Johan Nicolai Johansen, Marhaug, f. 1805
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: NARVIK
Johan Nicolai Johansen, Marhaug, f. 1805
Jeg står bom fast på foreldre til Johan Nicolai Johannesen 1805 - 1846.
Ham var bosatt på Marhaug, og gift med Kirsten Pedersdatter. De fikk 5 barn;
Petter Johan,Karl, Marie,Johanna Jensine og Anna Johanna.
Har kontroll på alle etterkommere og konas forfedre, -men har som sagt stopp på Johan Nicolai. Noen som kan hjelpe?
Ham var bosatt på Marhaug, og gift med Kirsten Pedersdatter. De fikk 5 barn;
Petter Johan,Karl, Marie,Johanna Jensine og Anna Johanna.
Har kontroll på alle etterkommere og konas forfedre, -men har som sagt stopp på Johan Nicolai. Noen som kan hjelpe?
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Marhaug, Johan Nicolai Johannesen
Hei
Kanskje et spor å sjekke ut på mulige kandidater :
Det er skifte etter en Johannes Johansen, gårdmann i Våg, Steigen i 1838. Kona er nevnt som Aletta Johanna Nilsdatter, oppnevnt verge er Hans Meisler.
Barna :
Johan Nicoali Johannesen, Våg i Steigen, verge er Daniel Gregussen Våg.
Peder Andreas, Kjerstina, Anne Margrethe og Ingeborg Margrethe, alle samme bosted og verge som Johannes Nicolai.
Kilde : Skifte-CD fra DIS Salten
Jeg har dessverre ikke så mye info vedr Steigen, men kanskje Hill-Gunn her på Slektsforum, kommer med mer info til deg
Lykke til !

Kanskje et spor å sjekke ut på mulige kandidater :
Det er skifte etter en Johannes Johansen, gårdmann i Våg, Steigen i 1838. Kona er nevnt som Aletta Johanna Nilsdatter, oppnevnt verge er Hans Meisler.
Barna :
Johan Nicoali Johannesen, Våg i Steigen, verge er Daniel Gregussen Våg.
Peder Andreas, Kjerstina, Anne Margrethe og Ingeborg Margrethe, alle samme bosted og verge som Johannes Nicolai.
Kilde : Skifte-CD fra DIS Salten
Jeg har dessverre ikke så mye info vedr Steigen, men kanskje Hill-Gunn her på Slektsforum, kommer med mer info til deg

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry
-
Hei og takk for svar. Jeg har også den CD'en, og har sett muligheten for det du sier. Men det er liksom ikke "bevis" godt nok for at det er riktig person. Det er bare navnet som stemmer. Det undrer meg også at det er oppnevnt verger, -hvis det er riktig person er han jo gift og har mange barn, -hvorfor skulle han ha verge? Det kan tyde på at denne søskenflokken fra Våg var barn i 1838. Riktig Johan Nicolai er jo 33 år i 1838.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen,
Fint om du nevner i hvilke kilder du allerede har lett i
( da slipper vi andre dobbeltarbeid )
Joda, pussig dette med verger på alle barn samt mora, hvis alle var myndige.
Var ikke sikker om du hadde 1803-1846 som hans eksakte levetid eller om det var omtrentlig...
Du sier han er 33 år i 1838, hvor har du funnet at hans fødselsår er i 1805 ? Og at han dør i 1846 ?
Fint om du får med alt du vet fra før
Fint om du nevner i hvilke kilder du allerede har lett i

Joda, pussig dette med verger på alle barn samt mora, hvis alle var myndige.
Var ikke sikker om du hadde 1803-1846 som hans eksakte levetid eller om det var omtrentlig...
Du sier han er 33 år i 1838, hvor har du funnet at hans fødselsår er i 1805 ? Og at han dør i 1846 ?
Fint om du får med alt du vet fra før

