Manasse Gjertsen (ca. 1800-68)
Moderator: MOD_Nordland
Manasse Gjertsen (ca. 1800-68)
Dette kan være enkle saker for de som vet det, men jeg finner ikke helt ut av det.
Manasse Gjertsen skal være født i Alstahaug omkring 1800. I 1834 flyttet han til Vega. Det ser ut til at han har vært gift med en Lavina Larsdtr. (f. ca. 1800). Da datteren Ane Pauline (1830-69) ble viet, var Manasse på Holand på Vega. Ved folketellingen 1865 var han blitt enkemann. Mitt første spørsmål: Var han gift med Lavina? Når levde hun event.?
Manasses foreldre skal være Gjert Pedersen (f. 1762) og Andrea Paulsdtr. (f. 1760) fra Alstahaug. Gjert Pedersens far skal i følge FS være Peder Ingebrigtsen. Mitt andre spørsmål: Er dette riktige funn?
Takker på forhånd for innspill og svar på mine spørsmål.
Hermod Moursund
Manasse Gjertsen skal være født i Alstahaug omkring 1800. I 1834 flyttet han til Vega. Det ser ut til at han har vært gift med en Lavina Larsdtr. (f. ca. 1800). Da datteren Ane Pauline (1830-69) ble viet, var Manasse på Holand på Vega. Ved folketellingen 1865 var han blitt enkemann. Mitt første spørsmål: Var han gift med Lavina? Når levde hun event.?
Manasses foreldre skal være Gjert Pedersen (f. 1762) og Andrea Paulsdtr. (f. 1760) fra Alstahaug. Gjert Pedersens far skal i følge FS være Peder Ingebrigtsen. Mitt andre spørsmål: Er dette riktige funn?
Takker på forhånd for innspill og svar på mine spørsmål.
Hermod Moursund
- Lars Jørgen Ormestad
- Sted: UNDRUMSDAL
Re: Manasse Gjertsen (ca. 1800-68)
Manasse står i folketellingen fra 1801 iallefall: på Herten
Her kan det se ut som litt av det andre du skriver også stemmer.
Mvh. Lars Jørgen
Her kan det se ut som litt av det andre du skriver også stemmer.
Mvh. Lars Jørgen
- Lars Jørgen Ormestad
- Sted: UNDRUMSDAL
Har du funnet fødselen til datteren Ana Pauline?
Der vil det stå om hun er ægte eller uægte = om foreldrene er gift eller ikke.
Er også veldig greit om du legger med lenke til de opplysningene du har fra før, her kan du lese om hvordan du legger ut lenker fra digitalarkivet.
Mvh. Lars Jørgen
Der vil det stå om hun er ægte eller uægte = om foreldrene er gift eller ikke.
Er også veldig greit om du legger med lenke til de opplysningene du har fra før, her kan du lese om hvordan du legger ut lenker fra digitalarkivet.
Mvh. Lars Jørgen
Ved Ane Paulines dåp er Lavina benevnt som pige, og begges første leiermål. Så de var ikke gift. Det er vel Manasse som gifter seg nr 4 her Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Ekteviede 1834-1836, side 386-387.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Tusen hjertelig takk for svært god hjelp. Jeg er deg stor takk skyldig.
Foreldrene til Lavina Larsdtr. har vært vanskelig å finne. I FT 1865 står det at hun er født i Vega, men der finner jeg ingen med det navnet, altså ett år. Derimot har jeg funnet Lava Larsdtr. (1 år) i FT 1801 i Vefsn - Gangmarken - med foreldre Lars Christian Olsen (f. 1765) og Berit Kirstine Jacobsdtr. (f. 1767). Kanskje den rette?
Foreldrene til Lavina Larsdtr. har vært vanskelig å finne. I FT 1865 står det at hun er født i Vega, men der finner jeg ingen med det navnet, altså ett år. Derimot har jeg funnet Lava Larsdtr. (1 år) i FT 1801 i Vefsn - Gangmarken - med foreldre Lars Christian Olsen (f. 1765) og Berit Kirstine Jacobsdtr. (f. 1767). Kanskje den rette?
Det er ikke alltid alderen stemmer i folketellingene. Lavina fra Vega er vel konfirmant nr 12 her Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Konfirmerte 1824, side 480-481.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
Muligheten for at det er den riktige Lavina er vel tilstede, men man vet ikke.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
Muligheten for at det er den riktige Lavina er vel tilstede, men man vet ikke.
