Spørsmål 1:
I klokkerboken står det at bopælen var Straumen. Det meste av livet bodde hun på husmannsplassen Gjeilåkeren under Ferstad. Denne husmannsplassen er strengt tatt ikke langt unna Straumen. Så det jeg lurer på, er om bopælen Straumen kan indikere husmannsplassen Gjeilåkeren eller om det allerede i 1933 var bygd et sykehjem i Straumen? Eller om hun på den tiden bodde hos en av sine barn i Straumen de siste årene? Noen som vet?
En eller annen plass i huset har jeg et bilde av Serina som sitter på trappa på Gjeilåkeren og det tror jeg er fra denne tiden. Så det kan ikke være lenge hun isåfall bodde på Straumen. Men akkurat nå finner jeg bare et bilde av Hansine Berntsdatter Verstad sittende på trappa på Katteråsa.
Spørsmål 2:
Jeg husker jeg var på noen forskningsturer for å finne grunnvollene til noen av slektens husmannsplasser i 1986 og 2003. I 2003 ville jeg finne koordinatene til Gjeilåkeren (tanken var vel å plotte inn de gamle husmannsplassene på kart før de forsvant). Jeg var innom bonden på Øvre Ferstad som kunne fortelle at det var bygd hus oppå grunnvollene til Gjeilåkeren. Det var ingen hjemme i huset da jeg kom dit, så jeg lot det være til en annen gang (som fremdeles ikke har skjedd). Men er det noen som kan bekrefte om dette stemmer? Er det bygd hus på Gjeilåkeren sine grunnvoller?
En pussig liten uinteressant opplysning til slutt. Serina var en av hovedgrunnene til at jeg tok et halvt års vikariat ved Statsarkivet i Trondheim i 1987. Dødsdagen var i den tid sperret for innsyn og den ville jeg på død og liv ha. Nå ligger den selvsagt ute på internett. Hvem skulle tro det i 1987?