Gårdene Bogholm, Bogholm nordre og Bogholm søndre i Skjomdal

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
20989
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Gårdene Bogholm, Bogholm nordre og Bogholm søndre i Skjomdal

Legg inn av 20989 » 14. januar 2007 kl. 18.24

Hei !

Jeg er ganske fersk som slektsgransker, og har så vidt tatt fatt på forfedrene og -/mødrene til mine besteforeldre i Skjomdalen (Narvik kommune - tidl. Ankenes kommune).
Om noen i sin befatning med slektsforskning har "kommet over" opplysninger med tilknytning til gårdene Bogholm, Bogholm nordre og Bogholm søndre i Skjomdalen, vil det være positivt for meg om de tar kontakt.
Kanskje jeg også - etter hvert - kan bidra med noen hint, eller........... :wink:

Framskritt i arbeidet vil bli omtalt på våre hjemmesider: http://home.online.no/~enordset/html/sl ... sking.html

Eilif N

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Gårdene Bogholm, Bogholm nordre og Bogholm søndre i Skjo

Legg inn av 6820 » 15. januar 2007 kl. 1.02

Hallo, jo - jeg har noe om Bogholm, men ingen Karlsen. Har du bitte litt mer data, så kanskje jeg finner en tråd?

Har endel om bl.a. Lindgren-slekta og andre innvandrere fra Sverige til Skjomdalen.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 8. februar 2007 kl. 12.34

Hallo, og takk for tilbakemeldinga!

Jeg har "forsket" litt videre på slekta med utgangspunkt i mine besteforeldre på Bogholm.
På de "greinene" jeg foreløpig har minst, - er videre bakover i tid fra Eilert Nilsen og Kirsten Olsdatter (Bogholm Søndre).
Dessuten bakover fra Karl J. Olsen (Bogholm Nordre).
:?:
Så om noen kan bidra her - er det kjærkomment..................

Eilif

dn09794
Sted: OSLO

Legg inn av dn09794 » 12. februar 2007 kl. 1.06

Et lite bidrag: Eilert Nilsen ble født 06.02.1832 på Elvegård, sønn av
Nils Larsen, født 22.11.1789 på Laborg, og kona Beret Mikkelsdatter, født ca 1791 i
Sverige (Tornedalen ?).
Kirsten Olsdtr. ble født 23.08.1844 på Laborg, datter av Olai (Ole) Pedersen, født
ca 1817 på Laborg og kona Elen Gullica Mikkelsdtr., født 1820 på Gamnes.

Det er vel ellers litt uklart om du er spør etter alle som har bodd på Bogholm-gårdene
opp gjennom tidene, eller du interessert i din egen slekt.

Alfred

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 12. februar 2007 kl. 18.12

Hallo, og takk for tilbakemelding!

"Et lite bidrag" er også kjærkomment (og kan av og til vise seg å være "stort")...........

1. Har du Alfred noe mer på Beret (Berit el. Britta) Mikkelsdatter, som du skriver er "født ca 1791 i
Sverige (Tornedalen ?)"

Jeg er nå kommet over noen andre opplysninger om henne, noe usikre - men: Der sies det at hun var fosterbarn på Elvegaard sammen med broren Erik Mikkelsen. Det sies videre at det er ukjent hvor de kom fra, men at de hadde en bror boende i Håkvik. Da det ble holdt skifte etter broren i 1830, var både Berit og Erik nevnt som søsken av avdøde.

2. Enn Karl Johan Olsen, Bogholm Nordre??
Jeg har funnet ut at han ble født 23 Aug 1822, foreldre Ole Harr Jensen og Johanna Eriksdatter, Emmenes.
Men "hvordan" havnet han på Bogholm Nordre som "Gaardbruger og Selveier" - slik folketellingene fra 1865 og 1875 beretter?
Han giftet seg - iflg. kirkebok - 14.10.1861 med Ranvei Eliasdatter, født i Folkedal, Hardanger.

