Gunhild Sjursdatter f. 21/6 1726, Jordbru

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Gunhild Sjursdatter f. 21/6 1726, Jordbru

Legg inn av 11494 » 22. november 2005 kl. 14.57

En Gunille Sjursdatter gifter seg 5.nov 1752 i Folden med Sjur Andersen.

Er det noen mulighet for at denne Gunnille er: Gunhild f 21/6 1726 datter av Sjur Henriksen og Kirsten Siversdtr på Jordbru? Jf Slektsbok for Sørfold s 177.
I slektsboka står kun fødselsdato. Noen som vet noe om dette?
Hilsen Unni-May

3104
Innlegg: 16
Registrert: 6. desember 2004 kl. 20.58
Sted: VALNESFJORD

Re: Gunhild Sjursdatter f. 21/6 1726, Jordbru

Legg inn av 3104 » 22. desember 2005 kl. 2.25

Spørsmålet er godt, og relevant.
Jeg har ingen andre Gunhild Sjursdatter i Folda som kan være kandidat til hun som giftet seg i 1752. Dette er samer, og når jeg har ført opp familien på Jordbru er det fordi de bodde der på 1760-tallet. Hvor de bodde tidligere har jeg bare enkeltstående opplysninger om. Presten har ikke umaket seg med å opplyse om bosted ved innføring av noen av barna ved dåp. Ingen faddere er oppgitt ved dåp, men i 1735 ble datter Martha hjemmedøpt av Hans Clausen, Korsvik. Familien bodde i Korsvikdalen/Nevelen (området mot Skjerstad og Bodø) da Schnitler tok opp sine grenseeksaminasjoner i 1743. I 1746 bodde familien på Styrkesnes (Jordbru kan godt være oppfattet som utmarka på Styrkesnes og at det var der de egentlig bodde allerede da).
Da Gunhild og Sjur giftet seg i 1752 var deres forlovere: Ole Pedersen Kaasmodall og Henrik Siursen ibd. (Kåsmodal er i Skjerstad (øverst i Valnesfjord i Fauske)). Jeg tror ikke denne Henrik er Gunhilds bror ettersom han bor fast i Hellervik i Sørfold. En bør heller se om Gunhilds mor kan ha en bror ved det navnet..
Gunhild hadde en eldre søster Luci, trolig hun som giftet seg med Ole Larsen, Nordfjord i Kjerringøy i 1745.
Men vi skal ikke helt glemme Sverige. Gunhilds søster Eli fikk et barn døpt den 12. november 1752 og presten skrev: "Uægtebarn af Hellervig aflet i Swerig af Østlap med en Lappe-Tøs nafnl. Eli Siursd. som afvigte aar kom fløgtende til sin broder Henrik Hellervik, nafnl. Kari". (Se slektsbok for Sørfold s. 159). Hvorfor var hun i Sverige - slektninger?
Hvor kan så Gunhild`s foreldre være fra? Jeg har sjekket i Jokkmokk og Kvikkjokk i Sverige uten å finne giftemålet deres der. En burde gå igjennom kirkebøkene for Bodin og kanskje Skjerstad for om mulig å finne tilknytninger på den siden. Jeg har en stor mistanke om at de kan være fra Bodø-distriktet, og da hadde de familie/slekt i området. Det er derfor ganske normalt at Gunhild fant seg mann fra dette området, hvor familien var godt kjent og kanskje også hadde nære slektninger.

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Gunhild Sjursdatter f. 21/6 1726, Jordbru

Legg inn av 11494 » 22. desember 2005 kl. 11.45

Dette hørtes veldig interessant ut og jeg skal forsøke fordøye dette i romjula eller først på nyåret. Er midt i julestria og tiden går litt for raskt til den store aften. Siden jeg har vært i utlendighet i flere vintere, - og ikke ordnet familiejul på flere år så jeg er kommet litt på etterskudd med saker og ting
Vil bare si en foreløbig tusen takk, og benytter anlednigen til å si at slektsbøkene er godt bladd i.
Ønsker deg og dine en Velsignet og God Jul.
Hilsen Unni-May

Svar

Gå tilbake til «Sørfold»