Hvor eksakt ligger/lå husmannsplassen Undlendhalsen i Grong?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj21186
Innlegg: 25
Registrert: 14. februar 2014 kl. 22.52
Sted: Ranheim

Hvor eksakt ligger/lå husmannsplassen Undlendhalsen i Grong?

Legg inn av gj21186 » 11. mars 2014 kl. 23.02

Jeg vil gjerne vite om noen vet eksakt hvor husmannsplassen Utlendhalsen lå i Grong. Regner ikke med at den eksisterer i dag, men kanskje grunnmuren?

På side 179 i bygdeboken for Grong står det følgende:
Husmannsplasser registrert under Berge
Bergeplass - Undlendhalsen
1854 festet av John Johnsen Dullum, Stjørdal f. 1821 d. 1895 gm Mortine
Mikkelsdtr., Inderøy f. 1823 d. 1886
De hadde barna:
Julie f. 1852
Gunnerius f. 1854
John og Mortine var plassfolk her i 1875 også, men flere plassmenn er ikke registerte.

(Det kan nevnes at mye av dette ikke stemmer).

På side 161 i bygdeboken for Grong står det følgende:
I matrikuleringen 1865 var her 5 gårdsbruk og 4 husm. plass.
husm. Johan J. Dullum
Buskap: 1 stofe 2 småfe
Utsed: 1/4 t havre, 1 t poteter


Folketellingen 1865 kaller plassen for Berge*
Da er det 2 familier der med 8 personer, hvorav John Johnsen Dullum er nevnt som husmand med jord.

Den orginale folketellingen 1875 på statsarkivet kaller plassen for Bergiplads.
Folketellingen 1900 kaller plassen for Johmoen. Jeg antar, men vet ikke, om dette er samme husmannsplass, men det kan vel være at den gjennom årene har blitt til Johmoen, da John Johnsen Dullum har hatt den siden 1854?

For å snevre inn området har jeg sjekket feste og obligationen fra 1854
Feste og obligation
Her nevnes John Johnsen Dullum sammen med Mathias Olsen Berge.

Og da er vi tilbake til side 174 i bygdeboken med følgende:
"Så i 1831 delte Ole gården mellom sønnen Mathias og datteren Olava, og det ble bygd opp en ny gård attmed den tidligere på Bergsmoen. Etter en total utskiftning over hele Berge i 1843, ble den ene av disse to gårdene på Bergsmo besluttet flyttet ned til ett jorde nede ved Namsen. Mathias bygde så opp en ny gård på samme platået som husmannsplassen Utlenden lå og gården fikk navnet Dahl. (se, brnr. 7).
(Utlenden og Utlendhalsen er to forskjellige plasser men antageligvis i nærheten av hverandre).

Side 179 nevner Gårdsnummer 13, Bruksnummer 7, Berge, Dahl, men ikke med mer informasjon.

Har jeg funnet husmannsplassen under rett gård, og hvor lå selve husmannsplassen? Eksisterer det fremdeles en grunnmur? Noen som i såfall kan sirkle inn gården Dahl på et google maps printscreen og kanskje grunnmuren?

Svar

Gå tilbake til «Grong»