

Mvh Paul

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 19. mars 2015 kl. 13.14

Skifte etter Pernille viser at mannen het Andreas og ikke Anders

Skifte etter Pernille Pedersdatter, Søeberg i Bø
Internt skiftenr: 6310. Skiftet åpnet: 28/11-1810. Side: 178. Løpenr: 106.
Formue: 195-1-14. Gjeld: 530-3-15. Fallittbo.
Film eller link: hf1987
Arvinger:
Andreas Fridrichsen, Søeberg i Bø. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Pernille Pedersdatter.
Peder Rist Andreasen, 7 år Sønn av avdøde.
Fridrik Ringkiøb Andreasen, Sønn av avdøde.
Karen Maria Andreasdatter, 3 år Datter av avdøde.

I originalen, skifte no. 106 står det også Andreas http://arkivverket.no/URN:sk_read/25008/181/

Det samme ved dåpen til sønnen Fredrik Ringkiøb 1805 (v. side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-277

Er det Klæboe Andreas kaller seg ved datteren Karens dåp i 1807? (2. dåp v. side)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-293

Mvh Hill-Gunn

dn08834
Innlegg: 29
Registrert: 27. april 2005 kl. 18.49
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av dn08834 » 19. mars 2015 kl. 15.59

Du er meget dyktig som har funnet skifte! Det har jeg ikke sett før. Andreas Klæboe Fridrichsen var navnet Tror ikke det er rette dåpen for Peder Andreas. Mener å tyde etternavnet til Christensen?
Andreas Klæboe Fridrichsen var sønn av Karen Andersdatter Blix og Fridrich Enoksen Ringkjøp

Lenke til konfirmasjonen 1821 Bø
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-164.

Jeg har lett etter giftermålet, men jeg har ikke funnet det,

men her er link til brorens konfirmasjon
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-166

Pernille og hennes familie er nevnt i skiftet etter hennes bror David Pedersen, Dypingspoll i Steigen, skifte 1844 (Skifter i Salten)

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 19. mars 2015 kl. 16.55

Nå ja, det skal ikke så mye kløkt til for å finne disse skiftene 

Ser at enkelte slektsider mener at Pernille (Petronelle) Pedersdtr. var fra Brønnøy http://www.boslekt.com/html/fam000xx/fam00092.htm

Men, hun var trolig fra Steigen, noe skiftet etter broren David viser
Her står det at Pernille Pedersdtr. var hans halvsøster, men det mener jeg må være feil, for det var moren og ikke faren deres som var gift 2 ganger.

Originalen http://arkivverket.no/URN:sk_read/24987/145/

Legger ved det transkiberte skiftet. Det er viktig at man legger ut alle de opplysningene man har i etterlysningen, da slipper alle gode hjelpere å sitte å lete etter opplysninger du allerede har funnet.

Skifte etter David Pedersen, kaarmand, Dypingspold i Steigen
Film eller link: HF1978 Internt skiftenr: 12659. Skiftet åpnet: 24/9-1844. Side: 143. Løpenr: 19.
Formue: 64-4-22. Gjeld: 65-1-19. Fallittbo.
Arvinger:
Ole Pedersen, .Bror av avdøde. Død.
Marithe Olsdatter, Skraaven. Brordatter av avdøde. Enke. Datter av avd. Ole Pedersen.
Anne Olsdatter, Brordatter av avdøde. Død. Ektefelle: Jens. Datter av avd. Ole Pedersen.
Gabriel Jensen, Waag i Steigen, 24 år Sønn av avd. Anne Olsdatter.
Peder Jensen, Waag i Steigen, 23 år Sønn av avd. Anne Olsdatter.
Jonetha Jensdatter, , 21 år Ugift. Datter av avd. Anne Olsdatter.
Anne Pedersdatter, i Steigen. Søster av avdøde. Død. Ektefelle: Boie.
Elias Boiesen, Alpø i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Einer Boiesen, Saure i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Johannes Boiesen, Saure i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Nils Boiesen, Gyldevandet i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Martinus Boiesen, Lund i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
David Boiesen, Grubstad i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Peder Boiesen, i Steigen. Søstersønn av avdøde. Død. Sønn av avd. Anne Pedersdatter.
Isak Pedersen, Underaas i Steigen, 20 år Sønn av avd. Peder Boiesen.
Berith Boiesdatter, i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Ektefelle: Jens. Datter av avd. Anne Pedersdatter.
Ole Jensen, Mikkelbostad i Steigen, 22 år Sønn av avd. Berith Boiesdatter.
Anne Jensdatter, Mikkelbostad i Steigen, 23 år Datter av avd. Berith Boiesdatter.
Malena Boiesdatter, i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Datter av avd. Anne Pedersdatter.
Martha Boiesdatter, i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Toer Paulsen. Datter av avd. Anne Pedersdatter.
Johanna Pedersdatter, i Steigen. Halvsøster av avdøde. Død. Ektefelle: Hartvig.
Berita Hartvigsdatter, Leinæs i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Enke. Datter av avd. Johanna Pedersdatter.
Hendrikka Hartvigsdatter, i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Benjamin Olsen. Datter av avd. Johanna Pedersdatter.
Martha Hartvigsdatter, Eggerdahl i Hamarøy. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Anders Larsen. Datter av avd. Johanna Pedersdatter.
Pernille Pedersdatter, Halvsøster av avdøde. Død.
Peder Rist, Bøe i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Pernille Pedersdatter.

Kirsten Olsdatter, i Steigen. Halvsøster av avdøde. Død. Ektefelle: Tron.
Tollev Tronsen, Underaas i Steigen. Søstersønn av avdøde. Sønn av avd. Kirsten Olsdatter.
Else Tronsdatter, Skytmarken i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Datter av avd. Kirsten Olsdatter.
Martha Tronsdatter, Gyldseth i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Elisæus Christophersen. Datter av avd. Kirsten Olsdatter.
Maren Olsdatter, i Steigen. Halvsøster av avdøde. Død. Ektefelle: Hartvig.
Peter Hartvigsen, Eggerdahl i Hamarøy. Søstersønn av avdøde. Død. Gift. Sønn av avd. Maren Olsdatter.
Martha Hartvigsdatter, Lapgamslet i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Enok Nilsen. Datter av avd. Maren Olsdatter.
Dorthea Hartvigsdatter, Brendvig i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Steffen Pedersen. Datter av avd. Maren Olsdatter.
Maria Olsdatter, i Steigen. Halvsøster av avdøde. Død. Ektefelle: Ole.
Hans Olsen Skotsfjord, i Steigen. Søstersønn av avdøde. Umyndig. Sønn av avd. Maria Olsdatter.
Maren Olsdatter, Stegen i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Johan Pedersen. Datter av avd. Maria Olsdatter.
Ellen Olsdatter, Skotsfjord i Steigen. Søsterdatter av avdøde. Gift. Ektefelle: Hans Jonasen. Datter av avd. Maria Olsdatter.

Mvh Hill-Gunn

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av Paul Johan Hals » 19. mars 2015 kl. 18.32

Anne-Britt skrev: Tror ikke det er rette dåpen for Peder Andreas. Mener å tyde etternavnet til Christensen?


Det har du helt rett i. Det var jeg som tok feil i farta. :oops:

Mvh Paul

dn08834
Innlegg: 29
Registrert: 27. april 2005 kl. 18.49
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Finvik gård Holkestad, mulig Rist-tilknytning?

Legg inn av dn08834 » 22. mars 2015 kl. 17.31

Skiftet viser at Pernille Pedersdatter kom fra Steigen, og ikke fra Brønnøy.

Svar

Gå tilbake til «Steigen»