Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca 1680

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca 1680

Legg inn av Astrid Mollan » 12. oktober 2011 kl. 15.30

Hvor kom Joen, Knud og Mali fra?. Jeg ser av internett at flere leter etter dette.

Opplysninger fra Nord-Trøndelag Historielags årbok 1951 om Vennes i Verran.

Joen f. ca 1620 og sønnen Knud Joensen f. ca 1650. Knud kom til Verran ca 1680 som sagmester på Tangstad. Han kjøpte gården Vennes og 3 sagbruk. Død 1697. Han eller faren skal ha kommet fra Romsdalen eller Gudbrandsdalen. Knud var gift med Mali Olsdatter.

Mali død 1708 etter skiftet. Jeg har ikke funnet hvor hun er født.

Utskrift av skifteprotokoll for Inderøy 1700-09 fol.405a-b og 406b:

Tangstad i Werren – beskrevet;

Anno 1708 den 1 Juny, blef holdet arveskifte paa Tangstad i Werrens Annex udj Inderøens Prestegield; tilhørende Lexvig Kircke, Eftter Joen Olsens afgangne Hustrue, Malj Olsddaatter, som er død nest afvigte Helgemess tider, Imellem hannem paa den eene, og hans Stifbørn, nemlig Joen Knudtzen = 23 aar gammel, Olle Knudtzen Soldat i 16tende aar var icke tilstede, mens Rejst til General Munstring, Ingbricht Knudtzen 12 aar, Dorthe Knuds-daatter 22 aar, Giøri Knudsdaatter 20 aar, Item deris fellis børn, Knud Joenss: 6 ½ aar, og Marit Joensdaatter i fierde aar, paa den anden side, ofuerverende bonde lensmand Niels Godskesen, med tuende Wurderingsmænd, Morten Wennes og Peder Westuig, Paa Stifbørnenes Wegne waar tilstede Jachob Joenssen Molden, Boens forefundne og anwiste midler, blef først Registerit og wurderet som eftter følger:


(Deretter følger registreringen og takseringen av boets eiendom, samt oversikt og fradrag av gjeldspostene, før utlodningen skjer, først til kreditorene, og deretter til arvingene.)


Slutningen:
De tuende brødre Joen Knudtzen og Oluf Knudtzen annammer selv deris Ringe arveloder, for de trende børn, nemlig Ingebrigt Knudtzen, Dorthe og Giørj Knudsdøtter, blifr Jackob Joens-sen Molden fremdeelis formyndere for, Joen Olssen Tangstad blifr sine Egne tuende børns werge og formyndere, huor med dette skiftte fick Ende. – NB Gang Kleder; blef deelt døttrene imellem.



I en tegning av familietreet i heftet kan det se ut som forfatteren har skrevet f. 1650 på Mali.

I Faksvågen i Straumsnes finner jeg en Mali Olluffsdatter Faksvåg “uplassert” fødd i 1660.

Joen kan ha hett Jachobsen. Han finnes i folketellingen for Ytterøy 1701.

Jeg har barna til Knud og Mali og hennes barn fra 2. ekteskap født i Verran.

Det var stor handel med trelast og sagbruksvirksomhet med oppgangsag på Nordmøre og f.eks Hitra på den tiden. Kan Knud ha vært på Hitra og/eller Straumsnes og lært seg sagarbeid? (Jeg har lett, men ikke funnet noe)
Astrid M

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca

Legg inn av dn18527 » 12. oktober 2011 kl. 18.12

Hei!
Du har to like innlegg om samme sak,
Hvis du er rask kan du slette det ene. Trykk på krysset øverst til høyre på ditt eget innlegg.
Lykke til.
Vennlig hilsen Tove

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca

Legg inn av Mette Værnes » 12. oktober 2011 kl. 18.31

Jeg har lagt inn et svar på ditt andre innlegg om samme sak :)

Hei fra Mette

Torbjørn Tangstad
Innlegg: 31
Registrert: 9. februar 2022 kl. 12.40

Re: Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca 1680

Legg inn av Torbjørn Tangstad » 14. februar 2022 kl. 12.53

Hva er konklusjonen ?- Jeg har tidligere sett at Jacob som fikk navnet Hovdlia av Otto Sandhaug sin bok ``Runer i Skogland`` da ble det  gjettet at han kom fra gården Hatlen i Romsdal og at sønnen Joen Jacobsen ble gift med Ragnhild Knudsdatter fra gården Gussiås i Nesset sogn- Jeg tror det er feil, da denne Ragnhild ble gift med en annen mann- Men jeg fant at en Jacob Hansen fra samme område flyttet fra Romsdalen til Åfjord- Og han ble vurdert som pengesterk- Kanskje ett spor verdt og følge- ? Ellers har jeg sett at en mann med navn Krey kjøpte opp trelast i Romsdalen tidlig 1600 tallet og han kom også og kjøpte opp trelast i Werran. 
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Joen f. ca 1620 og sønnen Knud f. ca 1650 til Verran ca 1680

Legg inn av Astrid Mollan » 16. februar 2022 kl. 21.41

Torbjørn, dette ble skrevet for lenge siden. Jeg husker ikke hva Mette skrev. Hadde det vært en konklusjon så hadde du nok fått vite det forlengst. 
 
 Har du nye opplysninger som kan jobbes videre med, legg inn kilder.
 
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Verran»