Annfinn Jonsson, f. ca 1590 på Åneset, ryddet Grane

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj22587
Innlegg: 13
Registrert: 7. november 2014 kl. 15.26
Sted: våler

Annfinn Jonsson, f. ca 1590 på Åneset, ryddet Grane

Legg inn av gj22587 » 7. januar 2015 kl. 15.31

Er på utkikk etter mer informasjon om Annfinn Jonsson.
Han ble født på Åneset ca 1590 og bodde der til han ryddet og tok over Grane på 1600-tallet. Jeg har lest om ham i bygdebøkene, men jeg vet ikke hvem foreldrene hans var og hvor de kom fra. I følge sagnet nedskrevet i "Storjorden" kom personen som ryddet og tok over Grane etter byllepesten fra Jämtland. Her nevnes Anfinns sønn, Jon Anfinsson (f.mellom 1605-1620, bodde på Åneset med Kari Olsdatter, f***, d. ca 1746). Det ryktes at Jon ble 135 år gammel! I alle fall skrev presten det da han døde. Det er vel rimeligere å tro at han ble mellom 100 og 110 år gammel. Uansett, Han og hans etterkommere har jeg relativt god oversikt over, fram til min bestefar. De ble visst kalt "Jæmtinger" og bodde på Grane i flere generasjoner før de vandret mot Tjøtta og bosatte seg i området rundt Alstahaug. På begynnelsen av 1900-tallet dro min oldefar til Trondheim og min bestefar flyttet videre nedover til Akershus hvor vi bor den dag i dag. De fleste gjenlevende slektningene derfra er nå borte, og jeg leter og leter i kirkebøker og annet materiale. Bygdebøkene har vært til god hjelp, men det hadde vært veldig interessant å få vite om det er flere som forsker på samme person som meg? Annfinn ryddet som sagt Grane og det er denne gården som var opphavet til det som i dag er Grane kommune.
Jeg ønsker å vite hvem han var, hvor han kom fra, var familien hans kanskje fra Sverige? Hvem var hans hustru?
Setter meget stor pris på alle hjelp :)

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Annfinn Jonsson, f. ca 1590 på Åneset, ryddet Grane

Legg inn av Geir Tverå » 7. januar 2015 kl. 17.49

Annfinn Jonson er også en av mine forfedre.

Det er nok tilgangen på kildemateriale fra denne tiden som gjør det vanskelig å si noe mer om opphavet hans. Det finnes skattelister fra 1610 og fremover. De inneholder ofte bare fornavn, men har nok vært avgjørende for at forfatteren av Vefsn bygdebok, Gardshistorie for Grane (3 bind), har kunnet si noe om hans bevegelser. At han kalles Anfinn Jamt i ei av kildene, tyder vel på at han var fra Jamtland. Bygdebokforfatteren har vært grundig, og hadde det vært mulig å fremskaffe flere opplysninger om mannen, eller hva kona het, så hadde det nok stått i boka.

Vi kjenner bare til ett barn; sønnen Jon. At han skulle vært 135 år da han døde, ville være utrolig, og det mente også presten da han skrev en oppsummering på slutten av 1714 (høyre side, nederste halvdel): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Kona Karen Olsdatter døde i 1746 og oppgis da til 102 år (f. 1644).

Når det gjelder boka Storjorden, er den ikke helt til å stole på. Den inneholder en del faktafeil, men også mange gode historier.

Svar

Gå tilbake til «Grane»