Vielse til Lars Larsen f.1776 g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Ivar Martin Johansen
Innlegg: 88
Registrert: 24. januar 2005 kl. 21.08
Sted: HARSTAD

Vielse til Lars Larsen f.1776 g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 7. august 2007 kl. 23.39

Lars Larsen f.12.10.1776 i Medstrøm, Hemnes ble g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr. f. ca. 1780 på ukjent sted. Hun døde i Hadsel 12.09.1861 ca. 79 år gammel. Deres antatte første barn - Lorense Christina Tiskløv, ble født på Haukenes og døpt 15.03.1807 trolig i Hemnes kirke. Vielse av Lars og Ingeborg ikke funnet. Kan det være noen som sitter inne med opplysninger om dette? På forhånd takk for hjelpen!
Vennlig hilsen
Ivar M. Johansen
Harstad

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av dn20931 » 13. januar 2008 kl. 0.33

Hei. Jeg har leita frem dåpen til Lorenze Christina. Faren hennes heter ikke Lars Larsen, men Lars Jonsen. Du er kanskje på feil spor?
Hun ble døpt i Hemnes kirke på den dato du oppga .
Her er dåpen: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17096&idx_id=17096&uid=ny&idx_side=-4

RolfM

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av dn20931 » 13. januar 2008 kl. 0.54

På høyre side her finner du dåpen til Lars Larsen. Han ble døpt 27. okt og var født 12.10. som du oppgir. Hans far var Lars Jonsen Midstrømen, som du ser. Det ser faktisk mer ut som Lorenze var søster til Lars Larsen enn dattera hans, men der er jo en bra aldersforskjell.

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-254

RolfM

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av dn20931 » 13. januar 2008 kl. 1.13


Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av dn20931 » 13. januar 2008 kl. 1.53

I flg Gårdshistorien for Rana bodde var en Andreas Larsen f. 4.10.1778 i Midtstaumen i Hemnes bruker på Hauknes i tiden 1804-1817. Det viser seg at han er bror til "din" Lars Larsen.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-274

I 1801 tellingen er en ugift Lars Larsen (28 år i 1801) tjenestedreng i Øverdal som ikke er langt fra Hauknes. Det behøver ikke være "din" Lars, men kan være det.
Rimelig at Lars har hatt kontakt med broren på Hauknes og kan ha fått et barn der. Det er bare det at faren til Lorenze er Lars Jonsen i følge KB.

Hvis du ikke har andre kilder å støtte deg til blir det vanskelig å dokumentere at Lorenze er Dtr til Lars Larsen.

RolfM

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Geir Tverå » 13. januar 2008 kl. 2.38

Ved innrulleringsmanntallet i 1806 befinner Lars Larsen, 32 år, seg som inderste på Hauknes.

Man kan ikke se bort fra at presten har skrevet feil. Det har forekommet.
Denne familien skal, i følge "Gård og Slekt i Hemnes" ha bosatt seg i Vesterålen, og dersom man vet nøyaktig hvor, kan det tenkes at man finner dette pikebarnet konfirmert.

Lars Jonsen Midtstraum (faren til Anders og Lars) ble enkemann for andre gang i 1797 og døde på Midtstraumen i 1811. Det kan uansett ikke være han som har vært og avlet barn på Hauknes i 1806/07.

"Gård og Slekt i Hemnes" finner du her: http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.html

Mvh
Geir

Ivar Martin Johansen
Innlegg: 88
Registrert: 24. januar 2005 kl. 21.08
Sted: HARSTAD

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 13. januar 2008 kl. 13.49

Jeg takker for alle henvendelser om saken.
I følge Hadsel mini. 1820-36 (ikke på nett enda) var Lorentse Kirstine Larsd., Kaljord, 17aar, konf. i 1824, trolig 8. søndag e.tref. Far: Lars Larsen, Kaljord.
Lars og Ingeborg fikk barn nr. 2 - Alette Marie, døpt 06.08.1809 i Hemnes og barn nr. 3 - Anne Johanna, født 17.03.1814 på Kaljord i Hadsel.
Lars var etter alt å dømme registrert på Kaljord i Hadsel i 1812/-13.
Mantall for militære innrullerede. Hadsel fjerding.
47. Kaljord, øde 0-1-12 1812
47. Kaljord m/Lonkefjord,18 mk. øde 1813, 18 mk. Lars Larsen, Strømmen i Ranen, tjenestedugelig.
Det synes hevet over tvil at Lorense var Lars Larsen sin datter. Lars var bl.a. fadder på noen av Lorenses barn.
Det som imidlertid er det store spørsmålet: Hvem var Lars Larsens kone - Ingeborg Anna (trolig) Torleifsdtr.? Hvor var hun fra?, når og hvor var de gift? Det er overveiende sannsynlig at de var gift før de kom til Hadsel rundt 1812/-13.
Mvh
Ivar M. Johansen