Jo, den hadde jeg oversett. Det er vel stor sannsynlighet for at det er den riktige, men jeg finner ingen i kirkebøkene fra 1799 til 1804 over døpte som stemmer med denne. Den eneste er den Lavina Maria som er døpt i 1799, men faren het da Povel Olsen.
Takk igjen for svaret.
Hermod
Takk igjen for svaret.
Hermod
I 1802 er det døpt en Lavina Maria, hvor faren er Lars Hermansen fra Skjærvær. Morens navn er ikke nevnt. I konfirmantlistene på den tiden er det ofte husbondens navn som står istedet for farens navn. I dette tilfelle er Lavina 22 år, og da er hun antagelig tjenestepike hos Nils Jakobsen på Floa.
Mvh per olav
Mvh per olav
Ser at Lars Hermansen blir gift med Maren Kristiansdtr i 1795. Han bor da på Vika, hun i Skjærvær. Ser ut til at de bosetter seg i Skjærvær.
Mvh Per Olav
Mvh Per Olav
Takker så mye for utrolig god hjelp.
Har lett etter Maren Christiansdtr.'s død, men har foreløpig ikke funnet det. Lars Hermandsen giftet seg igjen 21. sept. 1823 med Marith Christoffersdtr. (f. ca. 1767). Har heller ikke funnet Lars Hermandsen død.
Takker igjen.
Hermod
Har lett etter Maren Christiansdtr.'s død, men har foreløpig ikke funnet det. Lars Hermandsen giftet seg igjen 21. sept. 1823 med Marith Christoffersdtr. (f. ca. 1767). Har heller ikke funnet Lars Hermandsen død.
Takker igjen.
Hermod
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Skiftet etter Maren Christiansdatter ble holdt i 1822/23: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24918/177/
(innledningen starter nederst på foregående side)
(innledningen starter nederst på foregående side)
Takker for at du ga meg skiftet. Det hjalp å finne årstallet for Maren Christiansdtr.'s død. Stolte for mye på at de "søkbare kirkebøkene" hadde med alt, men det hadde de ikke. Hun døde 29. april 1821 i Skjærvær - 51 år. Født 1770.
Takker igjen!
Hermod
Takker igjen!
Hermod
Litt korrektur: Maren Kristiansdtr dør 29. april i 1822, og alderen er 57 år. Det skulle tilsi at hun er født ca 1765. Hun har nok vært noe eldre for jeg finner henne født i 1762 av foreldre Kristian Jonsen (ca 1718-1792) og Berte (Berit) Olsdtr (ca 1720-1798) som bor på Valnødø. (Er ganske sikker på at dette er riktig, for da Lars og Maren får sitt første barn (uekte) i 1793 står det at han er fra Eidem og hun fra Valnødø.)
Finner ikke når Lars dør. Han gifter seg jo på nytt i 1823 med Marit Kristoffersdtr fra Kilvær. Kilvær ligger i Tjøtta (Alstadhaug) såvidt jeg vet. Kanskje han flytter dit.?
Mvh Per Olav
Finner ikke når Lars dør. Han gifter seg jo på nytt i 1823 med Marit Kristoffersdtr fra Kilvær. Kilvær ligger i Tjøtta (Alstadhaug) såvidt jeg vet. Kanskje han flytter dit.?
Mvh Per Olav
Takker så mye igjen. Er utrolig glad for opplysningene!
Hermod
Hermod
Er det noen som har funnet dåpen og vielsen til Gjert Pedersen (f. 1762) og Andrea Paulsdtr. (f. 1760)? Har funnet tre barn: Paul (f. 1793), Peter Christian (f. 1797) og Manasses (f. 1800), men ikke funnet dåpen til Gjert og Andrea som ved dåpene og ved FT 1801 oppholdt seg i Herten i Alstahaug.
Håper noen har funnet disse data. Takk igjen.
Hermod
Håper noen har funnet disse data. Takk igjen.