3. For ordens skyld, siden spørsmålet stilles, det er min egen slekt jeg er interessert i å vite litt mer om. Både Eilert Nilsen, Kirsten Olsdatter og Karl J. Olsen vurderes å være mine oldeforeldre........................

Eilif

dn09794

Legg inn av dn09794 » 12. februar 2007 kl. 23.23

Eilif,

Dette må bli litt summarisk. Ekteparet Mikkel Andersen og Lisa Eriksdtr. kom til Ofoten
fra Sverige ca 1797. De hadde 5 barn med seg til Ofoten, og fikk et til i 1798.
Men Mikkel må ha dratt fra Ofoten (tilbake til Sverige ?), for han kan ikke finnes i FT 1801. Mora hadde i 1801 satt bort alle barna til oppfostring i Håkvik og Skjomen, og Beret og Erik var hos Ingebrigt Larsen Aas på Pundslet. Lisa Eriksdtr. var i 1801 tjenestejente på Laborg.
Mikkel kom tilbake til Ofoten, for i 1806 fikk han og Lisa ei datter. Lisa døde i 1812, og Mikkel giftet seg på nytt, og bosatte seg i Ballangsmarka. Han hadde 3 barn i det andre ekteskapet. Jeg nevner barna i første ekteskap:

1. Anders Mikkelsen, født 1788. Gift i Håkvik med enka Pernille Larsdtr.
2. Erik Mikkelsen, født 1791. Gift med Beret Maria Gulliksdtr. fra Stiberg.De var bosatt på
Stiberg og Gamnes.
3. Beret Mikkelsdtr., født 1791. gift med Nils Larsen fra Laborg. 10 barn.
4. Mikkel Mikkelsen, født 1794. Gift med Elen Gulliksdtr. fra Stiberg, søster til brorkona.
Bosatt på Gamnes og hadde 7 barn, deriblant datteren Elen Gullica Mikkelsdtr.
5. Ole Mikkelsen, født 1796. Gift med Ingeborg Christoffersdtr. fra Djupvik i Ballangen.
Bosatt Skjomnes. Ett barn (Ole døde ung)
6. Henrik Mikkelsen, født 1798 i Håkvik. Han ble gift med Milla (Mildrid) Gulliksdtr., nok ei
datter av Gullik Grimsen på Stiberg. De var bosatt på Gamnes, og hadde 9 barn.
7. Ane Mikkelsdtr. , født 1806 i Skjombotn. Gift med Lars Hansen fra Ytterbø i Ballangen.
Bosatt Bruksjord i Melkedalen (De kan ha tatt over rydningsbruket til Mikkel
Andersen (Ane sin far). Ane og Lars hadde 5 barn.

Du vil se at Eilert Nilsen gifter seg med en datter av sitt søskenbarn Elen Mikkelsdtr.

Så til Karl Johan Olsen. Han var ikke eldste sønn, og som sådan måtte han vel finne et
gårdsbruk utenfor Emmenes. Og i de tider var det god forbindelse mellom Håkvik/
Skjomnes og Skjomen. Etterhvert fikk Karl følge til Skjomen av broren Ole (Elvegård),
og to sønner av broren Lars.
Ranveig Eliasdtr. hadde vært gift (?)en gang før hun ble gift med Karl, og hadde datteren
Elette Larsdtr., født 1859 i Håkvik. Hun vokste sikkert opp på Bogholm hos mora og stefaren, og ble gift med Ole Olsen Sandvik.
Ranveig var som du sier datter av Elias Torkildsen Langsæther og Ingebjørg (Ingeborg)
Pedersdtr. Kindem. Etter at Elias var død giftet hun seg med Jacob Johannessen Sponheim.
Omkring 1855 dro familien nordover, og endte i Håkvik. De hadde to døtre med seg til Høkvik, i tillegg til Ranveig. Ingebjørg (Ingeborg) Pedersdtr. var ikke gift med Ole Harr Jenssen på Emmenes. Hun døde i 1889 , men da i Håkvik.