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Geir Tverå » 13. januar 2008 kl. 15.31

Jeg trodde jeg skulle sjekke dåpen til Alette for å se om foreldrene var gift, men jeg fant den ikke. Jeg har nemlig det inntrykket at de kan ha vært gift allerede da det første barnet ble døpt. Spørsmålet blir hvor?

Den eneste aktuelle Ingeborg Torleifsdatter jeg finner i 1801-tellingen bodde da i Kvæfjord.
Kan det være riktig kandidat?

Vielser skjedde som hovedregel i det sognet bruden var hjemmehørende. De kan derfor ha blitt gift nordafor, og deretter oppholdt seg i Rana i en periode før de flyttet nordover igjen.

Mvh
Geir

Ivar Martin Johansen
Innlegg: 88
Registrert: 24. januar 2005 kl. 21.08
Sted: HARSTAD

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 13. januar 2008 kl. 22.52

Vedr. Lars Larsen/Ingeborg Anna Torleifsdtr.
Det knytter seg interessante navn til noen av etterkommerne - navn som sannsynligvis knytter seg til Ingeborg.
1: Lorense Kristina Tiskløv.
2: Lorense hadde en bror som het Tollev Tyholdt.
3: Lorense hadde ei datter som hette Ingeborg Anna Tyholdt.
4: Aletta(e) Marie (Lorenses søster), hadde en sønn ved navn Hans Andreas Tislev.
5: Aletta hadde en sønn ved navn Karolius Rosenvinge Dissenthun.
6: Aletta hadde en sønn ved navn Lars Christian Bøchman.
Man kan ha flaks å treffe på den "rette" Ingeborg i FT 1801, men akkurat det navnet ble skrevet på flere måter. Dessuten er det usikkert om Torleivsdatter er korrekt. Det kan være Tollevsdtr. (jfr. Tollev - sønn). Men, alle tips mottas med takk!
Mvh
Ivar M.

gj03399
Innlegg: 17
Registrert: 22. juli 2006 kl. 0.16
Sted: TRONDHEIM

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av gj03399 » 29. juli 2013 kl. 22.19

Det er grunn til å tro at Ingeborg Anna Tollefsdatter var datter av en Tollef Tyholt, ettersom sønnen ble døpt med dette navnet. Og i Trondheim bodde det en tømmermann Tølløv Larsen Tyholt. Han var gift med Guru Ingebrigtsdatter, som døde 36 år gammel og ble begravet 1.3. 1788 på Lade (Strinda); familien bodde vel da på Tyholt i Strinda. Senere (i alle fall fra ca. 1804, da Tølløv nevnes i et innrulleringsmanntall; jeg finner ikke familien i folketellingen 1801) bodde Tølløv og hans nye kone Guru Olsdatter (som var 75 år ved skiftet etter Tølløv) på Hospitalsløkkan i Trondheim (ved skiftet etter Tølløv angis at gården lå i Dronningens gate, mellom Ole Ellingsens gård og "Dårekisten").

Tølløv døde 72 år gammel 12.1. 1818 av "Brystsvaghed" og ble begravet 18.1. ved Domkirken. I skiftet etter ham (Trondheim skifteprotokoll 21 (1810-24) fol. 314b) nevnes hans to etterlatte barn: Ingebrigt Tølløvsen Tyholt som var gift og oppholdt seg i Christiania, og Ingeborg Tølløvsdatter som var gift og oppholdt seg i Nordland.

