Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Var før 1905 en del av Skjerstad kommune

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Marianne Martinsen
Innlegg: 2
Registrert: 2. februar 2021 kl. 22.18

Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Legg inn av Marianne Martinsen » 2. februar 2021 kl. 23.27

HeiVi leter etter vår tysk/østeriske bestefar og har svært få spor å gå etter.  Et av sporene er at denne mannen ble sammen med en dame fra Fauske og flyttet til Sverige en gang etter jan 1942, finnes det opplysninger om folk som flyttet fra Fauske under krigen til Sverige?

Ut ifra opplysninger gitt vår mor traff vår bestemor denne mannen da hun jobbet på kjøkkenet i et ungdomshus i Kvitblik. Dette ungdomshuset, tror vi ble benyttet som et pleiested/rehabilitering for skadde soldater   
 
 

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 3. februar 2021 kl. 7.25

Velkommen som nytt medlem og bruker av Slekstforum :)
 
At en tysk/østeriksk soldat flytter til Sverige under krigen, virker usannssynlig hvis han da ikke deserterte fra sin avdeling og rømte til Sverige. Her må du nok komme med de andre sporene dere følger - navn på soldaten?
 
Vennlig hilsen Gry

Marianne Martinsen
Innlegg: 2
Registrert: 2. februar 2021 kl. 22.18

Re: Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Legg inn av Marianne Martinsen » 3. februar 2021 kl. 20.37

Hei igjen
Takk :)  Vi har ikke navn på soldaten, det er derfor vi prøver å finne ut hvor mange damer fra Fauske som flyttet til Sverige fra 1942.
Jeg har vært i kontakt med digitalarkivet i Trondheim og hvis vi  har noen navn kunne de sjekke mere ang familie. Dette er en vanskelig sak siden vi ikke har navn på soldaten, men er det muligheter å få vite hvem som flyttet til Sverige fra Fauske under krigen, vet du evt hvor jeg kan finne disse opplysningene?
Mvh Marianne 

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Legg inn av Brit Sæther » 3. februar 2021 kl. 22.05

Det var vel lensmann/politiet som registrerte inn-og utflyttinger. Vet ikke hvordan dette fungerte under krigen.. Hvis disse protokollene finnes er de arkivert i Riksarkivet. 

Hilsen
Brit

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Flyttet til Sverige i 1942-45 fra Fauske

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 4. februar 2021 kl. 9.43

Marianne :) - beklager mitt svar siden jeg tolket spørsmålet som at soldaten eller begge reiste til Sverige siden det sto "og" og ikke "som" :
- ...ble sammen med en dame fra Fauske og flyttet til Sverige...

Har du noen flere opplysninger på damen som evt flyttet til Sverige? Man skal jo ikke nevne nålevende på dette forum, men du kan muligens finne henne registrert som flyktning på Kjesäter:

https://slektogdata.no/nb/hva-finnes-i-kjesater-arkivet
 
 
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Fauske»