pige Gunhilde Hansdatter folladal

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj04818
Innlegg: 2
Registrert: 5. april 2007 kl. 13.33
Sted: INDERøY

pige Gunhilde Hansdatter folladal

Legg inn av gj04818 » 5. april 2007 kl. 13.48

Hei... lurer på hvem denne jenta er, og hvor hun kommer fra.. Hun er i følge kirkeboka ( verran) mor til min oldemor, (anna karoline konradsdatter).. Jeg har tidligere fått annen info om mine oldeforeldre på denne siden av slekta, og dem stemmer visst ikke helt med det jeg finner :shock: men det er vel ofte slik da... Mine " gamle informasjoner" sier at anna karolines mor hette Hanna Folladal, og fars navn var Konrad Dahl.. men i følge kirkebok fra verran heter hennes mor -pige- Gunhilde Hansdatter og far -ungkar- konrad petersen kilaas...( fant det under konfirmasjoner malm/beitstad 1897) Er det jeg som bommer helt og at det finnes flere anna karoline konradsdatter , eller??? Dette har vært et mysterium for meg å finne ut av, da min bestemor ikke var spesiellt intressert i å prate om sitt opphav da hun levde...

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: pige Gunhilde Hansdatter folladal

Legg inn av Mette Værnes » 5. april 2007 kl. 16.25

Hei Øyvind

Det er mulig at jeg misforstår deg her, men..Malm grenser jo til Verran og du skriver at Gunhilde Hansdatter i følge kirkeboka for Verran er mor til Anna Karoline Konradsdatter. Den Anna Karoline konfirmert i Beitstad i 1897 ble født på Folladal i Beitstad i 1883 og jeg finner ikke at hun er født/døpt i Verran i perioden 1882-1885. Hvor eller i hvilken kirkebok for Verran har du funnet at Gunhilde Hansdatter er mor til Anna Karoline?

Her er ihvertfall Konrad Petersen på Kilaas i 1865 tellinga: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=402#ovre

og han er fortsatt på Kilaas i 1900 tellinga: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=14#ovre



Hei så lenge fra Mette

gj04818
Innlegg: 2
Registrert: 5. april 2007 kl. 13.33
Sted: INDERøY

Re: pige Gunhilde Hansdatter folladal

Legg inn av gj04818 » 6. april 2007 kl. 17.15

hei takk for responsen...
Er nok litt min feil med info her ja...er ganske ny i dette "gamet", og blandet litt etter mange timer leting i en masse kirkebøker, digitalarkivsider osv... beklager..
Jeg har ikke funnet noe annet enn det jeg fant i kirkebok for Beitsad/ malm. ( trodde vel at malm og verran var samme sak jeg.. :?) Har ellers funnet disse informasjonene som du la ved også. Og det må vel bety at anna karolines foreldre ikke var gifte, da han fortsatt er ungkar i 1900 tellinga. Men jeg finner fortsatt ingen Gunhilde Hansdatter ,som passer inn, noe sted jeg :( Lurer bare på hvem hun var og hvor hun evt ble av.....

takk for at du tok deg tid..... setter pris på litt hjelp i dette ja.....

gj05766
Innlegg: 11
Registrert: 2. november 2007 kl. 12.51
Sted: SELBU

Re: pige Gunhilde Hansdatter folladal

Legg inn av gj05766 » 27. januar 2008 kl. 0.16

Heisan
Ser det er lenge siden dette innlegget har vært skrevet, men fikk bare lyst til å hjelpe deg likevel
For å oppklare en del ting.
Malm er i dag et tettsted og ligger i Verran kommune.
Beitstad var frem til 1963/64 egen kommune og ligger på den nandre siden av fjorden.
Pga mangel på kirker i nærheten hente det at folk fra Malm rode over til Beitstad for å få utført sine kirkelige handlinger der og når kikra ble flytta over sundet til Malm måtte Bartnesfolket (deler av Beitstad) ro til Malm.

Folladal er en del av Malm og dermed Verran kommune, men pga kirkeflyttinga nevnt ovenfor så kan det tenkes at du finner de kirkelige handlingene notert i andre kirkebøker.
Dette har jeg selv vært borti, da jeg har noen forfedre og mødre som kom fra Ringebu og slo seg ned i området rundt Folladal.

mvh
Oddbjørg :)

Svar

Gå tilbake til «Verran»