Vennlig hilsen Gry
-
Hei igjen. Beklager skulle selvsagt nevnt kilder. Har navn, fødselsår, dødsår, sted, kone og barn fra Bygdebok fra Steigen, likeledes finnes han på "Skifter i Salten-CD" Internt skiftenr. 10327. ( Her står det "Tverhaugelv"-men det er på Marhaug ) Jeg har også søkt hjelp fra Statsarkivet i Trondheim, -som ikke kunne si noe mer enn det jeg allerede vet.
- Gry Onarheim Dahlmo
Ok, regner med at du har funnet vielsen til Johan og Kirsten og at ikke fedrenes navn har vært oppgitt i kirkeboka ?
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
Par nr 16 er de kandidatene jeg fant, men her ved vielsen i 1821 ser vi at de er hhv 29 og 26 år, så da har du rett i at vi kan utelukke dem.
Par nr 16 er de kandidatene jeg fant, men her ved vielsen i 1821 ser vi at de er hhv 29 og 26 år, så da har du rett i at vi kan utelukke dem.
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: KJERRINGØY
Hei
Her er vielsen til Johan og Kirsten i 1828 (nr. 7) http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020800.jpg
Og her er Johan oppført som omkommet på havet, (nr. 29)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021137.jpg
Legg merke til at Johan het ikke Johannesen, men JOHANSEN til etternavn. Jeg har også denne slektsboken, men stoler ikke så mye på den da den innholder mange feil. Det er ikke sikkert at Johan var fra Steigen, han kan godt ha vært fra Hamarøy eller Tysfjord. Har sett etter i slektsbøkene for Sørfold, Nordfold og Kjerringøy, men fant han ikke der. Man må vel kunne anta at noen av hans barn er oppkalt etter hans foreldre. Har du sjekket ut det?
Vet du hvor kona Kirsten var fra ?
Mvh
Hill-Gunn
Her er vielsen til Johan og Kirsten i 1828 (nr. 7) http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020800.jpg
Og her er Johan oppført som omkommet på havet, (nr. 29)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021137.jpg
Legg merke til at Johan het ikke Johannesen, men JOHANSEN til etternavn. Jeg har også denne slektsboken, men stoler ikke så mye på den da den innholder mange feil. Det er ikke sikkert at Johan var fra Steigen, han kan godt ha vært fra Hamarøy eller Tysfjord. Har sett etter i slektsbøkene for Sørfold, Nordfold og Kjerringøy, men fant han ikke der. Man må vel kunne anta at noen av hans barn er oppkalt etter hans foreldre. Har du sjekket ut det?
Vet du hvor kona Kirsten var fra ?
Mvh
Hill-Gunn
-
Hei og takk for svar. Joda, jeg har endel info om kona -Kirsten Pedersdatter. Statsarkivet i Trondheim er kilde for at hun er døpt i Ledingen Annekskirke 24.juni 1804, og foreldrene heter Peder Jacobsen, Grubstad, Steigen ( død 1804) Moren heter Anne Jonasdatter (1775 - 1808 ) . Det jeg vet er at Kirsten Pedersdatter flyttet til Hamarøy til sin datter Marie Johansdatter som var gift med Sjur Monsen i Tiltvika på Hamarøy,
-etter at Johan Nicolai døde. Problemet her er jo også det faktum at han er født og død akkurat mellom begge folketellingene .. -Jeg har også en mistanke om at Johan Nicolai Johannesen /Johansen kan være fra Hamarøy.

