Vet du noe om Trolltovik?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
65909
Innlegg: 124
Registrert: 29. oktober 2013 kl. 11.17
Sted: TRONDHEIM

Vet du noe om Trolltovik?

Legg inn av 65909 » 20. april 2016 kl. 22.32

Hei
Jeg har oldeforeldre som bosatte seg på Trolltovik (Hansvika) i Vikna: Ove Larsen (1848-1921) og Henriette Serine Helgesdatter (1857-1918). Også min bestemor, et av parets åtte barn (Pauline) Othilie Ovesdatter ble født her i 1883.

Til sommeren har jeg planer om å ta med meg barn og barnebarn til Trolltovik og vise etterslekten et av de stedene vi kommer fra. I den anledning vil jeg så gjerne vite mest mulig om plassen. ALT har interesse - stort og smått, fakta og rariteter!!

Med vennlig hilsen og stort håp fra
Ingri

gj21030
Innlegg: 702
Registrert: 26. januar 2014 kl. 19.15
Sted: AVALDSNES

Re: Vet du noe om Trolltovik?

Legg inn av gj21030 » 20. april 2016 kl. 22.58

Hei

Her er link til bygdeboka med bilder og alt, Ove er omtalt på side 132
http://www.nb.no/nbsok/nb/2f8c14e0ee847 ... ang=no#133

Mvh Øystein

65909
Innlegg: 124
Registrert: 29. oktober 2013 kl. 11.17
Sted: TRONDHEIM

Re: Vet du noe om Trolltovik?

Legg inn av 65909 » 20. april 2016 kl. 23.14

Hjertelig takk Øystein - da har jeg litt mer å "mate" barnebarna med mens vi rusler rundt i området :-)

Og til andre: jeg tar fortsatt i mot alt av stort og smått, ingen info eller detalj er for liten!!


MVH
Ingri :D

arne fredrik sørheim
Innlegg: 12
Registrert: 1. februar 2018 kl. 20.35
Sted: stathelle

Re: Vet du noe om Trolltovik?

Legg inn av arne fredrik sørheim » 8. september 2019 kl. 10.04

Hei!
Du spør etter historier om/fra Trolltovika. Det er ikke mye jeg kjenner derfra, men jeg kjente to av Oves barn, dvs. de var gamle da jeg kjente dem. Hartvik Marius, vi sa bare Marius Ovesen. Han var vår nabo på Lauvøya. Han døde rundt 1956 etter et fall fra naustlemmen hvor han og sønnene ordnet med noen fiskegarn. Han brakk lårhalsen og havnet på Namdal sykehus hvor han ble operert. Omsider kom han hjem til Buvika, ble lagt i stua med beinet i strekk ved hjelp av trinser og jernlodd. Marius ble tidlig enkemann. Datteren Signe hadde vært i tjeneste på en gård sør i Trøndelag. Hun kom hjem og stelte for sin far. Han kom aldri opp fra senga.
Marius`søster, Hanna, var gift med Arthur Juvik. De var min gudmor og gudfar. Hanna var 15-20 år eldre enn Arthur. De var barnløse. Hanna var religiøs og hørte på radiostasjoner som sendte slike programmer. En søndag formiddag min far gikk hjem fra Lauvøya til Aunet, hvor vi bodde da, bar han på reiseradioen, en kurer med et flere kilo tungt batteri. Gudstjenesten tonet ut med salmesang da han passerte Juvika. Hanna var ute og hørte dette, slo hendene sammen i begeistring og undring. Dette var først på 1950-tallet og reiseradio var et nytt begrep.
Gunnar Moe, Oves svigersønn, bodde i Trolltovika. Han var sikkert hendt med trearbeid. Marius` sønner, Herlof og Haldor, søkte hjelp der når de hadde noe slikt på gang.

Dette er noen minner fra min barndom.
Hilsen Arne Sørheim
arne.fredrik.sorheim@gmail.com

65909
Innlegg: 124
Registrert: 29. oktober 2013 kl. 11.17
Sted: TRONDHEIM

Re: Vet du noe om Trolltovik?

Legg inn av 65909 » 14. september 2019 kl. 21.20

Så morsomt at du delte alt dette Arne Fredrik, tusen takk - det er nettopp slike historier det er viktig å ta vare på!
Mvh fra Ingri

Svar

Gå tilbake til «Vikna»