Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Jan Lasse Eilertsen
Innlegg: 80
Registrert: 8. januar 2009 kl. 16.58
Sted: TRONDHEIM

Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 27. januar 2009 kl. 0.32

Hei,

er det noen som kjenner til denne personen i Rødøy?

I 1771 blir hun gift med Otte Fredriksen Sandal i Bjarkøy. Forfatteren av Bjarkøy bygdebok lurer på om hun er fra Kvæfjord, antagelig pga Giæver-navnet.
Jeg sporer henne til Vågan i 1801 hvor hun står som enken Ane Sandal på Grundstad. I et skifte fra 1799 oppholder hun seg "i Rødøe Fierding paa gaarden Huchevigen".
Er dette Haugvik i Glomfjord, eller er det andre gårder i Rødøy som er aktuelle?

Jeg ser ikke bort fra at hun som enke flyttet til slektninger i Rødøy, og jeg prøver å følge det sporet.
Er slekten Gjæver kjent fra Rødøe?

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen
Innlegg: 80
Registrert: 8. januar 2009 kl. 16.58
Sted: TRONDHEIM

Re: Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 28. januar 2009 kl. 1.33

Hei,

jeg ser at i 1801 er Anders Michelsen og Susanna Margretha Mørk på "Hauchviig i Skarsfiorden" (FT1801). Jeg har også funnet at Anders Michelsen, Webbestad, og Susanna Margrete Mørch ble gift i Kvæfjord 15. nov. 1778.
Dette må vel være de samme? Er det noen som kjenner anene til disse to og hvordan de havnet på Haugvik?

Kvæfjord er der Bjarkøy Bydgebok foreslår at Anna Margrethe Pedersdatter kom fra. Jeg er ikke sikker på at det er på Haugvik i Skarsfjorden Anna Sandal bodde i 1799, men det gir en forbindelse til Kvæfjord/Bjarkøy hvor Susanna og Anna ble gift, og hvor det finnes andre Gjæver og Mørch. Desverre finner jeg heller ingen Susanna født i Kvæfjord eller nabosognene rundt 1755 (fødselsår i følge FT1801).

mvh
jan

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 1. februar 2009 kl. 19.27

Hei Jan :)

Sett på innleggene dine under Vågan også, men ikke kommet noen vei.

Men når det gjelder forbindelsen Haugvik-Kvæfjord har jeg flg :

Det er et skifte etter Anders Mikelsen på Haugvik i Meløy 1807. Ektefelle Susanna Margreta Pedersdatter og barna Peder 25, Mikel Benoni 13 og Inger Margrethe 22 nevnt.

Kan være en forbindelse mellom denne Susanna og din Anna.

Finner ikke Susanna og Anna i andre skifter, men ikke lett så nøye pga liten tid til dette akkurat nå.
Men finner Anders nevnt i et skifte på Valla i Meløy 1784. Han er her 42 år og med oppholdssted Haugviken. Hans avdøde far er nevnt som Michel Hansen.

Kilde : Skiftebøkene til Svein Edvardsen.

Vedr Givær/Giæver, tenkte jeg litt på øya Givær utenfor Fleinvær, siden Fleinvær er nevnt under etterlysningen din i Vågan, Lofoten.

Vil også nevne at jeg har tittet i boka Gård og grend i Meløy, bind 1, av Knut Moe.
Anders og Susanna er nevnt under gnr 11 - Haugvik søndre. Står intet om relasjoner til aner.
Vennlig hilsen Gry

Jan Lasse Eilertsen
Innlegg: 80
Registrert: 8. januar 2009 kl. 16.58
Sted: TRONDHEIM

Re: Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 2. februar 2009 kl. 3.01

Hei Gry,

takk, dette var interessante opplysninger.

Jeg finner en Anders Michelsen, sønn av Michel Hansen og Maren Hansen, født på Kongsvik i Lurøy i 1743. Mora var fra Valla Meløy i følge samme registrering i FS. Det plasserer Anders i Helgeland og jeg vil anta at Susanna er bindeleddet til Kvæfjord.

Jeg finner dåpen til Anders og Susannes eldste barn Hans Petter i Kvæfjord 1. s. e. påske 1779. Blant fadderne er Ole Hveding på Vebbestad og Madam Hveding aka Ellen Margrete Giæver (datter av Tarald Giæver). Mye peker i retning Vebbestad i Kvæfjord, men jeg greier ikke å plassere Anna og Susanne i noe slektskap der. Har lett i "Slekten Giæver" av C.S.Schilbred og på nettet uten å finne noe.

Jeg finner derimot ikke dåpen til resten av ungene til Anders og Susanna i Kvæfjord og heller ikke i Lurøy eller Rødøy.

Jeg spekulerte en stund på om "Giævertz" kunne være feiltolking av et stedsnavn, men er nå overbevist om at det er familienavnet Giæver. Men Givær hadde ikke vært et dårlig forslag.

Jeg lurte også på om Anna og Susanna hadde tatt til seg slektsnavnene Giæver og Mørch for å heve sin sosiale status, uten å være i slekt. Det er sikkert mulig, men ville da "handelsaristokratiet" i Kvæfjord stilt opp som faddere?

Mye å spekulere i ennå.

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen
Innlegg: 80
Registrert: 8. januar 2009 kl. 16.58
Sted: TRONDHEIM

Re: Anna Margrethe Pedersen Giæver f. ca 1743

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 6. februar 2009 kl. 17.20

Hei,

søstrene Anna og Susanna er funnet!
Tja, iallefall ett par, og forhåpentlig de riktige.

Et tips var å finne i Hornemans Stamtavler, der jeg fant en Inger Margrete Giæver f.1717 gm Peder Taralsen på Hongsanden i Bjørnør (Roan). Hun var i riktig alder og deres døtre ville hete Pedersdatter.

I KB for Bjørnør fant jeg Peder og Inger Margrete Hongsanden sine døtre Anne Margrete døpt 18.3.1746 og Susanna Margrete døpt mai 1751. Det er imidlertid ingen Giæver nevnt, så der må jeg inntil videre stole på Horneman.

Finnes det oppkallinger som støtter hypotesen? En av Susannas barn fikk navnet Inger Margrete (FT1801) og blant Annas barnebarn var det både Susanne og Inger (skifte).

Bindeleddet til Rødøy var altså via søster Susanna som giftet seg i Kvæfjord med Anders Michelsen, sannsynligvis fra Lurøy. Om det var Anders eller bekjentskaper som bragte Susanna til Haugvik kan en spekulere i.

mvh
Jan

Svar

Gå tilbake til «Rødøy»