Samiske slekter/etternavn i Snåsa.

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Samiske slekter/etternavn i Snåsa.

Legg inn av Hilde Aga Brun » 5. oktober 2018 kl. 23.49

Hei! Jeg har mye slekts aner fra Snåsa. Både på farmors spesielt sin side, som går så langt tilbake som til 1600 tallet, (Elling Moa) men også på farfars (som bla. går tilbake til Muus (Niels p.Muus) Det jeg lurer spesielt på er mulig samisk tilknytning. Mange av min farmors aner har de mest kjente etternavn/bostedsnavn fra snåsa tilknyttet seg. Jeg har sett bilde av en av mine tippoldemødre derfra, Johanna Margrethe Aarmo Skaftnes, g. m. Haagen Johannes Olsen Skaftnes. Johanna har trekk som for meg ser typisk samiske ut. (jeg har i dna profil fått en del markører på samisk-o.l.) Jeg skulle gjerne visst om noen har litt oversikt over typiske slektsgrener/navn der oppe med samiske aner, eller blandede ekteskap. Setter eventuelt stor pris på tips om hvor jeg eventuelt kan få mer info om dette. Samiske aner kan også stamme andre steder fra, Nærøy/Bindal, men Snåsa er jo nærliggende i forhold til dette. Setter stor pris på hjelp.

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Samiske slekter/etternavn i Snåsa.

Legg inn av gj21916 » 6. oktober 2018 kl. 20.10

legger inn lenke til Johanna og Haagen med familie, FT1891 Foldereid, så vi vet hvem det gjelder.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3139000417
001 Haagen Johannes Olsen 1 1842 Foldereid - hp hf g husm. poståbner
002 Johanna Margrethe Mathisdtr. 1 1843 Foldereid - hu g -
003 Hans Jacob Hågensen 1 1874 Foldereid - s ug skogarb.
004 Konrad Julius Hågensen 1 1879 Foldereid - s - -
005 Johannes Hågensen 1 1882 Foldereid - s - -
006 Tomas Hågensen 1 1885 Foldereid - s - -
007 Torleif Andreas Kristiansen 1 1858 Bindalen - hp hf g skogarb. landbr.arb.
008 Julie Mathilde Hågensdtr. 1 1869 Foldereid - hu g -


Johanna sin dåp
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006244069
1 barn Johanna Margrethe 1843
2 far Mathias Johansen Hsm. Aar
3 mor Johanna Nielsdtr. H.


Johannas foreldre i FT1865 Kolvereid, med Johanna og Haagen før de blir gift?
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8351000464
001 Mathias Johansen 01 67 Grongs Prgj. - - g Husmand med Jord
002 Johanna Nielsdatter 01 65 Grongs Prgj. - hans Kone g -
004 Margrethe Mathiasdatter 01 23 Kolvereids Prgj. - deres Datter ug
006 Haaken Olsen 02 24 Kolvereids Prgj. - Logerende ug Skomager


Da spørs det om Johanna sine foreldre har noen samisk tilknytning.
mvh Grete A.K.

Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Re: Samiske slekter/etternavn i Snåsa.

Legg inn av Hilde Aga Brun » 7. oktober 2018 kl. 0.12

Hei!
Her er litt fler av etternavnene knyttet til akkurat disse to. I forhold til å vite hvem / hvilke navn jeg snakker om
De fleste relatert til Snåsa. Jeg har listet noen opp i riktig rekkefølge bakover, mens andre har jeg bare skrevet ned litt mindre systematisk. De er alle rett linje bakover.
Siden mange tok norske navn er det raskt å konkludere med at de ikke kan ha samiske aner, utifra? Det var endel samer også rundt foldereid osv. Men det er også andre slektsgrener det kan handle om, ikke nevnt akkurat nå. Uansett er jeg nysgjerrig på Snåsa-navnene, for de som kjenner samiske navn. Har hørt at nettopp Beret ikke var et uvanlig fornavn i så måte.
Har noen gode tips til hvor gode kilder til innsikt i slikt er å finne på Snåsa?

Bildet under er av Johanna og Haagen

Johanna Margrethe AARMO SKAFTNES F. MATHIASDATTER AARMO

mor - Johanna JOHANSEN SOLUMSMOEN F. NILSDATTER SOLUM 1802-1878
g. m. far - Mathias Johansen Solumsmoen 1801 Harran - 1877 Foldereid

Hans foreldre : Johan olsen Bya - 1767 gift med Marit Olsen Bya. f. Sørensdatter 1772, grong.
Hennes foreldre: Ellen Joensdatter Thomassen Kjøglum 1764 _ g. m. Nils Thomassen Kjøglum , Høylandet. 1768-1826 -
Nils foreldre: Anna Nilsdatter Brøndbo født Romstad. 1735 - 1800. (ingen spor bakover derfra enda)
far. Thomas Danielsen Brøndbo. 1738-1818
Elen Jonesdatters foreldre: Anne Eriksdatter Olsen Skogen f. Moen. 1726-1804 far Joen Olsen Skogen 1744-1804.THomas Danielsen Brøndbo´s foreldre: Gjertrud Olsdatter Brøndbo, Skarland. 1700-1758, far Daniel Olsen Hammer, Brøndbo 1700-1768 (ingen spor bakover)
Gjertruds foreldre: Karen OlsdatterSkarland, Ola svendsen Værum, Skarland. 1660-1724 -
par generasjoner skarlans høylandet. så Okstad.

Haagen Johannes Olsen Skaftnes sine foreldre kommer fra Snåsa. - Mor: Margrethe Sofie Jensdatter LYE f. KOlven. - hennes foreldre Helene Joensdatter Vennevik Kalvikenget. far Jens Kristian sHanssen Kalvikenget.
Far til JOhannes: Ole Eriksen Lye SKaftnes, hans foreldre: Kari Mikkelsdatter F. Kolven Lie og Erik Jørgensen Navlus Lie -

Bakover derfra - på hans side er etternavnene - navn: f.eks.
Jørgen Jonassen Nagelhusaunet, Ingeborg Eriksdotter, uten etternavn, Jonas Andersen (son) Ålmo, Marit Jonasdotter Jonsdotter, Anders olsen,, Ålmo, Nordre SNåsa. Ane Olsdatter Mollan, Ole EInarsen Einarson
Mange som har navn på Aun Vestre , EInar Larsen, Lars Larsen Aun, Einar Olsen Belbu. Belbu, Snåsa, Beret Halvarsdatter, Belbu, Ole Braset. Kersti Einarsdatter, Belbu.
Beret Ingebrigtsdatter Kolven, Snåsa.
Butul Taraldsen Eggen,Kari Larsdatter Forberg Eggen, Beret Baardsdatter Tjennaraa Heimveg Tjennaråsen, Ana Abrahamsdatter, F. Heimveg "Anna". Snåsa Kinderaas Nordre.
Kari ANdfinnsdotter 1611-1671 , andfinn Joensen , Styra.
Abraham Rolandsen Navlus, Heimveg, Nagelshus,
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Snåsa»