Ellev Christophersen fra Verran

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn20660
Innlegg: 11
Registrert: 6. november 2006 kl. 17.35
Sted: TRONDHEIM

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn20660 » 12. mars 2007 kl. 10.13

Ellev var født på Voldsetøren Verrastranda ca. 1725.
I et skifte etter hans søster i 1798 er det oppgitt at han bor i Leksvik.
Ønsker opplysninger om hans liv og levned i Leksvik.
På forhånd takk!

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av Arild Sollie » 13. mars 2007 kl. 22.59

Hei Erik

Dette er muligens en av mine aner som har lett lenge etter. Dersom dette er samme mann som ble gm. Anne Olsdatter 02.juni 1752 i Vennes, Verran.

Han og Anne bodde i østre markabygd i Leksvik (grenser til Verran), på gården Gangstad og plasssen Grønlia. Anne var fra Sollia, nabogården.

Hva vet du om hans familie (foreldre, søsken, aner osv)? Finner du fødselen i kirkeboka?

Alt av interesse, må jo forsøke å få bekreftet om det er samme person bl.a.

Mvh.
Arild Sollie

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn22258 » 19. mars 2007 kl. 17.22

Jeg har en Ellef Kristoffersen Grønlien f ca 1725 i Leksvik, og gift med Anne Olsdatter. Faren heter da sannsynligvis Kristoffer, men det er alt jeg har om hans aner. Om dette er samme Ellef som født på Voldsetøren vet jeg heller ikke.
M v h Dagfinn

dn20660
Innlegg: 11
Registrert: 6. november 2006 kl. 17.35
Sted: TRONDHEIM

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn20660 » 27. mars 2007 kl. 17.05

Hei
Det er svært sannsynlig at det er riktig person.
"Min Ellev" var trolig møller i Kvernvik u.Fines
da han i 1752 ble viet til Anne Olsdatter. Senere
overtok Ellevs halvbror plassen og kverna.
Har ikke kirkebok i Verran før 1733 så Ellevs dåp er ikke registrert.
Har mye stoff om Ellevs søsken og deres etterkommere. Gi meg din e-post adresse og jeg sender deg hele pakken.
Mvh Erik V

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av Arild Sollie » 27. mars 2007 kl. 19.18

Hei igjen!

Dette var spennende. Adresse er:

revkroken-krøllalfa-c2i-punktum-net

Mvh.
Arild Sollie

Brukeravatar
dn16031
Innlegg: 655
Registrert: 9. desember 2004 kl. 1.19
Sted: SPONGDAL

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn16031 » 29. desember 2013 kl. 22.08

Jeg vet ikke om dette fremdeles er en aktiv tråd, men jeg lurer på om denne Ellev Christophersen kan være bror til min 4-tippoldemor, Anne Kristoffersdatter Voldsetøren, f. 1721. Jeg ønsker veldig gjerne info om denne familien, OM det er samme familie da...
mvh Torill Aasegg, Byneset

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av Arild Sollie » 3. januar 2014 kl. 19.45

Hei.

Verran sogn ble overført fra Inderøy prestegjeld til Ytterøy prestegjeld i 1766. Før 1766 er det bygdene Ytterøya og Mosvika man finner opplysninger om i kirkebøkene for Ytterøy. Det mangler kirkebøker før 1733 for Inderøy prestegjeld (inkl. Verran).

Jeg har forsøkt å innhente diverse opplysninger om disse anene mine m/familie. Den eldste informasjonen er ikke kildebelagt, naturlig nok, så du må derfor ta dette som tips og innspill til egen leting videre.

Jeg har registrert at Christoffer (muligens Amundsen?) og kona hadde fire barn: Anne f. ca 1721, Lucia f. ca 1723, Ellev f. ca 1725 og Mali f. ca 1726. Har også notert at denne Christoffer dør ca 1726, det kan se ut som hans kone får en sønn Christoffer med ny mann Jon ca 1727.

Så vidt jeg kan se begrunnes Amundsen-navnet med at man ved manntallet i 1701 finner en Christoffer Amundsen som 14 årig dreng på gården Wiigen, som ligger ikke så langt unna Woldset. Veldig usikkert dette altså, og jeg ser at Magne har funnet en potensiell far på Ytterøya som heter Christoffer Arnsønn som svar på et annet innlegg fra deg. Slett ikke utenkelig at de kunne ha vært der, men dette er altså et annet prestegjeld enn der hvor Voldsetøren lå.

På Woldset finner vi i manntallet 1723 Peder Ellevsen som bruker av gården, han er oppgitt som sønn av Ellev Ellingsen, sagbruksmester på Voldset. Det er antydet en mulighet for at en datter av denne Ellev kan være kona til Christoffer, jf. oppkalling av navnet Ellev i 1725 (min ane).

Se gjerne denne linken:

http://splashurl.com/pd93ldx

Det er langt større eksperter enn meg som leser dette på Verran-forum, så jeg oppfordrer dere til å korrigere og avkrefte/bekrefte dette dersom det er mulig.

Oppkalling av barn kan gi viktig info. Jeg har følgende info om de fire barna til Christoffer:

Anne Christoffersdatter ble første gang gift med skredder Peder Estensen i 1748, og andre gang gift med soldat Gunder Mogensen (død 1801) i 1756. Hennes barn i første ekteskap er: Karen 1749, Christoffer 1750, Anne 1752. Hennes barn i andre ekteskap er: Elen 1757, Peder 1760.

