Johan og Elen Margrete i Verran?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jon Rune Vist

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av Jon Rune Vist » 13. januar 2007 kl. 5.23

Johan Nilsen Norum f. ca 1836 og hans kone Elen Margrethe Pedersdtr Norm f. ca 1836 forsvinner trolig fra Inderøy en gang mellom 1865 og 1875. Deres datter, Line Berntine, er registrert (i vigselsprotokoll for Hustad, Sandvollan, 1896)som konfirmert i Verran i den 15/10 1881
Altså skjønner vi at datteren flyttet til Verran. Men hvor ble det av foreldrene? Flyttet de sammen med Line eller ble hun bortsatt slik som sin bror Edvard Kristian (havnet på Ferstad rundt 1873). Når Line gifter seg ser jeg at under fadereens navn er det notert i parentes at han er "sindssvag". Men han har fortsatt tittelen Gmd. altså gårdmann.

Da datteren Line skal døpe et senere barn er det oppgitt en Elen Martha fra Ørsedal i Verran som fadder. Om dette kan være en feilskrivelse for Elen Margrethe, hennes mor, vet jeg ikke.

Noen som har oversikt over Verran som kan finne noe om dette?

(viser til utfyllende opplysninger i mine to innlegg nr 497 og 498)

dn20660
Innlegg: 11
Registrert: 6. november 2006 kl. 17.35
Sted: TRONDHEIM

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av dn20660 » 4. mars 2007 kl. 10.05

Hei
Ved FT 1875 bodde Elen Margrethe Pedersdatter sammen med sine to barn på Saugen(Sagen)u.Ørsjødal i Verran. Hun var da nevnt som u.g.
Da hun i 1878 blir gift med Andreas Eliassen Sæther ble hun nevnt som enke.
Paret ble plassfolk på Buenget, senere Halden. Begge var plasser u. Ørsjødal. Paret fikk sammen fem barn, de tre siste født etter at de ble gift.
Johan Petter Nilsen Norum kom nok ikke til Verran. Han ble gift på Inderøy og ble gårdbruker på Ferstad nedre.
Mvh Erik V

Jon Rune Vist

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av Jon Rune Vist » 4. mars 2007 kl. 14.33

Hei, og takk for utfyllende opplysninger.

Du tar nok feil med hensyn til Johan Petter. Elen Margrethe&#;s første mann het Johann og det var hans bror, John Petter Nilsen Norum, som kom til Ferstad. Han er forøvrig min tipp-oldefar.

Jeg finner ikke folketelling for 1875 i Verran på nettet. Hvor kan jeg få tilgang på denne? Hvilke to barn var det Elen Margrethe hadde på Saugen?m Jeg regner med at den ene var Line Berntine men hennes eldre bror, Edvard, var på Ferstad hos sin onkel i 1875. Hun må da ha fått et nytt barn, kanskje med Andreas Sæther?

Har du navnene på alle fem barna de hadde sammen?

Mvh Jon Rune

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av dn22258 » 4. mars 2007 kl. 22.34

Denne linken har et navn, som kanskje kan hjelpe deg med oppslag i FT1875 for Verran:
http://www.disnorge.no/genress/oppslag.php?id=119920

M v h Dagfinn

dn20660
Innlegg: 11
Registrert: 6. november 2006 kl. 17.35
Sted: TRONDHEIM

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av dn20660 » 5. mars 2007 kl. 11.16

Hei igjen
De to barna som bodde sammen med mora på Sagen i 1875: Line Bertine f. 1865 og Christine Emelie Andreasdtr. f. 1874.
De øvrige fire barn med Andreas Sæther; Ellen Martha f. 1877, Anna Jørgine f. 1879, Rafael Magnus f. 1882 og Ovedie f. 1885.
Som tidligere nevnt, iflg FT 1875 var Elen M. u.g
Men ved senere barnedåp og giftemål er hun nevnt som enke. Dette må vel bety at hennes første mann døde før 1874 (første nedkomst i Verran)
Innflytting til Verran er ikke registrert.
Mvh Erik V

Jon Rune Vist

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av Jon Rune Vist » 6. mars 2007 kl. 0.29

Tusen takk, Dagfinn og Erik
Jeg forsker på dette, først og fremst, på vegne av Marlyce Hegdal Wilkersom i USA. Hun er etterkommer etter Elen Margrethe&#;s første barn, Edvard, som reiste til Amerika i 1882. Hans etterslekt kjennte ikke til disse halvsøsknene. Jeg håper jeg kan lete meg framover til nålevende etterkommere etter disse 5.
Dere har hjulpet meg et godt stykke på vei.

Mvh Jon Rune

dn20660
Innlegg: 11
Registrert: 6. november 2006 kl. 17.35
Sted: TRONDHEIM

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av dn20660 » 7. mars 2007 kl. 17.55

Hei Jon Rune!
Dette er et skudd i blinde. Var Edvards kone også fra Inderøy og hva var navnet hennes.
Hvor kommer Hegdal-navnet inn?
Mvh Erik V

Jon Rune Vist

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av Jon Rune Vist » 7. mars 2007 kl. 22.34

Hei Erik
Jo nå skal du høre; Edvards kone var Talle Rebekka Kristiansdtr Elli. Hun var datter (utenfor ekteskap) av Bergitte Tørresdtr Hamsås og Kristian Andreasen Bruås. Bergitte giftet seg senere med John Elie fra Sparbu. De kom etter hvert til Ferstadmarka og i 1882 tok han hele familien med seg til Amerika. Edvard reiste foresten med samme båten. Edvard og Talle giftet seg senere "over there".

En av deres døttre, Emilie Tilde Ferstad, ble gift med Peder Hegdal, f. 3.sep.1883, som kom fra Inderøy noe senere. Marlyce Hegdal Wilkersen er etterkommer etter disse, derfor Hegdal.

Noe som er kjent med dette?

Jon Rune

gj07004
Innlegg: 19
Registrert: 14. mars 2010 kl. 9.37
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan og Elen Margrete i Verran?

Legg inn av gj07004 » 26. mars 2014 kl. 12.20

Johan Petter Nilsen som dere prater om er det samme person som jeg har.
Han heter Johan Petter Ferstad født 1838 og født på Norum
Han var gift med Dortea Jørgine Ørdal f.1839
Etter det jeg har funnet ut er at hans far heter Nils Larsen Norem Brakstad f.6/7-1801
Jeg bare spør

Svar

Gå tilbake til «Verran»