Jeg håper det er noen som har opplysninger om slektsbakgrunnen til Mathias Olsen Zahl som var født i Alstahaug 4/3-1827 og døde 14/2-1904.
Han skal ha vært sønn av en Ole Zahl og kone Ane.
Med hilsen og på forhånd takk for svar. Ole-Johan Valle
Mathias Olsen Zahl f. 4/3-1827
Moderator: MOD_Nordland
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Mathias Olsen Zahl f. 4/3-1827
Hei
Tror dette må være Ole og Anne i 1865 på Leinæs i Alstahaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=304#ovre
Mvh
Marit
Tror dette må være Ole og Anne i 1865 på Leinæs i Alstahaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=304#ovre
Mvh
Marit
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Ved hjelp av innrulleringsmanntallene mellom 1809 og 1835 har jeg kommet frem til at det må forholde seg slik:
Mathias sine foreldre var Ole Zahl Olsen (f. 1805) og kona Anne (jfr. FT 1865).
Ole Zahl Olsen var sønn av Ole Christian Olsen som vi finner sammen med sine foreldre på Lejnæs i 1801. Mora het Massi Nilsdatter, tror jeg.
Mvh
Geir
Mathias sine foreldre var Ole Zahl Olsen (f. 1805) og kona Anne (jfr. FT 1865).
Ole Zahl Olsen var sønn av Ole Christian Olsen som vi finner sammen med sine foreldre på Lejnæs i 1801. Mora het Massi Nilsdatter, tror jeg.
Mvh
Geir
- Geir Tverå
Deler av teksten er utydelig, men for meg ser det ut som mora het Malfri Nielsd., ikke Massi, som jeg skrev i mitt forrige innlegg (basert på FamilySearch).
Finner ingen Massi Nilsd. i Alstahaug i 1801, men det er ei Malfrid på Hestad. Om dette er den samme som ble gift med Ole Christian, vet jeg ikke da jeg ikke fant vielsen i farta (dette er ikke den enkleste kirkeboka å lete i).
Mvh
Geir
Finner ingen Massi Nilsd. i Alstahaug i 1801, men det er ei Malfrid på Hestad. Om dette er den samme som ble gift med Ole Christian, vet jeg ikke da jeg ikke fant vielsen i farta (dette er ikke den enkleste kirkeboka å lete i).
Mvh
Geir
Sist redigert av Geir Tverå den 17. juni 2007 kl. 13.32, redigert 1 gang totalt.
- Geir Tverå
Da har jeg det klart:
Ole Christian ble gift i 1804 med Maalfrid Nilsdatter. Hun ble født 1773 på Øver-Laksforsen i Grane av foreldre: Nils Persen og Agatha Persdatter.
(Kilder: Vefsn bygdebok, særbind IIIa - Gardshistorie for Grane.)
Hun er også tipp-tippoldebarnet til Thomas på Sund og nevnt i som etterkommer i "Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord" av Gerd Karin Lysholm.
Mvh
Geir
Ole Christian ble gift i 1804 med Maalfrid Nilsdatter. Hun ble født 1773 på Øver-Laksforsen i Grane av foreldre: Nils Persen og Agatha Persdatter.
(Kilder: Vefsn bygdebok, særbind IIIa - Gardshistorie for Grane.)
Hun er også tipp-tippoldebarnet til Thomas på Sund og nevnt i som etterkommer i "Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord" av Gerd Karin Lysholm.
Mvh
Geir
Hei !
Jobber med mine aner og ser at navnet Sahl ( Zahl ) er brukt. En av mine aner stammer fra en Johannes Sahl ( Z) F. Alstadhaug /NO. Det er det eneste jeg vet om han.Vet ikke navnet på hans ektefelle. Johannes fikk en datter ved navn Johanna Sahl Johannesdtr. f. 14.4. 1827.Hjertland . Vefsen I Nordland. Hun kom til Harstadområdet og ble gift med Tobias Heggelund Larsen Brems. Johanna og Tobias blir mine tippolddeforeldre.
Derfor mon tro om dette kan ha noen forbindelse med denne Zahl dere har forsket på ? Jeg har foreløpig ikke lyktes å komme videre på denne grenen.
Kjekt med en tilbakemelding , på forhånd takk.
hilsen svein skoglund
[email protected]
Jobber med mine aner og ser at navnet Sahl ( Zahl ) er brukt. En av mine aner stammer fra en Johannes Sahl ( Z) F. Alstadhaug /NO. Det er det eneste jeg vet om han.Vet ikke navnet på hans ektefelle. Johannes fikk en datter ved navn Johanna Sahl Johannesdtr. f. 14.4. 1827.Hjertland . Vefsen I Nordland. Hun kom til Harstadområdet og ble gift med Tobias Heggelund Larsen Brems. Johanna og Tobias blir mine tippolddeforeldre.
Derfor mon tro om dette kan ha noen forbindelse med denne Zahl dere har forsket på ? Jeg har foreløpig ikke lyktes å komme videre på denne grenen.
Kjekt med en tilbakemelding , på forhånd takk.
hilsen svein skoglund
[email protected]