Mvh Bjørn Olav Åsvold

Ivar Martin Johansen
Innlegg: 88
Registrert: 24. januar 2005 kl. 21.08
Sted: HARSTAD

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 31. juli 2013 kl. 13.59

Tusen takk Bjørn Olav!
Her var det interessante opplysninger som bør sjekkes nærmere. Jeg er ikke så godt kjent med "lokale" forhold i Trondheim med ulike kirkesogn. Om noen med lokalkunnskap kan bidra ytterlige, vil jeg bli svært takknemlig, men jeg skal prøve :wink:
Mvh
Ivar M.

gj03399
Innlegg: 17
Registrert: 22. juli 2006 kl. 0.16
Sted: TRONDHEIM

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av gj03399 » 22. august 2013 kl. 23.12

Tollef Larsen og Guri Ingebrigtsdatter Tyholt kom fra Innset (kilde: innrulleringsmanntall for Trondheim ca. 1804, Statsarkivet i Trondheim, der det angis at Ingebrigt Tollefsen Tyholt var født på Innset). Ved dåpen på Innset 20.7. 1783 kalles dattera kun Ingeborg, ikke Ingeborg Anna, men det forekommer at personer som senere i livet angis med to fornavn, kun er ført med ett fornavn i dåpsinnførselen. Etter min mening er det svært trolig at den Tollef Larsen Tyholts datter Ingeborg som var gift og bodde i Nordland i 1818, er samme person som Ingeborg Anna Tollefsdatter Kaljord. Det er vanskelig å se noen annen forklaring på at Ingeborg Annas sønn ble døpt Tollef Tyholt, og på at dattera Lorense døpte sin datter Ingeborg Anne Tyholt (f. 28.10. 1838, dpt. 16.6. 1839 i Hadsel). Riktignok ble barn i blant døpt med et "fint" slektsnavn som ikke tilhørte familien, men Tyholt var vel ikke et slikt navn.

Du nevner at Ingeborg Annas eldste datter ble døpt Lorense Kristina Tiskløv (døpt i Hemnes 1807). Tollef Larsen Tyholt var sønn av Lars Tollefsen og Lucie Jonasdatter på Knapset på Innset, og Tollef Larsen Tyholts mormor var visstnok Ingeborg Christophersdatter Tisløw, som det ble holdt skifte etter på Innset i 1750, se Arnt Stavnes nettsider: http://www.astavne.net/Rennebu/index.htm. Blant denne Ingeborgs barn var en Lorentz og ei Abel (som Ingeborg Annas andre datter, døpt i Hemnes 1809).

Opplysningen i skiftet etter Tollef Tyholt om at sønnen Ingebrigt oppholdt seg i Christiania, er trolig feil: I skiftedokumentene (Trondheim byfogd, Statsarkivet i Trondheim) står det konsekvent at han oppholdt seg i Christiansand.

Mvh Bjørn Olav

Ivar Martin Johansen
Innlegg: 88
Registrert: 24. januar 2005 kl. 21.08
Sted: HARSTAD

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 23. august 2013 kl. 22.04

Fantastisk Bjørn Olav!! :-)
Hjertelig takk for et nitid arbeid! Jeg har leita etter vielsen til Lars og Ingeborg, men uten resultat så langt. De var ikke gift i Hadsel. Jeg har tidligere sett etter i Hemnes, men fant ingen. Noen mener det var vanlig at vielsen fant sted på bruras hjemsted, og i så fall må jo det være i Trondheim? Hvis jeg skulle lete i kirkebøkene for "Trondheim", hvilket sogn ville være mest sannsynlig? Du nevner Innset - hvor ligger det?
Enda en gang - tusen takk :-)
Ivar M.

gj03399
Innlegg: 17
Registrert: 22. juli 2006 kl. 0.16
Sted: TRONDHEIM

Re: Vielse til Lars Larsen g.m. Ingeborg Anna Torleifsdtr

Legg inn av gj03399 » 25. august 2013 kl. 21.18

Tollef Tyholts bosted på Hospitalsløkkan i Trondheim hørte til Domkirkens sogn. Det andre aktuelle bysognet vil være Vår Frue kirke. Tyholt (rett utenfor datidens Trondheim, men nå bydel i Trondheim), der familien tydeligvis bodde i slutten av 1780-årene, hørte til Lade sogn i Strinda prestegjeld. Kanskje kan noen innførsler også være å finne i Bakke sogn i Strinda.
Innset ligger nå i Rennebu kommune i Sør-Trøndelag. På denne tida hørte Innset til Orkdal sorenskriveri (Sør-Trøndelag), men var et eget kirkesogn under Kvikne prestegjeld (Hedmark). Jeg tror den kirkeboka for Kvikne som begynner i 1764, er den første kirkeboka som omfatter Innset sogn.
Si gjerne fra hvis du finner Lars og Ingeborg Annas vielse eller annet intererssant om disse personene!
Mvh Bjørn Olav

Svar

Gå tilbake til «Rana»