Navnet "Bech" på Herøy, tidlig 1800? *
Moderator: MOD_Nordland
Navnet "Bech" på Herøy, tidlig 1800? *
Noen som vet hvor Bech slekta på Herøy kom fra , eller hvordan navnet har oppstått ?
Jeg ser at min tipp-tipp-tipp oldefar Nils Christian Larsen Bech 1798-1873, Tenden, Herøy hadde navnet Bech, men hans far Lars Ellingsen, 1755- , Skar, Herøy og dernest far Elling Larsen ca 1723-ca 1797, Lurøy ikke hadde navnet Bech.
Jeg ser at min tipp-tipp-tipp oldefar Nils Christian Larsen Bech 1798-1873, Tenden, Herøy hadde navnet Bech, men hans far Lars Ellingsen, 1755- , Skar, Herøy og dernest far Elling Larsen ca 1723-ca 1797, Lurøy ikke hadde navnet Bech.
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Re: Bech på Herøy
Det er ikke godt å si. Jeg finner ikke navnet Bech nevnt verken ved dåp, folketellingen 1865, ved død eller ved skifte.
I hvilken sammenheng er det han skal ha brukt det navnet?
I hvilken sammenheng er det han skal ha brukt det navnet?
10 juni (nr 18 ) 1831 får Nils Larsen Bech og hans 2nde hustru Elen Stenersdatter sønnen Andreas Nilsen Bech. Det finnes også en annen Andreas Bech født samme år, men hans far heter Nils Andersen Bech.
Nils Christian Larsen Bech og navnebroren Nils Andersen Bech er tidligere diskutert i denne tråden:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=341497&highlight=nils+larsen+bech#341497
Nils Christian Larsen Bech og navnebroren Nils Andersen Bech er tidligere diskutert i denne tråden:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=341497&highlight=nils+larsen+bech#341497
Nils Larsen og hustru Elen døper sin sønn Andreas Bech, nr 18 her Herøy i Alstahaug, Klokkerbok nr. 834C01 (1820-1847), Fødte og døpte 1831, side 79-80.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Bech er altså et fornavn her, og det var ikke helt uvanlig på den tiden med slikt tilnavn.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Bech er altså et fornavn her, og det var ikke helt uvanlig på den tiden med slikt tilnavn.
- Geir Tverå
Nils Christian Larsen brukte med andre ord ikke navnet Bech. Han døpte sønnen Andreas Bech til fornavn. Bech var egentlig et slektsnavn, men utover 1800-tallet ble det populært å ta navn fra kjente slekter som fornavn. Gyth og Dass er også navn som går igjen som døpenavn. En av mine tippoldefedre ble døpt Bech Kristian. Bech var dessuten ikke forbeholdt menn, jeg har også sett kvinner som har hatt dette som andre eller tredje fornavn.
Andreas Bech Nilsen er navnet som står ved vielsen i 1854 (i klokkerboka, nederst): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
I kirkeboka for Alstahaug står kun fornavnene.
I 1865- og 1875-tellingene er han oppført som Andreas Nilsen.
Andreas Bech Nilsen er navnet som står ved vielsen i 1854 (i klokkerboka, nederst): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
I kirkeboka for Alstahaug står kun fornavnene.
I 1865- og 1875-tellingene er han oppført som Andreas Nilsen.
Takk for det!
Navnebroren Andreas Bech nr 21 (I den permanente lenken Wilfred Westerli henviste til) med far Nils Andersen , hadde også Bech navnet som et fornavn.
Da har altså Andreas Bech Nilsen brukt Bech navnet som et slektsnavn på sine barn. Her med min tipp-oldefar Eldor Mørch Andreassen Bech
Dåp nr 2

Navnebroren Andreas Bech nr 21 (I den permanente lenken Wilfred Westerli henviste til) med far Nils Andersen , hadde også Bech navnet som et fornavn.
Da har altså Andreas Bech Nilsen brukt Bech navnet som et slektsnavn på sine barn. Her med min tipp-oldefar Eldor Mørch Andreassen Bech
Dåp nr 2
- Geir Tverå
Andreas og Martha har tatt Bech som slektsnavn ved 1900-tellingen, hvis det da ikke er en registreringsfeil.
I folketellingene for 1900 og 1910 er Eldor oppført som Eldor Andreassen.
Eldor var tydeligvis resultat av et sidesprang, og jeg vet ikke hvem han vokste opp hos. Det var uansett mange som skiftet etternavn på denne tiden da det var blitt vanlig med faste slektsnavn. Han har vel valgt å ta slektsnavnet til faren på et eller annet tidspunkt. Hvilket navn halvsøsknene senere brukte, kan sikkert du svare på.
I folketellingene for 1900 og 1910 er Eldor oppført som Eldor Andreassen.
