Familien Benkestok
Moderator: MOD_Nordland
Familien Benkestok
Trenger litt hjelp til å finne ut riktig navn på forfedre etter Jon Trondsen Benkestok født 1530 Bergen, død 1593 Meløy.
Navnet jeg har som far til Jon er Trond Torleifson Benkestok, men har også funnet en Trond Tordson Benkestok. Begge har samme info ved fødsel og død; født 1490 Meløy, og død 1558 Vanse, Bergen
Noen som vet noe?
Navnet jeg har som far til Jon er Trond Torleifson Benkestok, men har også funnet en Trond Tordson Benkestok. Begge har samme info ved fødsel og død; født 1490 Meløy, og død 1558 Vanse, Bergen
Noen som vet noe?
- Paul Johan Hals
Re: Familien Benkestok
Hei.
Har du sjekket denne?
http://www.benkestok-ringen.no/foersteside.htm
Det er kanskje herfra du har det ene alternativet.
Mvh Paul
Har du sjekket denne?
http://www.benkestok-ringen.no/foersteside.htm
Det er kanskje herfra du har det ene alternativet.
Mvh Paul
ja det var her jeg fant det ene navnet, og da ble jeg litt usikker på hva som er det rette..
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Ved å søke her på Slektsforum eller på Digitalarkivets Brukerforum etter "Benkestok" vil du få opp utallige spørsmål/svar.
Jeg vil også anbefale deg å låne boken "Slægten Benkestok" av Wilhelmine Brandt. Den kan du fjernlåne via ditt lokale bibliotek.
Jeg vil også anbefale deg å låne boken "Slægten Benkestok" av Wilhelmine Brandt. Den kan du fjernlåne via ditt lokale bibliotek.
Flott! ..og Takk!
Da skal jeg kontakte mitt bibliotek!
Da skal jeg kontakte mitt bibliotek!

Hei
Min mann er av samme slekt.
Dette er litt av det vi har funnet:
Jon Trondsen Benkestokk f. 1530 , Bergen død 1593 Meløy.
Foreldre: TrondTordson Benkestok til Melø og Jordanger f. ca. 1495 i Bergen. d. 14/2-1558 Bergenshus Festning i Bergen. MOR: Anna Jonsdatter Haar f. 1500 Tysnes(eller) Gjersvig i Sunhordaland.d. 27/11-1569 Lundegård i Danmark.
Mor til Trond Tordson: Anne Bosdatter Flemming Født (vet ikke)
Far " : Trond Trondsson Benkestok fra Haraldseid f. ca 1458 Skjold i Ryfylke. Død ca. 1505
Mor til Anna Jonsdatter Haar: Elene Aslagsdatter av Lund f. ca 1485
Far til " : Jon Olsen Haar f. ca 1460 Gjesvig i Tysnes Død ca. 1537
Far til Jon Olsen Haar : Ole Pedersen til Bøjerod
Mor : Gunhild Laurentsdatter Hård Sparre f. ?
Far til Gunhild : Haard av Segerstad og Torestorp.
Har nokså langt tilbake, men det er jo ikke alle data som er like sikre lenger bakover.
Hilsen
Grethe Aud

Min mann er av samme slekt.
Dette er litt av det vi har funnet:
Jon Trondsen Benkestokk f. 1530 , Bergen død 1593 Meløy.
Foreldre: TrondTordson Benkestok til Melø og Jordanger f. ca. 1495 i Bergen. d. 14/2-1558 Bergenshus Festning i Bergen. MOR: Anna Jonsdatter Haar f. 1500 Tysnes(eller) Gjersvig i Sunhordaland.d. 27/11-1569 Lundegård i Danmark.
Mor til Trond Tordson: Anne Bosdatter Flemming Født (vet ikke)
Far " : Trond Trondsson Benkestok fra Haraldseid f. ca 1458 Skjold i Ryfylke. Død ca. 1505
Mor til Anna Jonsdatter Haar: Elene Aslagsdatter av Lund f. ca 1485
Far til " : Jon Olsen Haar f. ca 1460 Gjesvig i Tysnes Død ca. 1537
Far til Jon Olsen Haar : Ole Pedersen til Bøjerod
Mor : Gunhild Laurentsdatter Hård Sparre f. ?
Far til Gunhild : Haard av Segerstad og Torestorp.
Har nokså langt tilbake, men det er jo ikke alle data som er like sikre lenger bakover.
Hilsen
Grethe Aud
Hei. Gå inn på google så finner du det du leter etter.
mvh ROLF
mvh ROLF
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Dette er også min slekt. Etter ha samlet opplysninger fra både Google, diverse slekstsforum og slektsforskere blir jeg mer og mer skeptisk til det som finnes der ute. Ta det med en klype salt. Jeg har i hvertfall tre forskjellige anetavler til Tord Tordsen Benkestok f 1490, den ene mer fantasifull enn den andre. Jeg tar de som kuriositeter, har de lagret, men fører de ikke inn i slektsprogrammet. Det som skal inn der må være kildebelagt/dokumentert.
Sender deg en PM som kan være til hjelp.
Sender deg en PM som kan være til hjelp.
Det er det samme jeg også har funnet, så da regner jeg med at Trond Tordson er riktig.
Takk, takk!
Mvh Mona
Takk, takk!
Mvh Mona