Hermod
-
- Sted: HAUGESUND
Gjerts fødsel
Name: Giert Pedersen
Baptism/Christening Date: 09 Feb 1762
Baptism/Christening Place: ALSTAHAUG, NORDLAND, NORWAY
Father's Name: Peder Ingebrigtsen
Indexing Project (Batch) Number: C42739-1
System Origin: Norway-VR
Source Film Number: 125052
Reference Number: 2:1DFNS19
Collection: Norway Baptisms, 1634-1927
Mvh
Vigdis

Name: Giert Pedersen
Baptism/Christening Date: 09 Feb 1762
Baptism/Christening Place: ALSTAHAUG, NORDLAND, NORWAY
Father's Name: Peder Ingebrigtsen
Indexing Project (Batch) Number: C42739-1
System Origin: Norway-VR
Source Film Number: 125052
Reference Number: 2:1DFNS19
Collection: Norway Baptisms, 1634-1927
Mvh
Vigdis
Takk. Det hadde jeg funnet. Se første innlegg! Takk uansett.
-
Fint at du hadde funnet den selv
Stusset bare på hvorfor du da spurte etter dåpen til Gjert Pedersen i ditt siste innlegg, hvis du allerede hadde funnet den?
Mvh
Vigdis

Stusset bare på hvorfor du da spurte etter dåpen til Gjert Pedersen i ditt siste innlegg, hvis du allerede hadde funnet den?
Mvh
Vigdis
Vet ikke hvor mye en skal stole på FS.....
samt at jeg har lett omkring dette tidsrommet i kirkeboka..... Derfor håper jeg at noen har funnet akkurat det.
- Geir Tverå
Dåpen til Giert i kirkeboka, nederst til høyre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-248
-
Hermod skrev:Vet ikke hvor mye en skal stole på FS.....
Nei, man skal ikke stole blindt på FS, men må alltid sjekke i kirkeboka. FS er dog et greit utgangspunkt, derfor så går jeg alltid der først når jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete.
Og det var nok på bakgrunn av informasjonen fra FS at dåpen i kirkeboka til slutt dukket opp. Det viser hvor viktig det er å oppgi ALT man vet av opplysninger

Mvh
Vigdis
Den overså jeg helt. Takk til deg som fant den.
Vigdis: Ikke for å fortsette den diskusjonen der, men jeg oppga FS i mitt første innlegg. Takk til dere begge for hjelp.
Vigdis: Ikke for å fortsette den diskusjonen der, men jeg oppga FS i mitt første innlegg. Takk til dere begge for hjelp.
Så ikke i farta at det var Geir (som vanlig) som fant Gjerts dåp. Takk til deg. Finner du Andreas dåp også. Jeg finner den ikke - ca. 1760.
Hermod
Hermod
- Geir Tverå
Når man har datoen, går det som regel greit. Dåpen til Andrea har jeg ikke funnet, men det er fort gjort å overse noe.
Det jeg har funnet, er skiftet til det som må være hennes mor på Kleiven i Alstahaug i 1778. Hun het Synneve Baltsersdatter. Faren het Povel Andersen. Andrea oppgis å være 18 år, altså født ca 1760. Vi finner også Anna Dorthea Povelsdatter (14 år), samt 3 barn fra Synneves første ekteskap.
Det jeg har funnet, er skiftet til det som må være hennes mor på Kleiven i Alstahaug i 1778. Hun het Synneve Baltsersdatter. Faren het Povel Andersen. Andrea oppgis å være 18 år, altså født ca 1760. Vi finner også Anna Dorthea Povelsdatter (14 år), samt 3 barn fra Synneves første ekteskap.
-
Hermod skrev:Den overså jeg helt. Takk til deg som fant den.
Ja, jeg ser at du har hevist til FS som kilde, men opplysning om dåpsdatoen som var oppgitt i FS hadde kanskje gjort det enklere for de som prøvde å hjelpe deg fra starten av, samt at man er tydelig på hva man er på jakt etter

Mvh
Vigdis
Flott, begge to, for god hjelp. Her har vi kommet et steg videre.
Hermod
Hermod
Forresten, Geir. Hvem var Synneves første mann? Og når levde Povel Andersen - leveår?
- Geir Tverå
Synneves første ektefelle: Anders Hansen (skifte Kleiven 1758).
Povel Andersen, døpt 1735 (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96
Skifte Povel: 1782 på Kleiven.
Povels foreldre: Anders Povelsen/Paulsen (skifte Kleiven 1754) og Dorthe Nilsdatter (skifte Kleiven 1758).
Povel Andersen, døpt 1735 (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96
Skifte Povel: 1782 på Kleiven.
Povels foreldre: Anders Povelsen/Paulsen (skifte Kleiven 1754) og Dorthe Nilsdatter (skifte Kleiven 1758).
Tusen hjertelig takk, Geir.