Fosterbarn Alexander Johan Olufsen f. 1869 (1870) *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj16994
Innlegg: 10
Registrert: 24. september 2012 kl. 14.59
Sted: vanse

Fosterbarn Alexander Johan Olufsen f. 1869 (1870) *

Legg inn av gj16994 » 16. januar 2013 kl. 11.20

Hei :)

Jeg lurer på om noen har opplysninger om Alexander ( Aleksander) Johan Olufsen f. 1869 (1870) på Vega. Han står oppført som fosterbarn og at mor døde rett etter fødsel. Foreldrene var ugift og far kom fra Verdal. Slik jeg forstår var ikke far bosatt på Vega.
Fosterforeldrene het Johan Haakensen og Johanna Nielsdtr og de bodde i Baadnesmyren.

Jeg har noen navn men jeg vil så gjerne vite litt om hva som skjedde, hvorfor han ikke fikk være hos familien men ble satt i fosterhjem. Var fosterforeldrene i slekt kanskje?
Jeg ønsker også opplysninger om faren hans Oluf Baardsen fra Verdal. Var han bosatt på Vega og hvor lenge osv.
Jeg har blitt fortalt at jeg er av taterslekt og lurer på om kanskje Oluf var reisende? Av det jeg har funnet til nå er det lite som stemmer med det. Var det tatere på Vega? Hadde Alexander blitt døpt da? Hadde det stått i kirkeboken hvis han var av taterslekt?

Dette er kanskje mye og håpe på men jeg spør i håp om at noen vet mer om omstendighetene rundt denne familien :) Blir glad for alt av info :)

På forhånd takk for hjelpen!
Mvh Kristine

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av dn09334 » 16. januar 2013 kl. 11.34

Link til dåpen Alexander Johan, nr 47 Vega, Ministerialbok nr. 816A06 (1846-1870), Fødte og døpte 1870, side 111.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-114
Moren døde i barselseng står det vel.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av dn09334 » 16. januar 2013 kl. 11.53

I Ft1865 har vi en snekker som KAN være barnefaren
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=308#ovre

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 16. januar 2013 kl. 12.23

Nils Pettersen som oppgir fødselen er sannsyneligvis Alettes bror. Hvis vi ser på FT 1865 er hun tjenestepike hos han og han har familie med små barn selv. I og med at moren døde i barsel var det ikke noe uvanlig at disse uegte barna ble satt bort. For oss en tragedie, mens i tidligere tider var det vanlig.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =379#nedre

Vi får tro at han har hatt det godt hos fosterforeldrene etter som han fremdeles bor hos sin fostermor i FT 1900.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 16. januar 2013 kl. 12.34

I FT 1910 har han fått seg familie og bor fremdeles sammen med sin fostermor.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6901000612

Var disse fosterforeldrene barnløse?

Kan nok se ut som han var av de heldige og fikk det bra. De som ikke hadde det så bra kom seg avgårde så fort de kunne i håp om å finne et bedre liv.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av dn09334 » 16. januar 2013 kl. 12.42

Fosterforeldrene var nok barnløse ser det ut som både i Ft1865 og Ft1875.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 16. januar 2013 kl. 13.14

Det ser slik ut Wilfred.

Tenker fostermor var stolt da Aleksander sto til konfirmasjonen, han sto først på kirkegulvet!

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 16. januar 2013 kl. 13.16

Et lite tips, Vega har ganske mange kirkebøker avskrevet i søkbar utgave.

http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=103383
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

gj16994
Innlegg: 10
Registrert: 24. september 2012 kl. 14.59
Sted: vanse

Re: Fosterbarn Alexander Johan Olufsen

Legg inn av gj16994 » 21. januar 2013 kl. 15.35

Hei :) Takk for svar og innspill! :)

Ja tror det stemmer at mor døde i barselseng og jeg har også kommet frem til at han snekkeren må være barnefar. Jeg viste ikke at det var så mange søkbare kilder så tusen hjertelig takk for tips og link! :)
Har gått igjennom og sjekket innflyttere, utflyttere og døde for å se etter barnefar men jeg finner ingen verdens ting. Jeg tror ikke han var bosatt på Vega. Jeg finner han 4 år tidligere som snekker i Børsa så han har reist først sørover og så nordover igjen til Vega. Der stopper sporene og jeg vet ikke hvordan jeg skal finne flere spor etter Oluf.

Jeg har sendt mail til Vega kommune og Arkivet i Nordland og spurt etter fattigkommisjonens papirer men får ikke svar fra kommunen og Arkivet i Nordland sier de nylig fikk en del papirer fra kommunen men de hadde ikke orden i dem enda.

Godt å høre at dere tror han hadde det bra hos fosterforeldrene sine! Det var en kamp for tilværelsen den gangen..
Fostermor var nok stolt ja :) Her er et bilde av Aleksander :)

Tusen takk for all hjelp!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Vega»