Grong: Arrangert gruppebilde av 46 personer ca. 1898-1900

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn27316
Sted: Ranheim

Legg inn av dn27316 » 28. august 2014 kl. 17.20

Dette bildet kommer dessverre noen generasjoner for sent. Det skal etter hvert skannes korrekt, diskre retusjering, ta bort "det store" navnet mitt og annet. Men det krever tid. Jeg legger det foreløpig opp fordi man trenger mye mer informasjon om bildet enn det jeg sitter på i dag, som er nærmest ingenting.

Personen i øverste rekke, nr. 2 fra venstre er min oldefar Isak Marius Hansen født 1882. Jeg estimerer hans alder til å være ca. 16-18 år, noe som tilsvarer at bildet er tatt ca. 1898-1900. Han flyttet fra Grong ca. 1902, til Steinkjær og videre til Trondheim og dro aldri tilbake. Den eneste forbindelse han hadde til Grong i ettertid, var at han var utstasjonert som grensevakt i 1905, sammen med Grong avdelinger, men disse var ikke i Grong. Samtidig ser dette bildet ut til å være noe annet enn militært og alderen til Isak stemmer ikke. Men det er flagg i bakgrunnen. Jeg kan ikke forstå annet enn at bildet er tatt i Grong. Men det ser ut som viktige personer som sitter fremst, så disse kan kanskje være lettere å identifisere. Det eneste som jeg kan bidra med her, er at Isak bodde hos sin morfar, John Johnsen Dullum de 20 første årene av sitt liv. Han hadde en onkel, også John Johnsen som bodde på Valskraa og en grandonkel med familie, Tomas Olsen Ystimo. Ellers er Berge og Jøreim navn som går igjen på dåp- og konfirmasjonspapirer.

Uansett, her får lokalhistorikere fra Grong noe å tenke på. Og eldre personer fra Grong kan kanskje klare å finne en bestefar eller bestemor eller andre på bildet. Derfor har jeg heller ikke komprimert bildet særlig, slik at man skal kunne klare å se ansiktene. Har et bilde til fra denne tiden med Isak. Det er et klassebilde. Skal prøve å finne det frem og skanne det også.

Jeg skal på noen slektsturer til Grong nå i september og oktober og derfor ble det så jeg begynte å rote litt rundt med Grong ting :D

Bildet ligger foreløpig på et av mine SmugMug galleri for ukjente personer. Det vil bli flyttet til en annen kategori etter hvert som jeg får tak i mer informasjon om bildet. En kopi vil etter hvert bli tilgjengelig til både Grong historielag og andre. Men en plass må man begynne. Hvem er hvem og hvilken anledning? Ta kontakt hvis du ikke får frem bildet, eller bildet med tiden blir flyttet til en annen kategori eller egen hjemmeside.

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Re: Grong: Arrangert gruppebilde av 46 personer ca. 1898-190

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 11. september 2014 kl. 12.12

Hei.

Jeg får ikke åpnet bilde, linken viser bare til Smugmug hvor man må logge seg på.

Svar

Gå tilbake til «Grong»