Sp. om Serina Pedersdatter Ferstad d. 1933 og Gjeilåkeren

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj21186
Sted: Ranheim

Sp. om Serina Pedersdatter Ferstad d. 1933 og Gjeilåkeren

Legg inn av gj21186 » 18. februar 2014 kl. 17.18

I klokkerboken for Inderøy / Sakshaug: 1924-1933, side 119, nr. 16, står det at Serine Pedersdatter Ferstad døde den 11 august 1933. Hun døde i Trondheim. Det stemmer. Hun var på besøk til en søster eller niese i Trondheim (husker ikke i farten akkurat hvem). Jeg skal ikke skrive ordrett hva min olderfar Johannes Ferstad, som også bodde i Trondheim, mente om at hun gikk hen og døde i Trondheim, men det var visst lite populært. Serina er forresten min tippoldermor.

Spørsmål 1:
I klokkerboken står det at bopælen var Straumen. Det meste av livet bodde hun på husmannsplassen Gjeilåkeren under Ferstad. Denne husmannsplassen er strengt tatt ikke langt unna Straumen. Så det jeg lurer på, er om bopælen Straumen kan indikere husmannsplassen Gjeilåkeren eller om det allerede i 1933 var bygd et sykehjem i Straumen? Eller om hun på den tiden bodde hos en av sine barn i Straumen de siste årene? Noen som vet?

En eller annen plass i huset har jeg et bilde av Serina som sitter på trappa på Gjeilåkeren og det tror jeg er fra denne tiden. Så det kan ikke være lenge hun isåfall bodde på Straumen. Men akkurat nå finner jeg bare et bilde av Hansine Berntsdatter Verstad sittende på trappa på Katteråsa.

Spørsmål 2:
Jeg husker jeg var på noen forskningsturer for å finne grunnvollene til noen av slektens husmannsplasser i 1986 og 2003. I 2003 ville jeg finne koordinatene til Gjeilåkeren (tanken var vel å plotte inn de gamle husmannsplassene på kart før de forsvant). Jeg var innom bonden på Øvre Ferstad som kunne fortelle at det var bygd hus oppå grunnvollene til Gjeilåkeren. Det var ingen hjemme i huset da jeg kom dit, så jeg lot det være til en annen gang (som fremdeles ikke har skjedd). Men er det noen som kan bekrefte om dette stemmer? Er det bygd hus på Gjeilåkeren sine grunnvoller?

En pussig liten uinteressant opplysning til slutt. Serina var en av hovedgrunnene til at jeg tok et halvt års vikariat ved Statsarkivet i Trondheim i 1987. Dødsdagen var i den tid sperret for innsyn og den ville jeg på død og liv ha. Nå ligger den selvsagt ute på internett. Hvem skulle tro det i 1987? :P

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Re: Sp. om Serina Pedersdatter Ferstad

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 18. februar 2014 kl. 17.33

Spørsmål 2 kanskje ......

I følge den nyeste Inderøy-boka , bind 4 , side 118 er det bygd en bolig på " Gjeilåkeren " ,- kalt Skogstad , utskilt som eget bruksnr i 1927, og solgt til Jenny Stokke.
Boligen som står der i dag er bygd i 1970.
Adressen er Vudduvegen 125...
Eieren er nålevende, så jeg oppgir ikke navnet hennes her.............
Det kan du evt få som PM.

gj21186

Re: Sp. om Serina Pedersdatter Ferstad

Legg inn av gj21186 » 18. februar 2014 kl. 19.15

Hei Marit og takker for svar. Jeg har funnet nåværende eier, så du trenger ikke å sende PM. Er det Vudduvegen det heter. Vi brukte alltid å kalle vegen for "over bygda" når vi kjørte til hytta ved Vikan gården.

Jeg har den gamle bygdeboka fra Inderøya om selve gårdene. Mener det var en bok til som hadde et avsnitt om Gjeilåkeren og som nevnte Skogstad. Men det var så mange feil i den gamle bygdeboka at jeg tok alt med en "klype salt" før jeg sjekket de opprinnelige kildene. Regner med at de nye bygdebøkene er bedre, så jeg får vel prøve å skaffe meg et eksemplar. Har hatt god nytte av den gamle bygdeboka, så intet negativt i så måte.

Jeg skal prøve å sjekke om Skogstad er bygd på grunnvollene eller området tilhørende Gjeilåkeren. Jeg husker ikke at Gjeilåkeren ble solgt, så det var svært interessant. Jeg får vel ta en grundig runde i arkivene å se om Jenny Stokke var i nær slekt med familien. Men foreløpig får man vel gå ut fra den konklusjon at Serina ikke bodde der fra 1928-33 og at hun muligens bodde på et "mulig" sykehjem i Straumen eller hos egne barn. Og da er man vel over på spørsmålet om Serina solgte selv, eller om hun ble for gammel til å bo der og at området ble solgt og utskilt av folkene som bodde på Ferstad.

Det er lenge siden jeg holdt på med slektsgranskning nå, så det kverner litt sent i tankegangen, men klarte hun på egen hånd å reise til Trondheim i 1933, så var hun kanskje ikke en kandidat for sykehjem heller.

Jeg har dessverre ingen bilder av selve Gjeilåkeren fra den tid. Bare slekta. Men er det noen som leser dette og har noen bilder å vise frem så hadde det vært artig. Og selvsagt, hvor bodde Serina i slutten av sitt liv?

dn25293
Sted: Sveits

Re: Sp. om Serina Pedersdatter Ferstad d. 1933 og Gjeilåkere

Legg inn av dn25293 » 18. februar 2014 kl. 19.17

Gaute,

Det var ikke noe sykehjem på Strømmen, men det var et gamlehjem.

Det var gamlebygget på Sundfergården som ble kjøpt av kommunen og innredet som gamlehjem. Inderøyboka gir ikke datoen, men det var etter 1916.

Jeg husker at det bodde mange gamle kvinner der da jeg vokste opp - jeg bodde ca. 50 m fra gamlehjemmet - og jeg gikk forbi hjemmet omtrent hver dag og snakket med mange av dem og jeg husker tilbake til ca 1938 så det var nok der før 1933 også.

gj21186

Legg inn av gj21186 » 18. februar 2014 kl. 19.33

Hei Svein Olav

Så flott. Da har jeg i hvertfall fått stadfestet at det eksisterte et gamlehjem. Og at muligheten er tilstede for at Serina bodde der i slutten av sitt liv. Takker så meget.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 18. februar 2014 kl. 20.55

Det spørs om den " andre " boka du tenker på , Gaute , kan være "Husmanns-soga " ?

Der er Gjeilåkeren så vidt omtalt , med 6 linjer.....

gj21186

Legg inn av gj21186 » 18. februar 2014 kl. 21.42

Hei Marit

Det har du nok helt rett i. Den har jeg ikke i eget eie. Den lånte jeg på biblioteket en gang for lenge siden. Er litt usikker på akkurat denne plassen. Såvidt jeg husker er ikke husmannsplassen nevnt i så mange folketellinger. De fleste barna er født og konfirmert med bopæl på Ferstadplass. Men det er ikke den Ferstadplass som nevnes i bøkene. Så om Gjeilåkeren er bygd sent og de tidligere bodde på en annen husmannsplass som het Ferstadplass eller om de endret navn fra Ferstadplass til Gjeilåkeren blir et interessant prosjekt. Det er så utrolig synd at den generasjonen som faktisk satt på opplysningene er borte, og de som satt på foreldres opplysninger også snart er borte.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»