Maren Jonasdatter Solhaug, nevnt 1755

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Lillian Birgitte Kleive
Innlegg: 276
Registrert: 4. oktober 2006 kl. 20.33
Sted: KLEIVE

Maren Jonasdatter Solhaug, nevnt 1755

Legg inn av Lillian Birgitte Kleive » 19. mars 2009 kl. 21.18

Hei ,jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne hvor foreldre til Maren kommer fra.Her mener jeg at foreldra står midt på siden
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-38
og her blir Maren døpt:Nede på høyre side
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Jeg har sett under Solhaug gård,men finner ingen Jonas.
Håper noen kan hjelpe meg :D
Mvh.Lillian

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Maren Jonasdatter Solhaug

Legg inn av dn20931 » 19. mars 2009 kl. 22.31

De gifter seg Hellig tre kongers dag 1755 som var mandag 6. januar på den første lenka di.
Syns konas navn ligner på Karren Andersdtr. Klarer heller ikke helt å tyde Jonas sitt etternavn og foreslår at du legger dette ut til skriftekspertene.
Men jeg er sikker på at det står Solhoug på begge to.

Jeg finner dem heller ikke under Solhaug Lenke Solhaug, men de fleste av fadderne var også derfra og både Ole Eriksen, Guri Mikkelsdtr og Johanna Hansdtr fant jeg der.
Det er derfor ikke tvil om at de i 1755 var der.

Mvh
Rolf M

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Maren Jonasdatter Solhaug

Legg inn av Geir Tverå » 19. mars 2009 kl. 22.50

Dersom Jonas ikke var bruker på Solhaug, vil han ikke være nevnt i gardshistoria, selv om han åpenbart bodde der.

Det er ikke sikkert at jeg kan bidra med noe du ikke vet hva fra før. Det jeg har funnet ut, er at Jonas Jonsen døde allerede i 1756 (skifte på Solhaug dette år). Jeg har ikke funnet dødsfallet i kirkeboka. I skiftet arver kona Karen Pedersdatter og dattera Maren (et halvt år gammel).

Jonas kan være han som døpes fra Skonseng i Rana i 1723. Det kan være en arbeidshypotese i mangel på andre aktuelle kandidater.
Dattera Maren Jonasdatter ble gift til Luktvatnet (Luktvassli Øvre), og der har hun fått navnet Budde i parentes. Dette skulle vel da bety at hennes far Jonas Jonsen var av Budde-slekt og muligens sønn av Jon Jonassen Budde fra Ytteren. Jon Jonassen var bruker på Steinbekkhaugen 1715-18, men det fremgår ikke av Mo Prestegjeld Gardshistorie at han er identisk med Jon Jonassen, bruker på Skonseng fra ca 1721. Dessverre er oppgitt alder/fødselsår svært avvikende. Jon Ytteren/Steinbekkhaugen skulle være født ca 1679, mens Jon på Skonseng er oppgitt f. ca 1701, død 1755.

Karen Pedersdatter er vanskeligere å plassere. Jeg vil vel anta at hun ble gift på nytt, men jeg har ikke funnet noe skifte etter henne som kunne være til hjelp.

Mvh
Geir

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Maren Jonasdatter Solhaug

Legg inn av Geir Tverå » 19. mars 2009 kl. 23.56

Kommentar til mitt forrige innlegg.

Jeg mener, med stor grad av sikkerhet, at det er snakk om en og samme Jon Jonassen. Født ca 1679 på Ytteren, gift 1711 med Berit Hansdatter, bruker på Steinbekkhaugen og på Skonseng. Begge døde i 1754/55 (skifte 1755). Alder ved død er ikke oppgitt.

Lillian Birgitte Kleive
Innlegg: 276
Registrert: 4. oktober 2006 kl. 20.33
Sted: KLEIVE

Re: Maren Jonasdatter Solhaug

Legg inn av Lillian Birgitte Kleive » 20. mars 2009 kl. 18.08

Takker for alle opplysningene :D Er det noen som har noe å tilføye så er jeg veldig takknemlig for det :D
mvh Lillian

Svar

Gå tilbake til «Hemnes»