Husmannsplassen Hals under Leivset Indre, hvor?

Var før 1905 en del av Skjerstad kommune

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Husmannsplassen Hals under Leivset Indre, hvor?

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 4. juni 2012 kl. 21.00

Min bestefar Kornelius Nordtømme f.19/1-1894 ble etter de opplysninger jeg har, født på husmannsplassen Hals under Leivset Indre. Familien bor der i 1900. Faren Kristian Johnsen Nordtømme står oppført som husmann, men han arbeider også i Sulitjelma.

Men jeg er usikker på hvor denne plassen lå. Det er en odde som heter Hals øst for E6, det tar av en vei like nord for avkjørselen til Leivset på andre siden av E6, til noen boliger der stedsnavnet Vaskarviken står på kartet. Jeg innbiller meg at det kanskje var her plassen Hals lå. Noen som vet?

Mvh
Harry A.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Husmannsplassen Hals under Leivset Indre, hvor?

Legg inn av dn09334 » 4. juni 2012 kl. 21.22

Hvis du forstørrer opp Norgeskartet tilstrekkelig så ser du hvor Halsen, Halsbukta, og Ner Halsbukta er. Det var nok ingen veg dit. http://kart.kartiskolen.no/adaptive2/de ... i=1&lang=2

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Husmannsplassen Hals under Leivset Indre, hvor?

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 7. juni 2012 kl. 12.20

Takk for svar og for nyttig link til kart. Jeg ser nå at ved stor nok forstørrelse på kartet markeres det for tre hus på Halsen, det ene betegnet med gnr. 84, brnr. 4. På kartet tilknyttet Fauske kommunes hjemmeside finnes fire teiger under gnr 84, hvorav den ene er på Halsen, hvor disse husene er markert. Det står imidlertid ikke noe navn på disse eiendommene.

Det er vel rimelig å tro at husmannsplassen Hals lå der et av disse husene er inntegnet. Som du sier ser det ikke ut til å ha gått vei ut dit. Men folk fant seg vel i å måtte bruke båt på den tiden. Er det mulig å finne ut hvem som er eier av denne eiendommen nå?

Mvh
Harry A.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Husmannsplassen Hals under Leivset Indre, hvor?

Legg inn av dn09334 » 7. juni 2012 kl. 13.34

Jeg vil tro at en telefon til Teknisk etat i kommunen vil gi resultat når du har 84/4.
En epost til Kartverket ved tinglysingen er også en mulighet.

Svar

Gå tilbake til «Fauske»