Ole Pedersen og Ane (Ane d. 1937) *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj12466
Innlegg: 3
Registrert: 24. januar 2011 kl. 17.06
Sted: Bergen

Ole Pedersen og Ane (Ane d. 1937) *

Legg inn av gj12466 » 1. februar 2011 kl. 17.37

Hei!

Leter etter barna til Ole Pedersen og Ane

Min mor Hjørdis Johanne (gift Kallekleiv, Bergen) født på Nesna 16.11.23., flyttet til Sandessjøen, til sin mor da hun var 14 år.(Strandåsen)

Hennes mor er:
Emelie Kristine Oladdr. (?) Laavøy (?) oppvoks på Nesna. Giftet seg med Ludvig (?) og flyttet til Sandessjøen, og drev gard der (Strandåsen)

Hjørdis Johanne (gift Kallekleiv, Bergen) var såkaldt "uekte barn" og voks opp hos sin bestemor og bestefar i Nesna til hun var 14 år:

Ole Pedersen og Ane (Laavøy?)( besteforeldre )
Har hørt de hadde 4 barn, men er ikke sikker.

Kan du finne ut hva barna til Ole Pedersen og Ane heiter, og hvor de flyttet hen. Har hørt at Ane døde av kreft ca. i 1937.

Visst du kan hjelpe, så hadde det vært fint.:-)


Med vennlig hilsen

Liv Erstad

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Pedersen og Ane

Legg inn av Astrid Ryen » 1. februar 2011 kl. 18.13

Dette må være din mors dåp:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna i Nesna, Klokkerbok nr. 838C07 (1910-1928), Fødte og døpte 1924, side 117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120
Mvh Astrid

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ole Pedersen og Ane

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 1. februar 2011 kl. 18.44

Hei og velkommen til DIS slektsforum, Liv :)

Dåpen til din mormor finner vi Nesna 1895, nr 16 - Lenke her

Emilie Kristine Augusta med foreldre Ole Pedersen og Ane Kristine Hansdatter. Foreldrenes bosted tolker jeg som Nippelberg / Levang i Nesna og fødselsår på begge er 1866.

Familien inkl de 4 barna du søkte etter finner vi da i FT1900 på Klubben i Nesna - Lenke her

Nå kan du lete videre i folketellingen 1910 etter Emilie og hennes søsken.
Vennlig hilsen Gry

gj12466
Innlegg: 3
Registrert: 24. januar 2011 kl. 17.06
Sted: Bergen

Re: Ole Pedersen og Ane

Legg inn av gj12466 » 5. februar 2011 kl. 18.33

Hei igjen!
Har sett på linkene du sendte til meg, takk for det!
Men eg er litt usikker om det er rette foreldre til min mormor fordi det er forskjellig fødselsdato
1 link:
Barnedåpen: Emelie Kristine Augusta: født 10.04.95

2. link:
Famelien og barn
Emelie Odsdatter født: 1894

Foreldre i første link: Ole Martin Pedersen og Ane Kristine Hansdatter

Foreldre i andre link: Ole Pedersen Og Anne Hansdatter. Hun heter Ane!

Så Emelie har fått forskjellige fødselsår. Det er også forskjellige fornavn, også på foreldrene.

Hva tror du? er dette min mormor og hennes foreldre?

Eg takker for all hjelp:-) Mvh Liv Erstad

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Ole Pedersen og Ane

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. februar 2011 kl. 19.12

Jeg tror de kildene som Gry har funnet er de riktige. Årstallene i folketellingene (FT) er ikke alltid riktige. Det kan være store avvik. Likeså finner du svært ofte bare første fornavn der hvor en person har flere. Som oftest er det jo det som ble brukt til daglig. At din oldemor het Ane og ikke Anne, kan bero på hvordan den som skrev (presten eller den som registrerte i FT1900) mente at det skulle skrives. Mange ganger finner en navnet skrevet "Ane", med strek over n'en. Dette betyr at bokstaven er dobbel og at navnet skal leses som "Anne". Du finner hva som er riktig når du finne dåpen hennes. Ved dåpen til Emilie (eller Emelie som navnet ofte ble uttalt, og som det står i FT1900) står det at begge foreldrene er født i 1866. Dette årstallet kan være feil. Det kommer an på hvor presten har det fra. Men som oftest stemmer det.

Lykke til med videre leting :)

Mvh Paul

gj12466
Innlegg: 3
Registrert: 24. januar 2011 kl. 17.06
Sted: Bergen

Re: Ole Pedersen og Ane

Legg inn av gj12466 » 9. februar 2011 kl. 9.36

Hei!

Har prøvt å finne ut om min mormor søsken, men har ikke lykkes i det. Var inne på folketellingen 1910, men fikk ikke opp navnene på dem.

Hadde vært fint vist du kunne hjelpe meg i å finne hennes søsken, hvem de blei event. blei gift med, dødsdato.

Eg er glad for all hjelp!


Mvh Liv Erstad

Svar

Gå tilbake til «Nesna»