Alfred

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 13. februar 2007 kl. 0.30

Hei Eilif, her er data jeg har ang. Mikkel og Lisa som er registrert i Sverige, det er noe avvik fra de over, kan ikke si hva som er rett og ikke:

Gällivare vigselbok:

1785-26.12. Mickel Andersson Juska? - Lisa Ersdotter Killing

Gällivare fødte:

1786-21.12. Andreas, Mickel Andersson Tioska - Lisa Ersdotter

1789-14.02. Erich, Michel Killing - Lisa Erdotter

1790-des. Michel, Mickel Andersson - Lisa Ersdotter

1793-19.02. Olof, Michel Andersson - Lisa Ersdotter

1794-22.12. Brita, Mickel Andersson Killing - Lisa Ersdotter

Familien er i husförhörslängd frem til 1793 i Killingisuando, Gällivare

Familen er ikke i husförhörslängd 1805. Ingen barn i fødlselsbok etter 1794.

Skal finne frem litt mer som jeg har om Mikkel og Lisa. :)

Jeg har ikke funnet noen sikrere kilder enn de som er nevnt over. Se ellers diskusjon i Digitalarkivet tema nr. 46298 Foreldre til Ane Maria Mikkelsdatter f. ca. 1803 Elvegaard i Ofoten

Også her i dette fora er der diskusjon Lars Hanssøn
Hilsen fra Marianne

dn09794

Legg inn av dn09794 » 13. februar 2007 kl. 1.17

Marianne,

Dine fødselsdata er sikkert korrekte. Det jeg har notert er data fra folketellinger,
ved konfirmasjon, vigsel ol, og fødselsårene der er jo vanligvis ikke pålitelige.
At Olof blir Ole i Norge, og Brita blir til Beret, er påregnelig.

Alfred

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 13. februar 2007 kl. 22.13

Marianne og Alfred,

tusen takk for detaljerte opplysninger!
De bragte meg et langt steg videre på den "greina".............
I begynnerfasen som jeg er, skjønner jeg at det ligger en god del "forskning" foran meg før det meste av anetreet er komplett. Men jeg er nå glad for at jeg bestemte meg for å la slekta bli en hobby framover, for dette er jo veldig interessant.............. :D

I innlegg i går kom det fram at Mikkel Andersen (oppr. fra Sverige) etter hvert bosatte seg i Ballangsmarka. Hans sønn Mikkel bosatte seg på Gamnes, og fikk bl.a. datteren Elen.
Ved dagens kikk i kirkebok for Evenes og vigde 1820-1851 finner jeg ei Elen Mikklelsen som 13.11.1843 gifter seg i Ballangsmarka med en Finn Knutsen. Er dette samme Elen, eller......?

Mine undersøkelser i forbindelse med slektsgreina mi som går til Vestlandet, har som "biresultat" avdekket det faktum at forholdsvis mange med fødested i Graven prestegjeld i Hardanger holdt til i Ofoten og omegn i 1860-70 årene (FT 1865 og 1875).
Kjenner dere til noen spesielle årsaker, eller er det kanskje bare tilfeldigheter......?

Eilif

dn09794

Legg inn av dn09794 » 13. februar 2007 kl. 23.02

Eilif,

Les nøye hva jeg skrev om familien. Mikkel Mikkelsen sin datter Elen er mor til Kirsten Olsdtr., som var gift med Eilert Nilsen.
Hvorfor vestlendingene kom nordover (og ikke bare til Ofoten): Man pleier å si at det var de som ikke hadde råd til Amerika-reisen. Og det ligger nok noe der.

Alfred

Brukeravatar
20989
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 13. februar 2007 kl. 23.35

Alfred,

Takk for rask avklarende tilbakemelding!
Jo, jeg hadde på plass koblingene mellom Elen, Kirsten og Eilert, men kirkeboka gjorde meg noe usikker på om "vår" Elen også hadde vært "en tur" borte i Ballangsmarka. Det var 6 år mellom de to registrerte giftermålene jeg la merke til, så det kunne vel i tilfelle ha vært mulig også på den tiden - men så var det en annen Elen....................

Eilif

Svar

Gå tilbake til «Narvik»