Jacob Jacobsen og Beret (Berithe) Pedersdatter Rejtan

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roy Herbert Rennan
Sted: INDERØY/STEINKJER

Jacob Jacobsen og Beret (Berithe) Pedersdatter Rejtan

Legg inn av Roy Herbert Rennan » 20. desember 2013 kl. 9.44

Hei

Jeg forsøker å finne ut hvor Jacob Jacobsen og Beret Pedersdatter Rejtan egentlig kom fra i Inderøy.

De får etter det jeg har funnet 4 barn og deriblandt en jente som døpes Hendrika Margrethe
f. 14.02.1830. Hun døpes den 20.03.1830 i Sakshaug. nr. 27 i kirkeboka.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-324

Kan det forstås av kirkeboka at de var gårdfolk på Reitan eller under Reitan ?.

Hendrika har også en bror Iver Jakobssen Reitan f. 01.07.1821. Han finner jeg i Husmannssoga for Inderøy, Røra, Sandvollan side 366 under Svian. Det står om Iver at han var son i Reitom på Sølli.

Slektshistorien fra Iver har jeg mye informasjon om idet han er min tipp oldefar.

Jeg står fast når det gjelder Jacob Jacobsen og Beret Pedersdatter. Dersom noen har tips om hvor jeg eventuelt kan finne noe mer informasjon om tilknytning til Reitan eller ikke. er jeg takknemlig.

Mvh
Roy H.

Brukeravatar
Roy Herbert Rennan
Sted: INDERØY/STEINKJER

Re: Jacob Jacobsen og Beret (Berithe) Pedersdatter Rejtan

Legg inn av Roy Herbert Rennan » 20. desember 2013 kl. 18.16

Hei Hallvard.

Takk for all informasjonen, dette er fantastisk. Jeg har en del å lære ennå skjønner jeg før jeg vet om alle irrgangene og søkemulighetene.

Skal bruke litt tid på dette og sette meg inn i de trådene du viser til her.
Det ser ut til at slekta strekker seg i alle retninger. Ser ut til at det også er slektslinjer knyttet til Flakkenberg noe jeg slett ikke var klar over.

Jeg blir litt forvirret når det gjelder Reitan gårdene, det er hva jeg finner flere av dem.

Som jeg har nevnt tidligere er Reitan (Reitom) på Sølli nevnt i husmannssoga side 366 i forbindelse med Svian og Iver Jakobsen som skal være sønn i Reitom Sølli.

Når det gjelder hans far Jakob Jakobsen Sakshaug (Reitan) så ser det ut for meg som det er en annen Reitangård i Inderøyboka nevnt som Reitan, Vuddu. Reitan, Sølet er også nevnt.

Nok en gang takk for tilsendt informasjon.

Mvh
Roy :D :D

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»