Lucie Christoffersdatter ble første gang gift i 1746 med Peder Rasmussønn (død 1765), og andre gang gift med Gabriel Mogensønn i 1767. Lucie og Gabriel død 1785. Kun barn i første ekteskap tror jeg: Berit 1747, Rasmus 1749, Anne 1752, Anne 1753, Mali 1759, Peder 1762.

Ellev Christoffersønn ble gift med Anne Olsdatter Solli i 1752. Han bosetter seg så vidt over grensa til nabokommunen Leksvik, på husmannsplasser under Gangstad. Disse dør i 1801 og 1803. Deres fire barn er Dordi 1754, Anne 1755, Christoffer 1759, Ole 1760.

Mali Christoffersdatter ble første gang gift i 1774 og andre gang i 1780. Her er det naturlig nok ingen barn, men nettopp derfor er det skiftet etter henne som «beviser» at disse fem var søsken.

Deres halvbror Christoffer Jonsen (død 1774) blir gift med Synni Gulliksdatter (død 1773). De får barna Anne 1768, Maria 1770 og Synni 1773.

Disse personene følger faste regler for oppkalling av barn, og det er bemerkelsesverdig at en tidlig datter for alle fire barna heter Anne. Dermed er Christoffer (Amundsen) sin kone plassert, tror jeg. Om hun også heter Ellevsdatter er kanskje mer usikkert, men ting kan tyde på at hhv. Peder Ellevsønn Voldset og deretter sønnen Ellev Pedersønn Voldset har vært meget sentral ifbm. barnedåp, giftermål og skifter, noe som igjen tyder på at disse to var en svært nær mannlig slektning. I så fall passer det greit med at Peder Elevsønn Voldset (1682-1759) var bror av Christoffer (Amundsen) sin kone.

Her er linken til skiftet etter Mali i 1798:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 16 , 1795-1800, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://splashurl.com/ozrn6zw
Permanent bildelenke: http://splashurl.com/q7nh37y

Håper dette var til litt nytte. Kom gjerne med spørsmål og korrigerende innspill. Leter gjerne frem flere lenker dersom det er ønskelig. Jeg er dessverre ikke flink til å lese gammel gotisk skrift så det er sikkert mulig å finne mye mer info for en som er dreven.

Mvh.
Arild

Brukeravatar
dn16031
Innlegg: 655
Registrert: 9. desember 2004 kl. 1.19
Sted: SPONGDAL

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn16031 » 3. januar 2014 kl. 21.06

Oi, her var det sannelig mye interessant!!! Tusen takk Arild :) Jeg har ingen spørsmål sånn i farten, men det dukker nok opp noen etterhvert... :wink:

Men er det mulig å finne ut hvilken Christoffer som faktisk ER far til Anne, Lucie, Ellev og Mali tro...? Her kan vi nok trenge flere synspunkter :)
mvh Torill Aasegg, Byneset

Arne Langås
Innlegg: 86
Registrert: 30. april 2008 kl. 11.22
Sted: ÅSEN

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av Arne Langås » 4. januar 2014 kl. 15.38

Litt tilleggsinfo om Peder Ellevsen Voldset. Han hadde en bror, Mikal Ellevsen (d. 1737), som var husmann på Løvtangen under Undlien i Åsen, trolig fra ca. 1720. Ved skiftet etter Mikal i 1737 er hans bror Peder Ellevsen Voldset i Verran verge for avdødes barn. Se Bygdebok for Åsen bind 5, s. 250-251.

dn22922
Innlegg: 6
Registrert: 1. november 2008 kl. 18.56
Sted: VANVIKAN

Re: Ellev Christophersen fra Verran

Legg inn av dn22922 » 14. april 2014 kl. 22.02

Hei!

Jeg har ikke tidligere vært oppmerksom på denne siden. Da jeg regner Anne Christophersdatter Voldsetøren som min 3xtipp-oldemor ved hennes datter Elen, syns jeg siden er interresant og lærerik.

Grunnen til dette innlegget er at jeg mener å vite hvem Peder Ellevsen Voldset var gift med; Anne Arntsdatter Hovd, datter av Arnt Larsen Hovd og (enke) Ingeborg Hansdatter. Det går fram av skifte etter Arnt på Hovd fra 1712 osv. Det kan også tenkes at Anne Arntsdatter Hovd var av Arnts første kone, slik at Peder Hovd og Peder Voldsets kone ble stesøsken.

Peder Ellevsen Voldset var, sammen med Erik Pedersen Sand, formynder for noen av barna etter Peder Jacobsen Hovd og avdøde kone Lisbeth Rasmusdatter, skifte datert 12/4 1747.

Jeg lurte på hvorfor Peder Ellevsen Voldset ble valgt som en av formynderne. Forklaringen var at Peder Ellevsen Voldset var gift med Peder Jacobsen Hovd sin halvsøster eller stesøster. (Jeg har ennå ikke funnet ut hvorfor Erik Pedersen Sand var verge, men sansynligvis var det også her slektskap(?).

Peder Jacobsen Hovd (f ca 1679) og Lisbeth Rasmusdatter (f ca 1688) er blant mine 4xtipp-oldeforeldre.

mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Verran»