Eldor var tydeligvis resultat av et sidesprang, og jeg vet ikke hvem han vokste opp hos. Det var uansett mange som skiftet etternavn på denne tiden da det var blitt vanlig med faste slektsnavn. Han har vel valgt å ta slektsnavnet til faren på et eller annet tidspunkt. Hvilket navn halvsøsknene senere brukte, kan sikkert du svare på.
Andreas Bech Nilsen giftet seg med Marta Maria Jørgensdatter i 1854. De første årene var de inderster hos faren hans. I 1865 var Andreas husmann uten jord og fisker, men hadde 2 kyr og 1 sau som han kjøpte for til. I 1875 hadde Andreas og Marta tre tjenestejenter og ett losjerende par.
Kristine Kristiansdatter (Eldors mor) var tjenestepike hos Andreas Bech Nilsen mens hans kone var gravid. Han hadde pensjonat og frakteskuter på Helgeland. Kristine fikk Eldor først, men da hun igjen ble gravid og fikk datteren Eva, ble det ordnet slik at hun emigrerte til Amerika.
Eldor vokste opp hos et "væreierpar" Nils Nilsen og Nina Kaspersen (gnr.45 bnr 2 Gjedsfjorden i Herøy). Eldor ble konfirmert i 1901 og bodda da i Gjedsfjorden. Mora var død.
Han kom senere med ei frakteskute til Finnmark.
Om Eldors "halvsøsken" tok navnet Bech til etternavn vet jeg ikke. Eldor har vel da tatt navnet Bech til etternavn senere (Navneloven kom jo i 1923) . På FT1910 er han å finne i Kjøllefjord i Lebesby. Senere flytter han til Mårøy.
Han skal etter å ha fått barn og giftet seg på Mårøy forsvunnet, til Trondheim og ingen har hørt fra han siden.
Kristine Kristiansdatter (Eldors mor) var tjenestepike hos Andreas Bech Nilsen mens hans kone var gravid. Han hadde pensjonat og frakteskuter på Helgeland. Kristine fikk Eldor først, men da hun igjen ble gravid og fikk datteren Eva, ble det ordnet slik at hun emigrerte til Amerika.
Eldor vokste opp hos et "væreierpar" Nils Nilsen og Nina Kaspersen (gnr.45 bnr 2 Gjedsfjorden i Herøy). Eldor ble konfirmert i 1901 og bodda da i Gjedsfjorden. Mora var død.
Han kom senere med ei frakteskute til Finnmark.
Om Eldors "halvsøsken" tok navnet Bech til etternavn vet jeg ikke. Eldor har vel da tatt navnet Bech til etternavn senere (Navneloven kom jo i 1923) . På FT1910 er han å finne i Kjøllefjord i Lebesby. Senere flytter han til Mårøy.
Han skal etter å ha fått barn og giftet seg på Mårøy forsvunnet, til Trondheim og ingen har hørt fra han siden.
Hei
Niels Christian Larssen hadde ikke navnet Bech. men to av hans brødre hadde det som døpenavn, mens en annen av brødrene hadde Angel som døpenavn.
Se kirkeboken for Alstahaug/Herøy døpt i 1799.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %250A%2524
Niels Christian Larssen hadde ikke navnet Bech. men to av hans brødre hadde det som døpenavn, mens en annen av brødrene hadde Angel som døpenavn.
Se kirkeboken for Alstahaug/Herøy døpt i 1799.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %250A%2524
Hei
Det er lenge siden dette emnet ble diskutert, men jeg håper at jeg får et svar fra deg. Om Bech slekta står det mye skrevet i Tenna boka. Jeg er etterkommer etter Anders sønn Johan. Anders og Johan hadde begge 2 leiermål med tjenestejenter.
Beck er et døpenavn og Anders bror hadde Angel som døpenavn. Vi er etterkommer etter admriral og pirat "Rusthung" og jeg har kontakt med slektninger i Amerika.
Hilsen Arnhild Thoresen Herøy
Det er lenge siden dette emnet ble diskutert, men jeg håper at jeg får et svar fra deg. Om Bech slekta står det mye skrevet i Tenna boka. Jeg er etterkommer etter Anders sønn Johan. Anders og Johan hadde begge 2 leiermål med tjenestejenter.
Beck er et døpenavn og Anders bror hadde Angel som døpenavn. Vi er etterkommer etter admriral og pirat "Rusthung" og jeg har kontakt med slektninger i Amerika.
Hilsen Arnhild Thoresen Herøy
Thomas skrev:Om Eldors "halvsøsken" tok navnet Bech til etternavn vet jeg ikke. Eldor har vel da tatt navnet Bech til etternavn senere (Navneloven kom jo i 1923) . På FT1910 er han å finne i Kjøllefjord i Lebesby. Senere flytter han til Mårøy.
Eldor Andreassen Mørk Beck ble meldt død i Trondheim i slutten av desember 1942
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.