-
Hei
Finner dette på Hamarøy kommune sine hjemmesider under Tiltvika
SJUR MONSEN (1837-1910) fra Voss/Tiltvik (Mons Brynhildsen) g1865m
MARIE JOHANSDTR (1833-1900) fra Marhaug i Steigen (Johan Nikolai Johansen/Kirsten Pedersdtr)
BARN:
1. Marta Kristine Sjursdtr f. 1865 i Tiltvika g1896m enkemann Axel Johan Gregus Jakobsen Tiltvik, se under.
2. Johan Jentoft Sjursen f. 1868. Døde våren 1871, knapt 3 år gammel.
3. Bergitte Marie Sjursdtr f. 1871 (tvilling). Døde som spebarn, kort etter fødselen.
4. Edvard Martin Sjursen f. 1871 (tvilling). Heime 1900, fisker. Ble g1900m Karoline Jensdtr Tiltvik. Overtok denne gården, se under.
5. Johan Jentoft Sjursen f. 1874. Heime 1900, fisker. Emigrerte til Amerika i 1902 hvor han ble farmer.
6. Pauline Marie Sjursdtr f. 1877. Døde seinsommeren 1878, vel 1 år gammel.
7. Sara Marie Sjursdtr f. 1880. Heime 1900, hushold og fjøs. Sara ble gm Malvin Johansen fra Troms.
mvh
Hill-Gunn
Finner dette på Hamarøy kommune sine hjemmesider under Tiltvika
SJUR MONSEN (1837-1910) fra Voss/Tiltvik (Mons Brynhildsen) g1865m
MARIE JOHANSDTR (1833-1900) fra Marhaug i Steigen (Johan Nikolai Johansen/Kirsten Pedersdtr)
BARN:
1. Marta Kristine Sjursdtr f. 1865 i Tiltvika g1896m enkemann Axel Johan Gregus Jakobsen Tiltvik, se under.
2. Johan Jentoft Sjursen f. 1868. Døde våren 1871, knapt 3 år gammel.
3. Bergitte Marie Sjursdtr f. 1871 (tvilling). Døde som spebarn, kort etter fødselen.
4. Edvard Martin Sjursen f. 1871 (tvilling). Heime 1900, fisker. Ble g1900m Karoline Jensdtr Tiltvik. Overtok denne gården, se under.
5. Johan Jentoft Sjursen f. 1874. Heime 1900, fisker. Emigrerte til Amerika i 1902 hvor han ble farmer.
6. Pauline Marie Sjursdtr f. 1877. Døde seinsommeren 1878, vel 1 år gammel.
7. Sara Marie Sjursdtr f. 1880. Heime 1900, hushold og fjøs. Sara ble gm Malvin Johansen fra Troms.
mvh
Hill-Gunn
-
Ja, -jeg fant også det samme, kjempefin oversikt forresten!
Allikevel kommer jeg ikke videre på Johan Nicolai. Har også forsøkt å gå omveien ved å søke etter folk som forsker på Sjur Monsen-slekta, -for å da ev. finne ut noe om far til hans kone Marie Johansdatter
Johan Nicolai. Fant ingen som forsker på den slekta. 
Allikevel kommer jeg ikke videre på Johan Nicolai. Har også forsøkt å gå omveien ved å søke etter folk som forsker på Sjur Monsen-slekta, -for å da ev. finne ut noe om far til hans kone Marie Johansdatter

-
Har du prøvd å nøste trådene i skifte nr. 4436 ?
Hill-Gunn
Hill-Gunn
-
Ja, jeg kom frem til at det er samme person(er) som Gry foreslår i sitt første innlegg på denne tråden
-
- Sted: BODØ
Fra kirkebok for Ledingen (Leiranger).
Johan Nicolai er født utenfor ekteskap av foreldrene Caroline Christianna Carlsdatter (ingen flere opplysninger) og Johannes Blom (1737-1814) fra Jämtland, Sverige. Johannes Blom ble gift med (1) Pernille Hansdatter (ca.1747-1796) de fikk en datter ca.1776 som ble gift i Sørfold (Bonå), og Johannes gift (2) 9.august 1800 i Leiranger med Anne Olsdatter (1770-1832) fra Nordfold /Hjertøy ytre) og de fikk 3 barn. Familien har vært bosatt i Movik i Sørfold, Breivik i Nordfold, Botn og Marhaug i Leiranger og Knedal i Steigen.
Johan Nicolai er født utenfor ekteskap av foreldrene Caroline Christianna Carlsdatter (ingen flere opplysninger) og Johannes Blom (1737-1814) fra Jämtland, Sverige. Johannes Blom ble gift med (1) Pernille Hansdatter (ca.1747-1796) de fikk en datter ca.1776 som ble gift i Sørfold (Bonå), og Johannes gift (2) 9.august 1800 i Leiranger med Anne Olsdatter (1770-1832) fra Nordfold /Hjertøy ytre) og de fikk 3 barn. Familien har vært bosatt i Movik i Sørfold, Breivik i Nordfold, Botn og Marhaug i Leiranger og Knedal i Steigen.
-
Takk skal du ha Finn, dette tyder på et mulig gjennombrudd. Klarer du i dine kilder å finne noe mer om Caroline Christianna Carlsdatter og Johannes Blom ? Fant Johannes Blom i "Skifter i Salten" , men det bragte meg ikke noe videre bak i tid..