Sælseth, Verran

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn22802
Sted: Storbritania

Sælseth, Verran

Legg inn av dn22802 » 2. november 2008 kl. 16.59

Er det noen som vet noe om Johan Johansen Brun og kona, Helene Andersdatter Sælseth?
De var min farmors mors foreldre og jeg fant dem i kirkeboka for Ytterøy/Verran 1830, nederst til høyre.

Johan forekommer senere som Johan Sælsethplads.

Hilsen

Ivar

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sælseth, Verran

Legg inn av Mette Værnes » 2. november 2008 kl. 18.00

Hei Ivar

Paret Johan Johnsen Selseth og Helene Andersdatter ble gift 18/11-1829 i Ytterøy kirke, på side 395 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Verran sokn 1817-1842.

Helena Andersdatter ble født 29/9-1805 og døpt 6/10-1829 i Mosvik kirke av foreldrene Anders Tørritzen og Ingebor Andersdatter Qværnvig (under Selseth) på side 159 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld. Faddere: Niels Altsen Selset, Peder Tørritsen Skavdal, Kirsten Nielsdatter Selset, Gunnild Hansdatter Qværnvig, Martha Pedersdatter Wennes. Helena ble konfirmert 5/11-1820 i Verran kirke på side 483 i kirkeboka for Verran sokn 1817-1842.

Jeg finner en Johan Johnssen Selseth (tjener for Alt Selseth) konfirmert i Ytterøy kirke 21/9-1823 i kirkeboka for Verran sokn 1817-1842. Han står da innført som født i Trondheim 7/11-1802 og døpt 21/11-1802 av foreldrene grenader Jon Andersen og kona Ragnhild Danielsdatter....

Her er familien Anders Tørritsen og kona Ingeborg med barn i 1810 tellinga: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1375#ovre

Mer kommer litt seinere :)

Hei så lenge fra Mette

dn22802
Sted: Storbritania

Legg inn av dn22802 » 16. november 2008 kl. 15.16

Hei Mette

Jeg fikk ikke melding om svaret ditt, så jeg har først nå funnet det. Mange takk for veldig nyttige opplysninger.

I mellomtiden lette jeg litt på egen hånd. Min farmors mor var Ingeborg Rebekka Simonsen, født Brun (påstår mine trønderske slektninger). Hennes far var den personen som vi kjenner som Johan Johsen/Jonssen/Johansen Selset på Kvernevik, og ved hennes dåp ble foreldrene oppgitt som Johan Johansen Brun og Helena Andersdatter, Selset. Det er den eneste gangen Brun-navnet forekommer i kirkebøkene. Så hvor kom det fra?

Jeg lette etter andre i Mosvik som het Brun, og ikke langt unna Selset var gården Reitan, der bonden var underoffisér, grenadér Jens Henrik Brun. Der er ingen tvil om at Johan Brun og den Johan Jonssen Selset som du fant konfirmasjonen for er én og samme person, men hvordan kom han til Mosvik for seg selv? Han var sønn av en grenadér. Kan det tenkes at han var Jens Henrik Brun's protesjé, som en tjeneste fra én grenadér til en annen, og at han deretter kalte seg Brun? Jeg tror det er forklaringen. Min Rømoslekts stamfar, John Larsen Vadsveet, ble oppfostret på gården Råmmåaunet under Rømo i Beitstad prestegjeld og kalte seg John Rømo da han reiste ut i verden. Så hvorfor ikke?

Jeg vil være takknemlig for flere opplysninger, hvis du finner noen.

Som en fotnote: Takket være dine avskrifter for Digitalarkivet av dokumentasjon for Ytterøy, fant jeg ut en hel del om Jens Henrik Brun, bl.a. at han var født på "Scherven" i Meldal på 1740-tallet. Det viste seg at den eneste Jens Henrik som var døbt i Meldal i det tiåret var sønn av kaptein Hans Bull(!) og hustru Inger Kirstine Ibsen. En kunne tro at det var en feil i den opprinnelige opplysningen, men så fant jeg en bror litt senere, Hans Christian Bull, og ved folketellingen i 1801 var han fremdeles i Meldal, men navnet var Hans Christian Brun. I likhet med broren var han pensjonert sersjant i grenaderene.

Så, en generasjon tidligere, var det fremdeles et mysterium hvor navnet kom fra.

Vennlig hilsen

Ivar

gj09231

Legg inn av gj09231 » 13. april 2009 kl. 16.09

Hei, :D
Vi er nok i slekt. Jeg søker også forbindelsen til Brun-navnet som vi hørte om så mye i barndommen: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=64117

Denne Jon Andersen (Brun) og datteren Rebekka Brun skal være nevnt i boken om militiærslekten Brun.

Dragon ved 1ste tronhiemske regiment Jon Andersen og kona Ragnild Olsdtr. finner jeg på Bakklandet i FT 1801
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =8193#ovre

Kan noen hjelpe oss videre?

Vennlig hilsen
Grete Sofie Glasø-Olsen

gj09231

Legg inn av gj09231 » 13. april 2009 kl. 21.59

Hei igjen,
Her er også dåpen til Johan i domkirken som nr 146. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Hilsen
Grete Glasø-Olsen

Svar

Gå tilbake til «Verran»